تهران با تردید در ادامه مذاکرات برجامی: بایدن می‌توانست فرمان اجرایی صادر کند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران Copyright Misha Japaridze/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Misha Japaridze/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید دولت مذاکرات هسته‌ای را از بن‌بست آغاز نمی‌کند. همزمان رئیس دستگاه دیپلماسی کابینه ابراهیم رئیسی درباره نتیجه بخش بودن گفت‌وگوها در باره برنامه اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، ابراز تردید می کند.

آگهی

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید دولت مذاکرات هسته‌ای را از بن‌بست آغاز نمی‌کند. رئیس دستگاه دیپلماسی کابینه ابراهیم رئیسی درباره نتیجه بخش بودن گفت‌وگوها در باره برنامه اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، ابراز تردید کرد.

این سخنان روز یکشنبه در روزنامه ایران و براساس یک گفت‌وگو که پیشتر با آقای عبداللهیان انجام گرفته، منتشر شده است. یک روز پیش از انتشار این مصاحبه رهبران سه عضو اروپایی برجام و ایالات متحده آمریکا با انتقاد از تعلل ایران از بازگشت به مذاکرات وین از ابراهیم رئیسی خواستند با حسن نیت به میز گفت‌وگو‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور بپیوندد.

آقای امیرعبداللهیان در این مصاحبه با انتقاد از خط مشی دولت دموکرات ایالات متحده گفته است «پیام بازگشت ایالات متحده به برجام» و «ژست ضد ترامپ» شخص بایدن با عملکرد این کشور همخوانی ندارد. وی می‌گوید گره زدن بحث مذاکرات هسته‌ای با سیاست‌های منطقه‌ای ایران در واقع بیان خواسته دو کشور منطقه است. عالی‌ترین مقام دیپلماتیک کابینه ابراهیم رئیسی می‌گوید اگر بحث، واقعا بازگشت آمریکا به برجام بود، اساسا احتیاجی به مذاکره نداشتیم و جو بایدن می‌توانست با صدور یک فرمان اجرایی به توافق هسته‌ای با ایران باز گردد.

وزارت امور خارجه ایران از زمان تغییر دولت و به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند اولویت خود را از صرف مذاکره برای برجام با قدرت‌های بزرگ کنار گذاشته و به رابطه با همسایگان بهای بیشتری می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران در همین مصاحبه با انتقاد از مناسبات ایران با جامعه جهانی پس از انعقاد برجام گفت: «وقتی ما الان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم روی میز یک سند قطور صد و چند صفحه‌ای به نام برجام داریم که چه‌بسا از آن ۶ قطعنامه هم کار را برای ایران سخت‌تر کرده است. منظور من نتایج این توافق در صحنه عمل است. ممکن است از منظر تئوریک و حقوقی بتوان گفت ما قبل از برجام، شرایط خاصی داشتیم و ذیل فصل ۷ شورای امنیت بودیم. ولی در این موقعیت و در صحنه عمل، اتفاقی به نفع ایران رخ نداده و تا الان برجام نتایجی برای تحقق منافع اقتصادی ما نداشته و به نفع ما کار نکرده است. این سند با همه فراز و نشیب تاکنون نفعی از منظر لغو تحریم‌ها برای ما نداشته است.»

از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ علی خامنه‌ای و جناح اصولگرا از «بی‌ثمر» بودن برجام برای اقتصاد ایران انتقاد کردند. دولت حسن روحانی و سیاستمداران و رسانه‌های اصلاح‌طلب با وجود آنکه در ابتدا از دستاوردهای این توافق برای اقتصاد ایران جانبداری می‌کردند، پس از مدتی و به‌ویژه در پی روی کار آمدن دولت ترامپ در ایالات متحده، تلاش برای ایفای تعهدات طرف‌های دیگر برجام را آغاز کردند.

آقای امیرعبدالهیان می‌گوید دولت و وزارت امور خارجه ایران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بازگشت به مذاکرات از مقطع پایان ششمین دور گفت‌وگوهای وین سودمند است یا خیر.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به‌صورت یکجانبه از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری بر ایران را با هدف انعقاد یک توافق جدید با تهران در پیش گرفت. این رویکرد تاکنون شکست خورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند

پیروز مجتهدزاده: جمهوری اسلامی در قبال حماس باید کاری را بکند که پادشاه سابق در مورد اسرائیل کرد