قرص ضد کوویدِ شرکت فایزر در چین مجوز استفاده مشروط گرفت

قرص ضد کووید فایزر
قرص ضد کووید فایزر Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات بهداشتی چین در حالی به مصرف مشروط قرص «پاکسلوید» چراغ سبز نشان داده‌اند که تاکنون اجازه استفاده از هیچ واکسن خارجی برای مقابله با بیماری کووید۱۹ را در کشورشان صادر نکرده‌اند.

آگهی

اداره ملی نظارت بر دارو در چین روز شنبه استفاده مشروط از قرص ضد کووید شرکت داروسازی فایزر را مجاز اعلام کرد.

مقامات بهداشتی چین در حالی به مصرف مشروط قرص «پاکسلوید» چراغ سبز نشان داده‌اند که تاکنون اجازه استفاده از هیچ واکسن خارجی برای مقابله با بیماری کووید۱۹ را در کشورشان صادر نکرده‌اند.

این تصمیم در زمانی اتخاذ شده است که پکن میزبان بازی‌های المپیک زمستانی است و چند کانون کوچک ابتلا به ویروس به تازگی به شکل پراکنده در چین شناسایی و گزارش شده است.

استفاده از قرص پاکسلوید که شرکت آمریکایی فایزر آنرا به بازار عرضه کرده اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی در ایالات متحده مجاز اعلام شد و از آن زمان تاکنون این قرص ضد کویید در حدود چهل کشور جهان مجوز دریافت کرده است.

فایزر در سال ۲۰۲۱ از فروش قرص ضد کووید پاکسلوید ۷۲ میلیون دلار درآمد کسب کرد و امیدوار است در سال جاری میلادی مجموعا ۱۲۰ میلیون دوز دیگر از این دارو را تولید و به بازار عرضه کند.

اداره ملی محصولات پزشکی چین با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرده است که مجوز استفاده از قرص ضد کرونای فایزر به صورت مشروط صادر شده و این دارو همانند سایر کشورها تنها برای بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید۱۹ هستند قابل تجویز و استفاده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که شرکت فایزر باید به مطالعات روی این محصول تازه دارویی خود ادامه دهد و نتایج آنرا در اختیار کشورهای دریافت کننده قرار دهد.

چین که از آن به عنوان خاستگاه همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ نام برده می‌شود از زمان شروع پاندمی مقررات سخت‌گیرانه‌ای را با راهبرد به صفر رساندن موارد ابتلا به این بیماری در پیش گرفته است.

مقامات چین حتی در شرایطی که روزانه تنها ده‌ها مورد ابتلا به بیماری در کشورشان ‌گزارش شود برای کنترل شرایط و ایجاد محدودیت‌های لازم جهت جلوگیری از بروز موارد جدید هر اقدامی که لازم باشد را در دستور کار قرار می‌دهند.

فرانس پرس با انتشار گزارشی در این خصوص با استناد به آمارهای اعلام شده از سوی مقامات رسمی چین اعلام کرد که به عنوان مثال روز شنبه تنها ۴۰ مورد ابتلا به بیماری کووید در سراسر این کشور گزارش شده است.

اگر چه اعلام چنین آماری در مقایسه با موارد ثبت ابتلای روزانه به بیماری کووید۱۹ در سایر نقاط جهان یک شوخی به نظر می‌رسد اما همین تعداد کم نیز مقامات چین را بر آن داشته تا در زمان میزبانی پکن از بازی‌های المپیک زمستان تلاش خود را برای کنترل شرایط بهداشتی کشور مضاعف کنند.

بر این اساس گفته می‌شود که کلیه شرکت‌کنندگان و ورزشکاران خارجی در این بازی‌ها بواسطه قرار گرفتن در یک حباب بهداشتی به شکلی غیرقابل نفوذ از سایر نقاط چین جدا شده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت «به شدت» قرص ضد کووید شرکت فایزر را توصیه کرد

آژانس دارویی اتحادیه اروپا قرص ضد کووید تولیدی شرکت فایزر را تایید کرد

اسرائیل اولین محمولۀ قرص‌های ضدکووید فایزر را دریافت کرد