گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی تاثیر تحریم‌ها به زودی راهی تهران می‌شود

النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل
النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این نخستین سفر یک گزارشگر ویژه به ایران از سال ۲۰۰۵ و نخستین سفر گزارشگر ویژه در امور اقدامات قهری یکجانبه است، جایگاهی که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد.

آگهی

سازمان ملل متحده روز پنجشنبه پنج مه (۱۵ اردیبهشت) اعلام کرد که یک گزارشگر ویژه این نهاد از تاریخ هفت تا ۱۸ مه (۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت) برای ارزیابی تاثیر منفی تحریم‌های یکجانبه در موضوع همه‌گیری کرونا به ایران سفر خواهد کرد.

این نخستین سفر یک گزارشگر ویژه به ایران از سال ۲۰۰۵ و نخستین سفر گزارشگر ویژه در امور اقدامات قهری یکجانبه است، جایگاهی که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد.

این سمت در حال حاضر در اختیار خانم آلنا دوهان از بلاروس است. او استاد حقوق بین‌الملل است و مدیریت مرکز تحقیقات صلح دانشگاه دولتی بلاروس را برعهده دارد.

وی در بیانیه‌ای گفت: «من مشتاقانه منتظر تعامل با همتایان دولتی و غیردولتی، ملی و بین‌المللی با روحیه گفت‌وگو، همکاری و بی‌طرفی هستم.»

وی قصد دارد با مقامات ارشد دولتی، نمایندگان مجلس، مقامات قوه قضاییه، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، دیپلمات‌ها و همچنین نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی، کارشناسان حوزه بهداشت، موسسات مالی، کنشگران حوزه‌های بشر دوستانه، مشاغل و دانشگاهیان دیدار کند.

او گفت که سفرش برای «جمع‌آوری اطلاعات دست اول درباره تاثیرات اقدامات قهری یکجانبه بر تحقق کامل حقوق بشر» در ایران است.

من به اثرات نامطلوب [تحریم‌ها] بر آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه به‌ویژه در شرایط کنونی همه‌گیری کووید-۱۹ توجه ویژه‌ای خواهم داشت
النا دوهان

خانم دوهان در نظر دارد «تمام حلقه‌ها و بخش‌های تحت تاثیر این اقدامات را بررسی کند.»

وی گفت: «من به اثرات نامطلوب [تحریم‌ها] بر آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه به‌ویژه در شرایط کنونی همه‌گیری کووید-۱۹ توجه ویژه‌ای خواهم داشت و اقدامات خوب، ابتکارات و سیاست‌ها برای کاهش اثرات یا انطباق با آن‌ها را بررسی می‌کنم.»

او قصد دارد در تاریخ ۱۸ مه در یک کنفرانس خبری نخستین مشاهدات خود را ارائه دهد. گزارش نهایی وی از این سفر در ماه سپتامبر به شورای حقوق بشر ارائه خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران: جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۸۰ نفر را اعدام کرد

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷ شد

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید