ادامه حواشی بازی ایران و لبنان؛ «از زنان دعوت نکرده بودیم، حضورشان بحران‌ساز بود»

استفاده از گاز اشک آور برای متفرق کردن زنانی که قصد ورود به ورزشگاه داشتند
استفاده از گاز اشک آور برای متفرق کردن زنانی که قصد ورود به ورزشگاه داشتند Copyright عکس از ایسنا، محدثه زارع
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه‌ای می‌گوید زنانی که پشت درهای ورزشگاه امام رضای مشهد بلیت به دست داشتند، «از مرکزی غیرمعتبر بلیت‌های جعلی خریداری کرده بودند.»

آگهی

هرچند تیم ملی فوتبال ایران توانست در روز پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی با شکست لبنان بار دیگر به صدر جدول گروه خود بازگردد و صعودی مقتدرانه به جام جهانی را تجربه کند، اما این مسابقه حواشی گسترده‌ای داشته که طرفداران فوتبال در ایران را نگران کرده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که بازی دو تیم ملی ایران و لبنان قرار شد در شهر مشهد برگزار شود. مسئولان فدراسیون فوتبال ایران در ابتدا اعلام کردند این بازی بدون تماشاگر برگزار خواهد شد، سپس در روزهای پایانی مانده به این مسابقه این تصمیم تغییر یافت و قرار به برگزاری مسابقه با حضور تماشاگران رسانه‌ای شد. با این حال طبق اعلام اولیه و همچنین سایت فروش بلیت مسابقه، تنها امکان فروش بلیت برای مردان وجود داشت و زنان مانند همیشه از چنین حقی محروم بودند.

در حالی که تنها ساعاتی به شروع مسابقه زمان باقی مانده بود، اخباری در خصوص حضور زنان در ورزشگاه نیز منتشر شد. اما با شروع مسابقه مشخص شد که هیچ زنی نتوانسته وارد استادیوم امام رضای شهر مشهد شود و مطابق معمول فقط مردان از نزدیک شاهد مسابقه فوتبال تیم ملی بودند. این در حالی بود که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی نشان می‌داد که صدها زن پشت درهای استادیوم مانده و با برخورد خشن نیروهای امنیتی و انتظامی رو به رو شده‌اند. در تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای گارد ویژه برای پراکنده کردن زنان از گاز اشک آور و فلفل نیز استفاده کرده‌اند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ داده که زنان با خرید بلیت خود را پشت درهای استادیوم رسانده بودند اما از حضورشان جلوگیری می‌شود.

یک روز پس از حوادث ورزشگاه مشهد، مهرداد سراجی، عضو هیئت رئيسه فدراسیون فوتبال ایران روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود با اشاره به اتفاقات بازی ایران و لبنان، هشدار داد که «اخبار نگران کننده‌ای از AFC و فیفا می‌رسد.» آقای سراجی در ادامه توییت خود وزارت ورزش را مسئول این وضعیت دانسته و اضافه کرده: «آنهایی که در وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد رخ دهد، امروز باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند.»

گروهی از کاربران هم در حساب‌های توییتری خود از فیفا خواستند تا با این تخلف مسئولان ورزش ایران برخورد کنند. این در حالی است که پیشتر فیفا در چندین مقطع به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده بود که در صورتی که اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را ندهد، فوتبال ایران با جرایمی سنگین و تعلیق رو به رو خواهد شد.

بعد از این اتفاقات فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده می‌گوید از زنان برای حضور در این مسابقه دعوت نشده و حضور آنها می‌توانست در این مسابقه «بحران‌ساز» باشد. در بیانیه مسئولان فوتبال ایران همچنین آمده است که در سامانه بلیت فروشی تنها ۹ زن در جایگاه آقایان بلیت خریداری کرده بودند که طی ۴۸ ساعت مبلغ بلیت‌ها به حساب این افراد مسترد خواهد شد.

فدراسیون فوتبال ایران همچنین مدعی شده زنانی که پشت درهای ورزشگاه امام رضای مشهد بلیت به دست حاضر بودند، بلیت‌های جعلی داشتند و گروهی «سودجو» به آنها این بلیت‌های غیر واقعی را فروخته است. در بخش دیگری از بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: «در اين موقعيت و با توجه به محدوديت زمانى، بليط فروشى با رعايت ضوابط و پروتكل ها و وارد كردن كليه تماشاگران به ورزشگاه با مشكلات و سختى‌هاى ويژه‌اى همراه بود با اين وجود ورود بانوان در چنين موقعيتى بدون فراهم بودن زمينه و بسترهاى لازم همچنين پيش بينى و امكان بليط فروشى غير ممكن و بحران ساز به نظر مى‌رسيد.»

بیانیه فدراسیون فوتبال در حالی منتشر شده که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشورهم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و از مسئولان ورزش و فوتبال به دلیل آنچه او «بی‌تدبیری» خوانده انتقاد کرد. آقای منتظری با اشاره به اینکه گزارش‌هایی از این موضوع به دستش رسیده افزود: «اگر شرایط جور نبوده و امکان آن وجود نداشته که خانم‌ها را بتوانند به ورزشگاه راه بدهند، از ابتدا باید تدبیر می‌کردند و عقل خودشان را به کار می‌انداختند و بلیط نمی‌فروختند؛ این‌که انسان بیاید بلیط بفروشد و بعد هم مانع شود، واقعا قابل‌قبول نیست.»

بعد از شدت گرفتن انتقادات، ابراهیم رئيسی هم به این موضوع ورود کرد و به وزیر کشور دستور داد حواشی پیش آمده در مسابقه ایران و لبنان در مشهد را بررسی و اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد.

حالا و در حالی که تنها ۴۸ ساعت تا زمان قرعه کشی مرحله نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ زمان باقی مانده، طرفداران فوتبال در ایران نگرانند لجبازی‌های مسئولان سیاسی و ورزشی در ایران باعث شود هزینه‌های بالایی بر فوتبال ایران تحمیل شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خشونت علیه زنان در مشهد؛ کدام فوتبالیست‌ها واکنش نشان دادند؟

رئیس فدراسیون فوتبال زیر تیغ عزل؛ آقای «خوبان عالم» در آستانه برکناری قرار گرفت

گفتگو با رئیس فدراسیون فوتبال ایران؛ از سرنوشت پرونده ویلموتس تا حضور زنان در ورزشگاه