گفتگو با رئیس فدراسیون فوتبال ایران؛ از سرنوشت پرونده ویلموتس تا حضور زنان در ورزشگاه

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال
شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال Copyright یورونیوز
نگارش از امید لهبی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در گفتگو با امید لهبی از یورونیوز ضمن اعلام حمایت ایران از پیشنهاد برگزاری دو سال یکبار مسابقات جام جهانی، جزئیات مذاکره خود را با جانی اینفانتینو تشریح کرد و به سوال‌هایی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌، سرنوشت پرونده ویلموتس و بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های اروپایی پاسخ داد.

آگهی

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در گفتگویی اختصاصی با امید لهبی از یورونیوز ضمن اعلام حمایت «قاطع» ایران از پیشنهاد برگزاری دو سال یکبار مسابقات جام جهانی فوتبال، جزئیات مذاکره خود با جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال را تشریح کرد و به پرسش‌هایی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها، سرنوشت پرونده مارک ویلموتس و برنامه بازی‌های تدارکاتی تیم ملی ایران با حریف‌های اروپایی پاسخ داد.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران پس از حضور لیتوانی، محل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتسال، به آلمان سفر کرد تا با فدراسیون فوتبال این کشور در مورد گسترش همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کند. این سفر در آستانه دیدارهای حساس تیم ملی فوتبال ایران با دو تیم امارات عربی متحده و کره جنوبی در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی منطقه آسیا انجام شد؛ رقابت‌هایی که تیم ایران با دو برتری پیاپی مقابل عراق و سوریه، صدرنشین گروه نخست این رقابت‌ها شده و خود را به عنوان شانس اصلی صعود به مسابقات جام جهانی قطر مطرح کرده است.

بر همین اساس، از هم اینک هواداران فوتبال در ایران انتظار دارند که برنامه آماده سازی تیم ملی ایران بر انجام مسابقه‌های تدارکاتی با تیم‌های مطرح جهان از جمله اروپایی‌ها متکی باشد تا احتمال صعود ایران از مرحله گروهی در ششمین حضورش در مسابقات جام جهانی فوتبال افزایش یابد.

بازی‌های تدارکاتی ایران

آقای عزیزی خادم با تایید انجام مذاکراتی در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «حتما جزء برنامه‌های ما هست که هر وقت کوآلیفای شدیم[صعود تیم ایران قطعی شد] بتوانیم با تیم‌های مهم بازی بازی تدارکاتی بگذاریم.» او همچنین با تاکید بر حائز اهمیت بودن صعود ۱۰ پله‌ای تیم ملی ایران در رده بنده‌بندی جهانی فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا)، توضیح داد که رسیدن این تیم به رتبه بیست و دوم جهان انگیزه لازم را به فدراسیون فوتبال می‌دهد تا مذاکرات بین‌المللی و پیگیری هدف و مبنای اصلی خود را که توسعه فوتبال است، با جدیت بیشتر و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها پیگیری کند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران سپس از انجام گفتگو و مکاتبات با قطر برای برگزاری تورنمنت مشترکی با حضور تیم‌های سطح بالا در صورت قطعی شدن صعود تیم ایران به مسابقات جام جهانی خبر داد و افزود که مذاکرات اولیه با همکاری سفارت ایران در آلمان نیز برای استفاده از دیپلماسی فوتبال به منظور هماهنگی انجام بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های اروپایی انجام شده است.

او برنامه‌ریزی قطعی در این خصوص را افزون بر صعود قطعی ایران به جام جهانی منوط به برنامه ارائه شده از سوی کادر فنی تیم ملی دانست.

حمایت ایران در برگزاری دو سال یکبار جام جهانی

آقای عزیزی خادم در ادامه این گفتگو به نشست اخیر خود با جانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در قطر اشاره و اعلام کرد که فدراسیون فوتبال ایران از پیشنهاد رئیس فیفا مبنی بر برگزاری دو سال یکبار مسابقات جام جهانی حمایت می‌کند چرا که اجرای این پیشنهاد، افزون بر کمک به توسعه فوتبال در سراسر جهان موجب جبران بخشی از صدمات اقتصادی همه‌گیری کرونا به صنعت فوتبال، تقویت اقتصاد فوتبال، توسعه فوتبال در مناطق کمتر توسعه یافته جهان و افزایش همگرایی در میان اعضای فیفا می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران همچنین در پاسخ به منتقدانی که معتقدند با برگزاری دو سال یکبار مسابقات جام جهانی فوتبال، جذابیت این مسابقات کاهش خواهد یافت، یادآور شد که چمپیون لیگ(لیگ قهرمانان اروپا) یا لیگ باشگاه‌های جهان هر سال برگزار می‌شود ولی همچنان جذاب لازم را دارد. او سپس با یادآوری برخی تصورات در مورد این که وی‌ای‌آر(کمک داور ویدئویی) باعث کاسته شدن از جذابیت فوتبال می‌‌شود، گفت که این روزها همه کاملا با آن(وی‌ای‌آر) کنار آمده‌اند.

آقای عزیزی خادم توضیح داد که حتی اگر کاهش جذابیت را یکی از معایب برگزاری دو سال یکبار جام جهانی فوتبال بدانیم، مزایایی اجرای این پیشنهاد به جهت منافع اقتصادی آن برای شرکت‌ها و کشورها، افزایش شانس میزبانی کشورها، کاسته شدن از یک‌دستی فعلی و دیده شدن فوتبال کشورها و استعداد‌های بیشتر، بیش از تمامی معایب و مضررات آن است و عاملی کارآمد برای تحقق شعار و هدف اصلی فیفا مبنی «فوتبال برای همه» و توسعه عادلانه فوتبال در کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مساله تحریم‌ها و دخالت سیاست در فوتبال

رئیس فدراسیون فوتبال ایران همچنین بحث مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حوزه فوتبال را یکی دیگر از محور‌های گفتگوی خود با رئیس فیفا عنوان کرد و گفت که آقای اینفانتینو قول کمک‌هایی را در زمینه داده و بر لزوم کاهش تاثیرگذاری سیاست بر نهادهای تصمیم‌ساز در حوزه فوتبال تاکید کرده است. البته آقای عزیزی خادم مدعی شد که در عرصه داخلی، مشکل دخالت سیاست در فوتبال وجود ندارد و وزارت ورزش نیز مطابق اساسنامه جدید عضویتی در مجمع ندارد و گذشته از این، وزارتخانه رفتار مداخله‌گرایانه‌ای هم ندارد و عزمش بر حمایت از فوتبال است.

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد دلایل موفقیت برخی کشورها از جمله بحرین در محروم کردن ایران از حق میزبانی، خاطرنشان کرد که رئیس فیفا در نشست قطر اذعان کرده که ایران با وجود سطح فنی بالا در فوتبال و قرار گرفتن در رده نخست آسیا ولی در عرصه دیپلماسی نقش‌آفرینی متناسبی در نهادهای بین‌المللی از جمله کنفدراسیون فوتبال آسیا نداشته است. آقای عزیزی خادم وعده داد که فدراسیون فوتبال ایران در دوره مدیریتش از تمامی ظرفیت خود برای توجه به این حوزه مغفول مانده و نقش‌آفرینی در مجامع بین‌المللی و نهادهای تصمیم‌ساز استفاده کند. به همین منظور او از دعوت رسمی ایران از رئیس فیفا برای سفر به تهران در تاریخ ۱۱ بهمن ماه خبر داد و تایید کرد که این دعوت از سوی آقای اینفانتینو پذیرفته شده است.

پرونده «سنگین» مارک ویلموتس

رئیس فدراسیون فوتبال ایران همچنین پرونده به توصیف او «سنگین» شکایت مارک ویلموتس، مربی سابق تیم ملی ایران، از این کشور را یکی از موانع استفاده فدراسیون فوتبال ایران از ابزار دیپلماسی برای توسعه همکاری‌ها با اروپا عنوان کرد و گفت که رای نهایی این پرونده تا پایان سپتامبر صادر خواهد شد و فدراسیون فوتبال با به کار‌گیری وکلا و انجام تدارکات لازم تلاش کرده تا حد امکان بار این پرونده سبک‌تر شود.

حضور زنان در ورزشگاه

آقای عزیزی خادم در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت «جنجالی‌ترین پرونده فوتبال ایران» که به رفع ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقه فوتبال مردان اختصاص دارد، گفت که فضای این پرونده را جنجالی نمی‌بیند و توضیح داد که در شرایط همه‌گیری کرونا اساسا میزبانی را از ایران گرفته بودند ولی در بازی با کره‌جنوبی، ایران میزبان خواهد بود و در مورد این بحث هم در حال برنامه‌ریزی هستیم کما این که با آقای اینفانتینو هم در این مورد مفصل صحبت کرده‌ایم تا «انشالله» بانوان بتوانند این بازی را ببینند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در مواجهه با این سوال که آیا قول می‌دهد که زنان بتوانند از نزدیک و با حضور در ورزشگاه بازی تیم ملی فوتبال ایران و کره‌جنوبی را تماشا کنند، بار دیگر تکرار کرد: «ما داریم تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم.» او وعده داد که خبر قطعی در این خصوص ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده و در قالب تدارک میزبانی که با لحاظ محدودیت‌های کرونایی در حال انجام است، اعلام خواهد شد.

آقای عزیزی خادم در پاسخ به این پرسش که فارغ از تک بازی ایران و کره‌جنوبی مشکل حضور زنان در ورزشگاه‌هایی که مسابقه فوتبال مردان در آنها برگزار می‌شود، از جمله مسابقه‌های باشگاهی و ملی، چه زمانی رفع می‌شود، مدعی شد که حضور زنان در ورزشگاه روالی بوده که از قبل هم جریان داشته و اصلا چیز تازه‌ای نیست؛ چنان که در حضور پیشین آقای اینفانتینو هم شاهد حضور زنان در ورزشگاه بودیم.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا زنان بدون حضور آقای اینفانتینو نیز شانس حضور در ورزشگاه را خواهند داشت، از جواب بله یا خیر اجتناب کرد و توضیحات پیشین خود را در مورد برنامه‌ریزی‌های در حال انجام در مورد مسابقه ایران و کره‌جنوبی تکرار کرد و افزود که در بازی کره‌جنوبی رئیس فیفا حضور نخواهد داشت و در جریان سفر ماه فوریه او به ایران، انجام یک بازی خیریه با مشارکت کشورهای آسیای میانه در حال برنامه‌ریزی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه حواشی بازی ایران و لبنان؛ «از زنان دعوت نکرده بودیم، حضورشان بحران‌ساز بود»

عابدینی به یورونیوز: برای حذف لابی‌گری در انتخابات فدراسیون فوتبال باید اساسنامه را اصلاح کرد

بیرانوند در گفت‌وگو با یورونیوز: حضور زنان در ورزشگاه به بازیکنان انگیزه می‌دهد