ابراز امیدواری ایران و عربستان به بهبود روابط؛ تهران: در مورد امنیت خلیج فارس با ریاض گفتگو کردیم

پرچم‌های ایران و عربستان
پرچم‌های ایران و عربستان Copyright کپی رایت CANVA PRO
Copyright کپی رایت CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران از «تماس های منظم‌تر» تهران با ریاض در چند ماه گذشته خبر داد.

آگهی

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران از «تماس های منظم‌تر» تهران با ریاض در چند ماه گذشته خبر داد.

آقای خطیب زاده امروز پنجشنبه به ایرنا گفت که مذاکرات ایران و عربستان در بغداد، پایتخت عراق و در مورد موضوعات مختلف از جمله امنیت خلیج فارس انجام شده است.

او که در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می‌گفت همچنین از «پیشرفت‌های جدی» در خصوص امنیت خلیج فارس در مذاکران دو‌جانبه ایران و عربستان سعودی خبر داد.

ریاض و تهران که از ژانویه ۲۰۱۶ و پس از حمله به سفارت عربستان در ایران، روابط دیپلماتیک‌شان قطع شده، ده‌ها سال است که یکدیگر را به عامل بی‌ثبات کننده خلیج فارس متهم می‌کنند.

ابراز امیدواری ملک سلمان از نتایج ملموس در مذاکرات ریاض و تهران

اینک سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی از ادامه گفتگوهای تهران با ریاض «در سطح مناسب» پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی خبر می‌دهد که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی روز چهارشنبه ۲۲ سپتامبر در سخنانی از اینکه مذاکرات کشورش با ایران به نتایج ملموسی برسد، ابراز امیدواری کرده بود.

پادشاه عربستان در سخنرانی ویدئویی خود در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تأیید کرد که ریاض در حال مذاکره با تهران با هدف عادی‌سازی روابط میان دو کشور و احیای همکاری‌های دو جانبه است.

او با نام بردن از ایران به عنوان «کشور همسایه» ابراز امیدواری کرد که مذاکرات عربستان و ایران به نتایج روشنی در زمینه اعتماد‌سازی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر منجر شود.

اگر چه لحن سخنان پادشاه عربستان در خصوص ایران نسبت به گذشته نرم تر ارزیابی می‌شود اما او همچون گذشته از تهران خواست تا حمایت هایش را از گروه‌های مسلح منطقه متوقف کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ایران و عربستان سعودی در بیشتر موضوع های منطقه ای از جمله جنگ یمن با یکدیگر اختلاف دارند. همچنین ریاض نگران برنامه هسته ای ایران و احتمال دستیابی این کشور به سلاح اتمی است.

از همین رو پادشاه عربستان سعودی با تأکید بر «خاورمیانه بدون سلاح کشتار جمعی»، گفت که از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کند.

در هر حال سخنگوی وزارت خارجه ایران خواستار حل مشکلات منطقه توسط کشورهای ذی ربط بدون دخالت کشورهای خارجی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر عراق: ایران و عربستان به زودی با یکدیگر به توافق می‌رسند

مذاکره بین تهران و ریاض؛ گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور افزایش یافت

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد