خشونت علیه زنان در مشهد؛ کدام فوتبالیست‌ها واکنش نشان دادند؟

خشونت علیه زنان بیرون استادیوم مشهد
خشونت علیه زنان بیرون استادیوم مشهد Copyright ©ISNA/Mohadese zare
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خشونت و تبعیض علیه زنانی که بلیط بدست قصد ورود به ورزشگاه مشهد را داشتند با واکنش تند و گسترده ستاره‌های ایرانی فوتبال نیز مواجه شده است. از کاپیتان کنونی تیم ملی گرفته تا دو کاپیتان سرخابی‌ها و اسطوره‌هایی چون علی کریمی، دنیای فوتبال به خشونت و تبعیض علیه زنان واکنش نشان داد.

آگهی

رفتار خشن نیروی انتظامی با زنانی که بیرون درهای بسته استادیوم مشهد، بلیط بدست خواهان تماشای بازی ایران و لبنان، آخرین بازی مرحله مقدماتی تیم ملی فوتبال ایران، بودند سرانجام با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی ستاره‌های مستطیل سبز مواجه شد.

یکی از شدیدترین واکنش‌ها، درخواست مجتبی جباری، کاپیتان پیشین باشگاه استقلال و بازیکن تیم ملی بود. مجتبی جباری با انتشار یک استوری در صفحه اینستاگرمی‌اش، اعلام کرد تا زمان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، دیگر برای تماشای فوتبال به استادیوم نمی‌رود.

ایستاگرام
استوری مجتبی جباریایستاگرام

علیرضا جهانبخش، کاپیتان فعلی تیم ملی و ستاره باشگاه فاینورد هلند که گل دوم ایران در مقابل لبنان را هم به زیبایی به ثمر رساند فردای مسابقه در مشهد به اتفاقات این بازی واکنش نشان داد.

جهانبخش هم در صفحه اینستاگرام خود از زنان تماشاگر ایرانی فوتبال حمایت کرد و نوشت: ‌«این برد تقدیم به همه شما زنان هوادار فوتبال و امیدوارم که بزودی شاهد حضور شما در استادیوم‌ها باشیم.» جهانبخش به خبرنگاران ورزشی در ایران بعد از مسابقه گفت که قبل از بازی شنیده که «زنان می‌توانند امروز به ورزشگاه بیایند» و اینکه همه بازیکنان تیم ملی از این موضوع خوشحال بودند.

بازیکن گیلکی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید که در بازی ایران و عراق، مادر و خواهرش موفق شدند در استادیوم حاضر شوند و برد ایران را در کنار هم جشن بگیرند. ستاره تیم ملی فوتبال که شانس بازی در لیگ برتر انگلستان را داشته و گل تاریخی قیچی برگردانی به چلسی زده، می گوید: «نمی‌دانم چرا عده‌ای نمی‌خواهند زنان به ورزشگاه بیایند. زمانی که یک خانم و آقا با هم به ورزشگاه می‌آیند و از فوتبال لذت می‌برند این موضوع می‌تواند به فرهنگ ما کمک بیشتری کند.»

واکنش فیفا: از ایران توضیح فوری خواسته‌ایم

در ۴۸ ساعت گذشته رفتار خشونت آمیز با زنان بیرون ورزشگاه مشهد، مسئولان فیفا را نیز به واکنش واداشت.

فدراسیون بین المللی فوتبال در بیانیه‌ی اعلام کرده در این باره از فدراسیون فوتبال توضیحات فوری خواسته است.

برخی از تحلیلگران ورزشی حالا نگران این هستند که فیفا تیم ملی فوتبال ایران را از حضور در جام جهانی منع کند. حتی چهارشنبه شبکه اسکای اسپورت ایتالیا ادعا کرد که بدلیل رفتار زننده و خشونت آمیز با زنان و عدم ورود آنها به استادیوم، احتمال دارد که تحت شرایطی ایتالیا جایگزین تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی شود.

علی کریمی، اسطوره تیم ملی ایران هم که همواره بی پروا انتقادهایش را بیان می‌کند در واکنش به رفتار خشونت آمیز با زنان علاقه‌مند به فوتبال در مشهد و احتمال حذف تیم ملی ایران در جام جهانی، در پستی اینستاگرامی نوشت: «یک روزی این اتفاق می‌افتد، مثل حذف سرخابی ها که درباره‌اش صحبت می‌شد و کسی آنرا جدی نگرفت. پس دست و پا نزنید.»

علی کریمی
صفحه اینستاگرامعلی کریمی

سردار آزمون، سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی فوتبال ایران که گل اول بازی با لبنان را نیز به ثمر رساند، در شبکه‌های اجتماعی از ورود زنان به ورزشگاه‌ها حمایت کرد. مهاجم باشگاه بایرلورکوزن آلمان، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار کلمه Shame (شرم) در این رابطه واکنش نشان داد.

مهاجم تیم ملی
اینستاگرام سردار آزمونمهاجم تیم ملی

دو کاپیتان محبوب پرسپولیس و استقلال هم از رفتار خشونت آمیز علیه زنان علاقه‌مند به فوتبال در مشهد انتقاد کردند. ووریا غفوری، کاپیتان استقلال که همواره همچون علی کریمی «زبان سرخی» دارد و انتقادهایش را صراحتا بیان می کند، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «به عنوان یک فوتبالیست واقعا شرمنده می‌شوم که در دورانی بازی می‌کنم که مادران و خواهران حق ورود به ورزشگاه را ندارند.»

استوری اینستاگرام
ووریا غفوریاستوری اینستاگرام

سید جلال حسینی، کاپیتان باتجربه باشگاه پرسپولیس و سرگروه سابق تیم ملی فوتبال ایران با انتشار عکسی از زنان تماشاگر فوتبال نوشت: «امیدوار بود آدمی به خیر کسان؛ مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان».

سیدجلال حسینی
اینستاگرامسیدجلال حسینی

برخی دیگر از بازیکنان تیم ملی از جمله احسان حاج صفی و مرتضی پورعلی گنجی نیز از تبعیضی که سال‌هاست علیه زنان در ورزشگاه‌های ایران صورت می‌گیرد شدیدا انتقاد کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی‌های جام جهانی و ادامه اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی؛ فرصت‌ها و دشواری‌ها

ادامه حواشی بازی ایران و لبنان؛ «از زنان دعوت نکرده بودیم، حضورشان بحران‌ساز بود»

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند