هزینه‌های انسانی قرنطینه در چین؛ آمریکا درباره خطر جدایی فرزندان از والدین هشدار داد

temporary hospital at Shanghai
temporary hospital at Shanghai Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  رویترز، خبرگزاری فرانسه
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در شانگهای اجازه قرنطینه خانگی داده نمی‌شود و سختگیری‌های مسئولان تا به آنجاست که حتی کودکان مبتلا به کووید را از والدینشان جدا می‌کنند.

آگهی

چین در حال حاضر با یکی از بدترین شیوع‌های محلی خود از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی روبروست و برای کنترل اوضاع، تدابیر بسیار سختی را به‌ویژه در شانگهای، شهری که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مبتلایان جدید در آنجا ساکنند به اجرا گذاشته است.

اما اجرای این تدابیر، رنج ساکنان شانگهای که قلب فعالیت‌های اقتصادی این کشور محسوب می‌شود را نیز دو چندان کرده است.

این شهر ۲۶ میلیون نفری از ۲۸ مارس در قرنطینه است. همه ساکنان شهر مجبور به ماندن در خانه‌هایشان هستند و در صورت مثبت شدن نتایج تست‌هایی که به‌طور انبوه و اجباری برگزار می‌شود، فرد آلوده به سرعت از خانواده جدا شده و به مکانی دور و ایزوله منتقل می‌شود.

آنچه مسئولان شهر بر آن اصرار دارند، نگهداری همه افرادی که تست مثبت کرونا دارند در مکانی کاملا ایزوله است؛ چه علائم ابتلا را داشته باشند و چه هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشند.

این شرایط به‌ویژه برای بیماران سالمند بسیار سخت است؛ چراکه آنها را از مراکزی که به‌طور معمول نگهداری می‌شوند به مراکزی جدید منتقل می‌کنند و به جای تیم‌های پزشکی که به‌طور معمول مسئول نگهداری از آنها هستند نیز تیم‌هایی کاملا جدید و بیگانه با وضعیت آنها به کار گمارده می‌شوند. این موضوع باعث شده که سالمندان بسیاری نه به دلیل ابتلا به کرونا بلکه به دلیل بی‌توجهی اعضای تیم مراقبت جدید جان خود را از دست بدهند.

در شانگهای اجازه قرنطینه خانگی داده نمی‌شود و سختگیری‌های مسئولان تا به آنجاست که حتی کودکان مبتلا به کووید را از والدینشان جدا می‌کنند.

این سختگیری‌ها در حالی است که بنا بر گزارش‌های دولتی، از ابتدای ماه مارس تا ۹ آوریل یعنی در مدتی بیش از یکماه، حدود ۱۸۰ هزار نفر در این شهر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و ۹۶ درصد از مبتلایان نیز هیچ کدام از علائم ابتلا را نداشته‌اند و در همین دوره هیچ مرگی نیز گزارش نشده است.

هم اکنون در این شهر برخی مدارس و مجتمع‌های آپارتمانی حتی سالن‌های برگزاری نمایشگاه به مراکز نگهداری از مبتلایان به کرونا تبدیل شده‌اند. مقامات شهر هفته گذشته اعلام کردند که بیش از ۶۰ مرکز از این دست را برای نگهداری از مبتلایان به کووید راه اندازی و ده‌ها هزار تخت جدید را در بیش از ۱۰۰ بیمارستان موقت آماده کرده‌اند.

دولت ادعا می‌کند که در این مراکز ایزوله، همه امکانات مورد نیاز بیماران وجود دارد و در گزارش رسانه‌های دولتی نیز اتاق‌های بیمارستان‌ها با حداکثر سه بیمار دیده می‌شود. اما مبتلایانی که بویژه در سالن‌های نمایشگاهی نگهداری شده‌اند، پس از بهبودی اعلام کردند که مجبور شدند دوره درمان را در کنار هزاران غریبه در سالن‌هایی بزرگ و بدون دیوار و فضای جداکننده بگذرانند. آنهم در جای که حتی دوشی برای استحمام وجود نداشته و چراغ‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز روشن بوده است.

در حالی که قرنطینه وارد سومین هفته خود می‌شود، سیاستهای سختگیرانه باعث شده که اعتراضات ساکنان شهر در شبکه‌های اجتماعی نیز افزایش یابد. بسیاری از آنها از کمبود مواد غذایی آنهم در وضعیتی که مجبور به ماندن در خانه هستند می‌گویند و حتی برخی اعلام کرده‌اند که ماموران دولت حیوانات خانگی آنها را به دلیل ابتلای یکی از اعضای خانواده به کووید کشته‌اند.

اگرچه مقامات شهر مسئول تحویل غذا و سایر نیازهای اولیه و روزانه ساکنان و ارتباط با آنها از طریق سیستم‌های آنلاین هستند، اما بسیاری از ساکنان می‌گویند که نتوانسته‌اند سفارشات غذایی خود را تحویل بگیرند.

تنش چین و آمریکا بر سر شانگهای

چین همچنان به روی سفرهای بین‌المللی بسته است، آنهم در حالیکه بسیاری از کشورهای جهان به دنبال راه‌هایی برای زندگی با این ویروس هستند.

سختگیری‌های بیش از حد برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور باعث شد که ایالات متحده به شهروندانش درباره سفر به هنگ کنگ و چین و بطور ویژه به شانگهای هشدار دهد و کنسولگری ایالات متحده در شانگهای نیز به دیپلمات‌های غیرضروری خود اجازه دهد که «داوطلبانه» این شهر را ترک کنند.

در بیاینه وزارت خارجه ایالات متحده همچنین درباره اقدامات «خودسرانه» مقامات محلی با نام مبارزه با کووید و خطر جدا کردن فرزندان اتباع آمریکا از والدینشان هشدار داده شده است.

صدور چنین هشداری واکنش پکن را برانگیخت و وزارت خارجه چین ضمن دفاع دوباره از سیاست «کووید صفر» و «استراتژی علمی و موثر چین در کنترل این همه‌گیری»، واشنگتن را به طرح «اتهامات بی‌اساس» علیه این کشور متهم کرد.

افزایش اعتراضات باعث گردید تا درنهایت مقامات شانگهای روز شنبه اعلام کنند که پس از انجام دور جدیدی از تست‌های انبوه کرونا، اقدامات سختگیرانه را در مناطقی که «هیچ مورد جدید ابتلا در ۱۴ روز گذشته» نداشته باشد، حذف خواهند کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در پکن: قرنطینه‌های چین تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می‌کند

خشم شهروندان شانگهای از قرنطینه دوباره شهر، تنها چند روز پس از کاهش سختگیری‌های کرونایی

شانگهای پس از دو ماه بخش عمده‌ای از مقررات قرنطینه را لغو کرد