طالبان: برقع اجباری نیست، می‌توان چادر هم سر کرد

زنان برقع پوش در افغانستان
زنان برقع پوش در افغانستان Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک روز پس از انتشار دستورالعمل جدید طالبان درباره پوشش اسلامی، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه اعلام کرد برقع اجباری نیست.

آگهی

یک روز پس از انتشار دستورالعمل جدید طالبان درباره پوشش اسلامی، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه اعلام کرد برقع اجباری نیست. 

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در پاسخ به واکنش‌های منفی گسترده به اجباری‌شدن حجاب «اسلامی» برای زنان از سوی این وزارت، اعلام کرده که پوشیدن «برقع» برای زنان اجباری نیست و آن‌ها می‌توانند از چادر و سایر پوشش‌های اسلامی استفاده کنند.

اجبار به پوشش برقع، یکی از نمادهای حکومت ۵ ساله امارت اسلامی افغانستان (۱۹۹۶-۲۰۰۱)به شمار می‌رفت. زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه دولت دونالد ترامپ برای مذاکرات صلح با طالبان در زمان امضای توافقنامه آتش‌بس ایالات متحده با این گروه اطمینان داده بود که طالبان، طالبان ۲۰ سال پیش نیست.

به گزارش افق‌نیوز عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان یکشنبه ۱۸ ثور/ اردیبهشت (هشتم مه) در توضیح فرمان تازه رهبر آن گروه درباره حجاب گفته‌است که پوشیدن برقع برای زنان اجباری نیست. وی افزوده که در طرح اعلام‌شده این وزارتخانه برای حجاب به صراحت گفته شده که برقع و چادر حجاب محسوب خواهد شد.

سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان ادامه داد: حجاب یک حکم الهی بوده و باید در افغانستان نیز به این حکم احترام گذاشته شود. آقای مهاجر از کشورهای غربی خواست که به «قوانین» افغانستان احترام بگزارند؛ زیرا به گفته او افغانستان هم به قوانین آن‌ها احترام می‌گذارد.»

در فرمان ۴ ماده‌ای تازه که دیروز اعلام شد، قوانین جدیدی درباره حدود حجاب برای زنان در افغانستان را وضع شد.

براساس این حکم که در نشستی در وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان خوانده شد، همه زنان ملزم به رعایت حجاب شرعی هستند و تاکید شده که با افراد خاطی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان اعلام کرده زنانی که در ادارات دولتی کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، از وظیفه برکنار می‌شوند. برمبنای همین دستور اگر زنان و دختران مأموران دولتی، حجاب را رعایت نکنند، از کار تعلیق می‌شوند.

از زمان اعلام این دستور، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، دبیر کل سازمان ملل متحد و دفتر نمایندگی همین سازمان در افغانستان نگرانی جدی خود را نسبت به وضعیت زنان در این کشور اعلام کرده و از طالبان خواسته‌اند تا نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: طالبان محدودیت‌ها علیه زنان را لغو نکند فشار بر آنها افزایش می‌یابد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد