هشدار شورای عالی سلامت بلژیک نسبت به احتمال وقوع فجایع هسته‌ای در نیروگاه‌های اتمی این کشور

مرکز هسته ای تیانژ
مرکز هسته ای تیانژ Copyright Virginia Mayo/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای عالی سلامت بلژیک با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که انرژی هسته ای نمی تواند هیچکدام از اصول زیست‌ محیطی و اخلاقی و بهداشتی شهروندان این کشور را پاسخ بدهد و از دولت و پارلمان خواست به کار نیروگاه های هسته‌ای این کشور پایان بدهند.

آگهی

شورای عالی سلامت بلژیک در بیانیه ای هشدارآمیز اعلام کرد که «انرژی هسته ای از دیدگاه زیست محیطی، اخلاقی، بهداشتی و اصول توسعه پایدار پاسخگوی نیاز شهروندان بلژیکی» نیست. این شورا از دولت خواست «رآکتورهای هسته ای کشور را برای همیشه خاموش کنند.»

شورای عالی سلامت بلژیک یکی از پرقدرت ترین نهادهای دولتی در این کشور فدرال است.

این شورا در بیانیه خود با هشدار به مقامات دولتی و نمایندگان پارلمان فدرال نوشته است «برخلاف ادعاهایی مبنی بر هزینه گزاف ویرانی مراکز هسته ای باید گفت طبق برآوردهای علمی این سازمان هزینه نوسازی نیروگاه های هسته ای این کشور بسیار بیشتر از هزینه ویرانی این مراکز خواهد بود.»

کشور ۳۱ هزار کیلومتر مربعی بلژیک هفت رآکتور اتمی دارد که در دو دو مرکز هسته ای تعبیه شده اند. شورای عالی سلامت بلژیک مدعی است که امکان وقوع سوانح هسته ای بسیار جدی تر شده است.

مراکز هسته ای این کشور به دلیل اینکه در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی ساخته شده اند و دیگر عملکرد سال‌های اولیه را ندارند و خطر تهدید «سوانح اتمی بزرگ» جدی تر تشدید شده است.

به گفته شورای عالی سلامت بلژیک دو راه بیشتر وجود ندارد بازسازی کامل و یا ویران کردن مراکز هسته‌ای قدیمی. 

هر دو راه بسیار پرهزینه هستند اما به گفته این شورا « انرژی هسته ای تناقض جدی با کاهش تولید گازهای گلخانه ای و مونوکسدکربن و حفظ جان شهروندان دارد.»

بیانیه تند شورای عالی سلامت بلژیک در حالی منتشر می شود که هفته آینده نمایندگان پارلمان فدرال این کشور درباره ادامه و یا پایان دادن به کار نیروگاه های هسته ای قدیمی تا سال ۲۰۲۶ تصمیم می گیرند.

کارشناسان سیاسی می گویند پایان دادن به کار دو نیروگاه هسته ای دويل و تیانژ تا سال ۲۰۲۶ پرهزینه اما شدنی است با این حال چالش اصلی ادامه کار نیروگاه های هسته ای فرانسه است. خصوصا دو نیروگاهی که در نزدیکی مرز این کشور با بلژیک قراردارند و هرگونه سانحه هسته ای می تواند کل این کشور کوچک شمال اروپا را با یک فاجعه بشری روبرو کند.

امانوئل ماکرون، ريیس جمهوری فرانسه دو هفته پیش با حمایت از برنامه هسته ای این کشور اعلام کرد که این انرژی همچنان یکی از مطمئن ترین راه ها برای حفظ توازن بین تولید برق و احترام به اصول زیست محیطی در دهه های آینده خواهد بود. او در این سخنرانی اعلام کرد کشورش قصد دارد برنامه هسته ای صلح آمیز خود را تا سال ۲۰۳۰ گسترش داده و بر تعداد مراکز هسته ای این کشور بیفزاید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دفاع مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی از انرژی هسته‌ای ۱۰ سال پس از فاجعه فوکوشیما

فوکوشیما؛ کشف مواد هسته‌ای ذوب شده در اعماق دریا

دیدار رافائل گروسی با پوتین در سوچی؛ وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا «متزلزل» است