مجوز حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقۀ فوتبال ایران-کره جنوبی صادر شد

Female Iranian spectators
Female Iranian spectators Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمهوری اسلامی ایران که برای مدت چهل سال از ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای بسیاری از رقابت‌های مردان بویژه فوتبال جلوگیری کرده بود، سرانجام در اکتبر ۲۰۱۹ میلادی برای اولین بار اجازه فروش بلیط فوتبال به زنان را صادر کرد.

آگهی

مقامات ایران سرانجام مجوز حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقۀ فوتبال دو تیم ملی ایران-کره جنوبی را که در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ برگزار می‌شود، صادر کردند.

این تصمیم پس از برگزاری جلسه هماهنگیِ بامداد یکشنبه در استانداری تهران با حضور مقاماتی از نهادهای مختلف از جمله وزارتخانه‌های بهداشت، ورزش همچنین فدراسیون فوتبال گرفته شد.

قرار است این مسابقه روز سه‌شنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) برگزار شود.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) پیش‌تر به جمهوری اسلامی هشدار داده بود که چنانچه ایران با حضور تماشاگران زن در این بازی مخالفت کند، از سوی این نهاد جریمه خواهد شد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال نیز در جریان دیدار اخیر خود با شهاب‌الدین عزیز خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرده بود که در کنار تجهیز ورزشگاه آزادی به سیستم «کمک داور ویدیویی»، حضور زنان در جریان این مسابقه بین‌المللی نیز یک ضرورت غیرقابل انکار از نظر فیفا است.

پیش از این حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال از آغاز گفتگوها برای موافقت با حضور زنان در ورزشگاه خبر داده بود؛ اما از اظهارنظر بیشتر در این باره تا زمان اخذ تصمیم نهایی خودداری کرده بود. او ابراز امیدواری کرده بود که با توجه به سرعت واکسیناسیون علیه کرونا در ایران، بتوان در روز مسابقه بیش از ۱۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه داشت.

مقاومت محافظه‌کاران ایران با حضور «آزادانه» زنان در ورزشگاه‌ها

جمهوری اسلامی ایران که برای مدت چهل سال از ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای بسیاری از رقابت‌های مردان بویژه فوتبال (آن هم به دلایلی همچون اصرار روحانیون به ضرورت دور بودن زنان از فضاهای مردانه و ممنوعیت دیدن بدن نیمه برهنۀ مردان) جلوگیری کرده بود، سرانجام در اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی برای اولین بار اجازه فروش بلیط به زنان را صادر کرد.

به این ترتیب در مهر ۱۳۹۸ تنها به حدود ۴ هزار زن اجازه داده شد تا در استادیوم آزادی (با گنجایش حدود ۸۰ هزار نفر تماشاگر) حضور یابند و مسابقه فوتبال ایران و کامبوج را از نزدیک ببینند.

در آن زمان، تیمی از فدراسیون بین‌المللی فوتبال در ورزشگاه حضور یافت تا ناظر اجرای مقررات این فدراسیون دربارۀ ضرورت حضور زنان در ورزشگاه باشد.

اگرچه پیش از مهر ۹۸ نیز در مواردی برای شماری از زنان که «گزینش» شده بودند، اجازه حضور در ورزشگاهها صادر شده بود، اما در جریان رویداد آن سال برای اولین بار در چهل سال گذشته، اجازه فروش بلیط مسابقات فوتبال به زنان صادر شد و آنها توانستند «آزادانه» برای تماشای این مسابقه فوتبال اقدام کنند.

موافقت مقامات ایران با حضور زنان در ورزشگاه در آن زمان به دو دلیل ممکن شد: تحت فشار فیفا که بار دیگر ایران را به دلیل اعمال چنین تبعیضی تهدید به تعلیق کرده بود و همچنین فشارهای جامعه بین‌الملل که در پی خودسوزی سحر خدایاری مشهور به «دختر آبی» افزایش یافته بود.

با این وجود عفو بین‌الملل به اختصاص شمار «محدودی» از بلیط‌های مسابقه ایران‌-کامبوج به زنان واکنش نشان داد و آن را یک «ترفند تبلیغاتی بدبینانه» بویژه پس از مرگ سحر خدایاری خواند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که «مقامات ایران باید همه محدودیت‌ها در موضوع حضور زنان در مسابقات فوتبال را، از جمله در بازی‌های لیگ داخلی در سراسر کشور لغو کنند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ورود زنان به ورزشگاه‌ها؛ وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال می‌گویند دولت موافق است

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟