رئیس فدراسیون فوتبال زیر تیغ عزل؛ آقای «خوبان عالم» در آستانه برکناری قرار گرفت

شهاب الدین عزیزی خادم، رئيس فدراسیون فوتبال
شهاب الدین عزیزی خادم، رئيس فدراسیون فوتبال Copyright فدراسیون فوتبال ایران
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پنج نفر از اعضای هیئت رئيسه فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای رسمی خواستار برگزاری جلسه‌ای برای برکنار شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال و انتخاب یک سرپرست به جا او برای این سمت شدند.

آگهی

اعضای هیئت رئيسه فدراسیون فوتبال ایران در نامه‌ای رسمی خواستار برگزاری جلسه‌ای برای عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم از ریاست این فدراسیون شدند.

در این نامه که رسانه‌های داخلی ایران آن‌را منتشر کردند ۵ عضو هیئت رئيسه فدراسیون آن‌را امضا و از عزیزی خادم خواسته‌اند تا در اسرع وقت نسبت به برگزاری جلسه‌ای برای عزل او و همچنین تعیین سرپرست برای ریاست فدراسیون اقدام کنند.

حواشی مربوط به عملکرد رئيس فدراسیون فوتبال ایران از ابتدای حضور او در این سمت در رسانه‌های ایران بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و بسیاری از رسانه‌های ورزشی مستقل نسبت به ابهامات حقوقی و اقتصادی در قراردادهای مربوط به این نهاد فوتبالی انتقاد داشتند.

مهرداد سراجی، بهرام رضائیان، شهره موسوی، احسان اصولی و مهرشاد ماجدی به عنوان پنج عضو هیئت رئيسه نامه مذکور را امضا کرده‌اند. طبق قانون رئيس فدراسیون باید ظرف مدت دو هفته نسبت به برگزاری این جلسه اقدام کند، در غیر این صورت اعضای هیئت رئيسه می‌توانند بدون حضور شخص رئيس، این جلسه را برگزار نمایند.

سایر اعضای هیئت رئیسه شامل، شهاب‌الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال، حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی، نواب رئیس‌ اول و دوم، خداداد افشاریان، طهمورث حیدری و احمدرضا براتی هستند.

از جمله مشکلاتی که در مدت زمان حضور عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال ایران مشاهده شده و انتقادات زیادی را متوجه عملکرد او کرده می‌توان به حذف تیم‌های پرطرفدار پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد. اقدامی که البته هنوز مشخص نشده دقیقا کدام ارگان یا نهاد مقصر انجام آن است.

همچنین حواشی بسیاری در خصوص عقد قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با یک شرکت خارجی برای تجهیز ورزشگاه‌های ایران به سیستم کمک داور ویدیویی VAR پیش آمده بود و این مسئله حتی به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شد. منتقدان آقای عزیزی خادم می‌گویند قراردادهای مربوط به این مورد کاملا غیرشفاف بوده و مشخص نیست اعدادی که در آن ثبت شده واقعی بوده یا خیر.

برخی دیگر از رسانه‌ها در ایران همچنین اتهاماتی در خصوص ارتباطات عزیزی خادم با یک جادوگر شناخته شده در حوزه ورزش و فوتبال مطرح کرده‌اند. عزیزی خادم پس از بازی ایران در نخستین دیدار در دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی در مقابل سوریه، پیروزی تیم ملی را حاصل تلاش بازیکنان، لطف خدا و همچنین «دعای خوبان عالم» دانسته بود. اشاره او به خوبان عالم، حواشی زیادی در خصوص ارتباط عزیزی خادم با یک رمال شناخته شده پدید آورده بود. همین مسئله موجب شد تا یک خبرنگار در هنگام ورود عزیزی خادم به ورزشگاه آزادی در هنگام برگزاری مسابقه تیم ملی ایران در مقابل کره جنوبی از او درباره ارتباطش با جادوگر معروف که ظاهرا نام او «امیر اسکندری» است بپرسد که عزیزی خادم این پرسش را بی جواب گذاشت.

همچنین دخالت‌های مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در دیگر نهادهای مجموعه فوتبال که باید مستقل باشد از جمله دیگر مشکلاتی است که منتقدان آقای عزیزی خادم به آن استناد می‌کنند. با تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران سه مسابقه تیم فوتبال گل گهر سیرجان در مقابل تیم‌های استقلال تهران، سپاهان و پیکان تهران به اتهام استفاده از بازیکن غیرقانونی ۳-۰ اعلام شد و به همین خاطر ۷ امتیاز از مجموع امتیازات تیم کرمانی کاسته و ۳ امتیاز به دو تیم سپاهان و پیکان که مقابل گل گهر شکست خورده بودند و ۲ امتیاز به استقلال که در مقابل این تیم متوقف شده بود، اضافه شد.

این حکم مناقشه برانگیز در حالی اعلام شده بود که مدارک مربوط به بازیکن خارجی گل گهر را مسئولان فدراسیون فوتبال و بخش بین‌الملل آن‌ تایید کرده بودند. با این حال اخیرا یک فایل صوتی منتشر شده که در آن غلامرضا رفیعی مشاور عزیزی خادم در تماس تلفنی با رئيس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، به او دستور می‌دهد در خصوص اعلام رای این پرونده حتما با او هماهنگ باشد. این در حالیست که طبق قانون، «مسئولان قضائی فدراسیون فوتبال باید به صورت مستقل عمل کنند و مسئولان فدراسیون حق ندارند به آنها در خصوص تصمیماتشان مواردی را دیکته نمایند.»

مجموعه این حواشی باعث شده حالا عزیزی خادم در وضعیت دشواری قرار داشته باشد و او در روزهای آتی گیوتین عزل از ریاست فدراسیون را بالای سر خود می‌بیند. برکناری که این‌ بار نه مانند برکناری محمد دادکان توسط محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری و محمود علی آبادی وزیر ورزش وقت، که از سوی اعضای خود فدراسیون فوتبال در حال اجرا است. تفاوتی مهم که این بار دیگر سویه‌ای از دخالت دولت و مقام‌های غیر فوتبالی در این تصمیم دیده نمی‌شود. تصمیم احمدی نژاد و دخالت او در فدراسیون فوتبال به تعلیق فوتبال ایران و محرومیت از حضور در تمام مسابقات جهانی و منطقه‌ای منجر شده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه حواشی بازی ایران و لبنان؛ «از زنان دعوت نکرده بودیم، حضورشان بحران‌ساز بود»

مارک ویلموتس: فدراسیون فوتبال ایران شرایط غیرقابل تحملی را به من و همکارانم تحمیل کرد

نخستین تقابل کیروش با شاگردان سابق؛ جدال تیم ملی ایران با قطر برای کسب قهرمانی تورنمنت اردن