هراس مردم ژاپن نسبت به انرژی هسته ای

هراس مردم ژاپن نسبت به انرژی هسته ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برپایی مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی هروشیما و ناگازاکی همچنان در ژاپن از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از گذشت هفت دهه از این فاجعه، یازدهم مارس

آگهی

برپایی مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی هروشیما و ناگازاکی همچنان در ژاپن از اهمیت خاصی برخوردار است. پس از گذشت هفت دهه از این فاجعه، یازدهم مارس ۲۰۱۱ میلادی بزرگترین ضایعه هسته ای پس از چرنوییل در نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی به وقوع پیوست.

علیرغم متفاوت بودن ماهیت فاجعه فوکوشیما با دو انفجار اتمی هیروشیما و ناگازاکی، وجه مشترک هر سه حادثه این بود که در مجموع این مردم ژاپن بودند که قربانی اتم شدند.

به همین دلیل است که مردم این کشور همواره به شدت نسبت به استفاده از این انرژی خطرناک اعتراض کرده اند. حتی عذرخواهی رهبران و مسئولان ژاپنی پس از وقوع حادثه در فوکوشیما نیز آنها را متقاعد نکرد.

رئیس شرکت نیروی برق هسته ای توکیو موسوم به «تپکو» پس از فاجعه فوکوشیما اینچنین از مردم عذرخواهی کرد: «از صمیم قلب به خاطر آنکه این حادثه آثار مخربی بر روی اتمسفر، آب راه ها، تولیدات کشاورزی و منابع آب آشامیدنی داشت و موجبات نگرانی و ناراحتی همه مردم را فراهم کرد از شما پوزش می خواهم.»

رهبران سیاسی و نیز مسئولان تپکو پس از وقوع حادثه، علیرغم برگزاری کنفرانس های خبری متعدد نتوانستند اطلاعات درستی از وضعیت موجود در اختیار مردم قرار دهند.

یک از ساکنان مناطق حادثه دیده در ژاپن پس از وقوع حادثه فوکوشیما در حالی که محل زندگی خود را ترک می کرد، گفت: «تلویزیون دیگر خوب کار نمی کند. ما هیچ اطلاعاتی نداریم. میخواهم از اینجا خارج شوم.»

فردی دیگر ناراحتی خود را از وضعیت موجود اینچنین بیان کرد: «من از دست تپکو بسیار عصبانی هستم. این شرکت توانایی اداره نیروگاه های هسته ای را ندارد. واقعا میخواهم که آنها این مسئولیت را رها کنند.»

مردم ژاپن که نسبت به توان مسئولین برای مدیریت بحران تردید دارند، معتقدند آنها شانس های بسیاری را برای رها کردن انرژی هسته ای از دست داده اند.

یک فرد سالخورده ژاپنی می گوید: «هنوز فرصت برای رها کردن انرژی هسته ای و رفتن به سمت دیگر انرژی های تجدید پذیر وجود دارد. اگر ما این فرصت را از دست بدهیم تمام از جان گذشتگی های قربانیان این فاجعه بی نتیجه خواهد بود.»

پس از بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی، مردم ژاپن همواره به استفاده از انرژی هسته ای واکنش منفی نشان داده اند. فاجعه فوکوشیما باعث شد آنها بیش از گذشته بر خواست مشروع خود برای عدم استفاده از این انرژی پافشاری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتادمین سالگرد حملۀ اتمی به هیروشیما برگزار شد

کاوشگر ژاپنی ماه توانست از دومین شب قمری نیز جان سالم به در برد

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد