ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه مشترک از برنامه هسته‌ای و موشکی ایران انتقاد کردند

شلیک در رزمایش موشکی نیروهای مسلح ایران/ ۱۲ اکتبر
شلیک در رزمایش موشکی نیروهای مسلح ایران/ ۱۲ اکتبر Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای صادر کننده این بیانیه از دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی خواسته اند تا با استفاده از فرصت دیپلماتیک مذاکرات وین، برجام را از خطر نابودی نجات دهد و از بروز یک بحران و مخاصمه منطقه‌ای جلوگیری کند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس چهارشنبه شب با صدور یک بیانیه مشترک از برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران به شدت انتقاد کردند.

در این بیانیه که پس از نشست گروه کاری ایران ایالات متحده و شورای همکاری در ریاض صادر شد، جمهوری اسلامی به تحریک یک بحران اتمی و بی‌ثبات کردن خاورمیانه با برنامه‌های موشکی و پهپادی متهم شده است.

این بیانیه مشترک کم‌سابقه در حالی منتشر می‌شود که دولت دموکرات جو بایدن، نسبت به دونالد ترامپ همگرایی کمتری با کشورهای عرب خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی دارد.

کشورهای صادر کننده این بیانیه از دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی خواسته اند تا با استفاده از فرصت دیپلماتیک مذاکرات وین، برجام را از خطر نابودی نجات دهد و از بروز یک بحران و مخاصمه منطقه‌ای جلوگیری کند.

پیش از این کشورهای غربی طرف برجام و ایالات متحده آمریکا در ماه اکتبر و در جریان نشست رهبران گروه ۲۰، بیانیه مشابهی با عبارات یکسان صادر کرده بودند. بیانیه چهارشنبه شب، مانند بیانیه رم می‌گوید توسعه برنامه هسته‌ای ایران به‌هیچ وجه پاسخگوی نیازهای غیرنظامی نیست اما گام‌ مهمی برای ساخت سلاح اتمی به شمار می‌رود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، عمان و کویت اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

در این بیانیه همچنین «سیاست‌های تهاجمی و خطرناک ایران با ترویج و گسترش استفاده مستقیم از موشک‌های بالستیک پیشرفته و پهپادها» محکوم شده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که برنامه موشکی این کشور صرفا جنبه دفاعی دارد و قابل مذاکره نیست. ایران در سال‌های گذشته دوبار مستقیما از موشک‌های دوربرد خود برای ضربه زدن به یک پایگاه داعش در سوریه و همچنین پایگاه عین‌الاسد نیروی هوایی ایالات متحده در عراق استفاده کرده است.

بیانیه ریاض همچنین ایران را به دلیل حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در سرارسر منطقه متهم و این رویکرد تهران، در کنار برنامه موشکی را تهدیدی جدی علیه نظم و ثبات خاورمیانه توصیف کرد.

کشورهای صادر کننده این بیانیه با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر میان دولت ابراهیم رئیسی با کشورهای همسایه به جمهوری اسلامی هشدار دادند در صورت ادامه فعالیت‌های ایران در راستای برانگیختن یک بحران هسته‌ای، تمام تلاش‌های دیپلماتیک با شکست مواجه خواهند شد.

دولت جدید تهران مذاکراتی را با ریاض در دست انجام دارد و قرار است ایران و گروه ۴+۱، مذاکرات برای احیای برجام را از پایان ماه نوامبر از سر بگیرند. شش دور گفت‌وگوهای وین از پایان بهار گذشته بدون دستیابی به توافق مشخص از سوی ایران رها شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناکامی سندرز؛ سنای آمریکا از فروش موشک‌های پیشرفته ۶۵۰ میلیون دلاری به عربستان حمایت کرد

مذاکرات بریتانیا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تجارت آزاد

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد