ژاپن در آستانه انتخابات پارلمانی؛ هژمونی سنت «مردانه» و ناامیدی جوانان از آینده

Japan Politics
Japan Politics Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در انتخابات یک دهه گذشتۀ ژاپن تنها یک سوم رای دهندگان جوان شرکت کرده‌اند و برخی تحلیلگران نگرانند که مشارکت در انتخابات ۳۱ اکتبر، کمترین میزان مشارکت در تاریخ انتخاباتی این کشور پس از جنگ باشد.

آگهی

انتخابات پارلمانی زودهنگام ژاپن روز یکشنبه ۳۱ اکتبر برگزار خواهد شد تا سرنوشت ۴۶۵ کرسی مجلس نمایندگان همچنین سرنوشت دولت آتی این کشور مشخص شود.

مبارزات انتخاباتی نامزدها تا روز شنبه ۳۰ اکتبر ادامه دارد و آنها سعی دارند در مدت باقی مانده، گروههای بیشتری از رای دهندگان را با خود همراه کنند.

در این میان، جلب نظر رای دهندگان جوانان مهم است اما جوانان علاقه‌ای به حضور در پای صندوق‌های رای ندارند چراکه به نظر آنها، نامزدها که عمدتا مرد و مسن هستند، نگرانی‌های نسل جوان را درک نمی‌کنند.

در انتخابات یک دهه گذشتۀ ژاپن تنها یک سوم رای دهندگان جوان شرکت کرده‌اند و برخی تحلیلگران نگرانند که مشارکت در انتخابات ۳۱ اکتبر، کمترین میزان مشارکت در تاریخ انتخاباتی این کشور پس از جنگ باشد.

به این ترتیب وضعیت ژاپن با ایالات متحده در موضوع مشارکت در انتخابات کاملا در تضاد است. چراکه در آمریکا بر اساس داده‌های رسمی، جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله ۵۱ درصد از رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی را تشکیل می‌دادند.

یک پارلمان و دولت «سنتی و مردانه»

عدم تمایل جوانان ژاپن به شرکت در انتخابات دلایل متعددی دارد. از جمله اینکه میانگین سنی داوطلبان مرد و زن در این انتخابات ۵۴ سال است و بیش از یک سوم از این تعداد نیز ۶۰ سال و بالاتر دارند؛ تعداد انگشت شماری نامزد بالای ۸۰ نیز دیده می‌شود.

تنها ۱۰ درصد از قانونگذاران پارلمان منحل شدۀ ژاپن زن بودند و شمار نامزدهای زن حاضر در ائتلاف حاکم از این تعداد نیز کمتر است.

در مباحث انتخاباتی حقوق زنان مد نظر نیست و موضوعاتی همچون برابری جنسیتی، حمایت از خانواده‌های جوان، کمبود شدید نیروی کار و سیستم ناکارآمد مهاجرت نیز به ندرت در دستور کار قرار می‌گیرند.

از نظر تحلیلگران، این مشکلات ریشه عمیق‌تری دارد و منعکس کنندۀ یک مشکل سیستماتیک مهمتر در ساختار سیاسی ژاپن است که بر اساس آن، سیاست تحت سلطه خانواده‌هایی است که در طول نسل‌ها همیشه قانونگذاران و تصمیم‌گیران از میان آنها انتخاب شده‌اند.

حزب «لیبرال دموکرات» ژاپن که نماینده متنفذترین نیروی سیاسی این کشور است، در شش دهه گذشته به استثنای یک دوره کوتاه، همواره قدرت را در دست داشته است.

نگاه «سنتی» به زن در این کشور پیشتاز در عرصه صنعت نیز باعث شده که تنها ۹.۷ درصد از نامزدهای حزب حاکم و ۷.۵ درصد از نامزدهای شریک ائتلافی‌اش یعنی حزب «کمیتو» زن باشند و به گفته آیرو هینو، استاد دانشگاه واسدا «زنان حتی اگر انتخاب شوند نیز شانسی برای تصدی پست‌های مهم در کابینه ندارند».

آیرو هینو معتقد است در حالی که موضوعاتی مانند تغییرات آب و هوایی، کاهش شهریه دانشگاه‌ها و برابری جنسیتی باعث جذب رای دهندگان جوان می‌شود اما طبقه حاکم به این مسائل توجه چندانی ندارند و در کنار آن، همچنان به شیوه‌های سنتی تبلیغات همچون سخنرانی‌های طولانی و تبلیغات روزنامه‌ای تکیه دارند.

با این وجود در میان نسل جوان، هنوز اندک افرادی دیده می‌شوند که امیدوارانه به این انتخابات نگاه می‌کنند و سعی دارند با برگزاری کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دیگران را ترغیب به شرکت کنند.

نوجو، یکی از این جوانان است که با راه اندازی کمپینی اینترنتی تحت عنوان «بدون جوانان، ژاپنی در کار نیست» (No Youth No Japan) فعالانه درگیر انتخابات شده است و در تبلیغاتش نیز بر موضوعاتی همچون صلح و برابری و آینده سیاره زمین تاکید می‌کند.

او و همفکرانش معتقدند که نسل قدیم از آن رو قوی‌تر است که با جمعیت بیشتر، صدای بلندتری دارد و نسل جدید نیز برای رسیدن به آنچه می‌خواهد، چاره‌ای جز حضور در انتخابات و رای دادن ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام پیروزی نخست وزیر ژاپن در انتخابات پارلمانی؛ کیشیدا: «اعتماد گرانبهایی بدست آوردیم»

بریتانیا: استدلال شرکت‌ها برای جلوگیری از پیشرفت شغلی زنان «شرم‌آور» است

گرانی سر‌سام‌آور پدهای بهداشتی در لبنان برخی دختران را در دوره پریود خانه‌نشین کرده‌است