زیردریایی اتمی آمریکا در دریای جنوبی چین دچار حادثه شد

عکس آرشیوی از زیردریایی آمریکایی
عکس آرشیوی از زیردریایی آمریکایی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده اعلام کرده که دست کم پانزده خدمه زیردریایی «یو‌ اس‌اس کانتیکات» طی این دچار جراحات سطحی نظیر کبودی و بریدگی شده‌اند.

آگهی

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که یک زیر دریایی مجهز به نیروی محرک هسته‌ایِ این کشور در آب‌های دریای جنوب چین به «شیئی» برخورد کرده و دچار حادثه شده است.

بر اساس بیانیه‌ای که نیروی دریایی آمریکا در این خصوص منتشر کرده این حادثه چند مجروح در بین خدمه زیردریایی «یو‌ اس‌اس کانتیکات» به جای گذاشته است.

با این حال گفته می شود اغلب جراحات وارد آمده به خدمه زیردریایی آمریکا در دریای جنوبی چین سطحی بوده و خطری جان هیچکدام از مجروحان را تهدید نمی‌کند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا ضمن اشاره به اینکه حادثه روز شنبه روی داده، آمده است: موتور محرک زیردریایی که با سوخت هسته‌ای تغذیه می‌شود و قسمت‌های اصلی بدنه تحت تاثیر قرار نگرفته و همچنان به طور کامل عملیاتی هستند.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا به جزئیات حادثه اشاره دقیقی نشده و اینکه زیردریایی با چه شیئی برخورد کرده و یا مجروحان حادثه چند نفر بوده‌اند بدون پاسخ مانده است.

این درحالیست که رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی که نامی از آنها برده نشده اعلام کرده که حادثه در دریایی جنوبی چین روی داده و دست کم پانزده خدمه زیردریایی «یو‌ اس‌اس کانتیکات» طی آن دچار جراحات سطحی نظیرکبودی و بریدگی شده‌اند.

رویترز همچنین در گزارش خود به نقل از منابع یاد شده سطح جراحات دو نفر از مجروحان این حادثه را «متوسط» عنوان کرده است.

نیروی دریایی آمریکا با اعلام این که جزئیات و علل بروز این حادثه را در دست بررسی دارد بر اهمیت ایمنی خدمه تاکید کرده و آنرا اولویت اصلی خود دانسته است.

این حادثه در بحبوحه بالا گرفتن تنش میان چین و تایوان روی داده است که ایالات متحده همانند بسیاری از موضوعات منطقه‌ای در حوزه اقیانوس‌های هند و آرام جانب رقبای پکن را گرفته است.

دریای چین جنوبی یکی از مهم‌ترین و در عین حال مناقشه برانگیز‌ترین آب‌راههای جهان محسوب می‌شود. چین با خط‌‌‌‌کشی‌های ۹گانه تقریباً کل این منطقه را تحت کنترل و مالکیت خود درآورده و در سال های اخیر نیز اقدام به ساخت جزایر مصنوعی و پایگاه های نظامی کرده است.

این در حالی است که بسیاری ازکشورهای مشرف از جمله مالزی، برونئی، ویتنام، فیلیپین و تایوان ادعای مالکیت بر بخش هایی از این منطقه را دارند.

مالزی هفته گذشته پس از آنکه کشتی‌های چینی وارد آبهای سرزمینی کوالالامپور در سواحل بورنئو شدند در اعتراض به این مسئله نماینده چین را احضار کرد.

ایالات متحده از آنچه عملیات «آزادی ناوبری» در دریای جنوبی چین نام می‌برد به عنوان اقدامی جهت تاکید بر حقوق و آزادی‌های ناوبری و منطبق با قوانین بین المللی یاد کرده است.

تنش‌ها در این منطقه دریایی از سال ۲۰۱۶ و در پی مخالفت دیوان بی‌المللی لاهه با ادعای پکن مبنی بر مالکیت تاریخی بر منطقه مشخص شده با خط کشی‌های ۹گانه آغاز و با اعتراض فیلیپین به ادعاها و اقدامات پکن در مورد این آبراه تشدید شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زوج آمریکایی به اتهام فروش اطلاعات محرمانه زیردریایی‌ اتمی دستگیر شدند

ارسال دو ناو هواپیمابر آمریکا به دریای جنوبی چین همزمان با تمرین‌های نظامی پکن

تغییر موازنه قدرت در دریای جنوبی چین