ایران به طور یک‌طرفه دور تازه مذاکرات با عربستان را به حالت تعلیق درآورد

ایران دور تازه مذاکرات با عربستان را تعلیق کرد
ایران دور تازه مذاکرات با عربستان را تعلیق کرد Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های نزدیک به دولت ایران روز یکشنبه گزارش دادند که یک روز پس از انجام بزرگترین اعدام دسته‌جمعی در عربستان، تهران تصمیم گرفته است به‌طور موقت مذاکرات خود با ریاض را متوقف کند. قرار بود دور جدید مذاکرات با میانجیگری بغداد به زودی انجام شود.

آگهی

رسانه‌های نزدیک به دولت ایران روز یکشنبه گزارش دادند که یک روز پس از انجام بزرگترین اعدام دسته‌جمعی در عربستان، تهران تصمیم گرفته است به‌طور موقت مذاکرات خود با ریاض را متوقف کند. قرار بود دور جدید مذاکرات با میانجیگری بغداد به زودی انجام شود.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق روز گذشته در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان که مدتی متوقف مانده بود قرار است از روز چهارشنبه آینده در بغداد انجام شود.

اما سایت نور نیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، صبح امروز در خبری اعلام کرد که ایران به‌طور یک طرفه این گفت‌وگوها را موقتا تعلیق کرده است.

این وبسایت دلیلی را برای تعلیق این گفت‌وگوها ذکر نکرده است اما پس از آنکه عربستان اعلام کرد ۸۱ نفر را به طور دسته‌جمعی اعدام کرده است اعتراض‌هایی از سوی مقامات ایران نسبت به این اعدام‌ها صورت گرفت. رسانه‌های ایران می‌گویند که ۳۲ نفر از اعدام شده‌ها از کنشگران شیعه بودند.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در پایان جلسه علنی امروز مجلس نسبت به این اعدام‌ها اعتراض کرد و گفت: «عملی غیر انسانی انجام شده است و انتظار داریم مجامع جهانی سکوت را بشکنند، هرچند ما به این مجامع جهانی و سایر جایگاه هایی که از دفاع حقوق بشر دم می زنند، امیدی نداریم.»

عربستان روز گذشته اعلام کرد که جرایم افراد اعدام شده مرتبط با تروریسم بوده است و در میان آن‌ها چندین شهروند یمنی و سوری نیز بودند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، اواخر روز شنبه اعتراض‌های پراکنده‌ای در میان شیعیان پادشاهی بحرین به‌دلیل اعدام‌های دسته‌جمعی آغاز شد.

گفت‌وگوهای بغداد از سال گذشته بدون سر و صدا در پایتخت عراق آغاز شد چراکه عربستان به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ علیه شورشیان حوثی در یمن است.

تهران و ریاض یکدیگر را به بی‌ثبات کردن خاورمیانه متهم می‌کنند و از طرف‌های رقیب در درگیری‌های مختلف از جمله جنگ یمن حمایت می‌کنند.

روابط بین تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت عربستان در ایران به پایین‌ترین سطح رسید. گروهی از معترضان در تهران و مشهد در آن سال، پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر، به ساختمان سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند و وارد این دو ساختمان شدند. پس از این اتفاق عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و چند کشور عربی دیگر هم به عربستان پیوستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احکام سه جدایی‌طلب عرب ایرانی به جرم جاسوسی برای عربستان در دانمارک اعلام شد

سه دیپلمات ایرانی پس از شش سال عازم جده عربستان شدند

پادشاه عربستان از ایران خواست به «رفتارهای منفی» در منطقه پایان دهد