نخستین حضورِ آزاد در آزادی؛ زنان ایرانی بدون گزینش بلیط تماشای فوتبال خریدند

نخستین حضورِ آزاد در آزادی؛ زنان ایرانی بدون گزینش بلیط تماشای فوتبال خریدند
Copyright Mehr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سایت بلیط فروشی مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی ایران و کامبوج، چندین جایگاه را به زنان ایرانی اختصاص داده است.

آگهی

زنان ایرانی بالاخره موفق شدند بدون محدودیت و گزینش، بلیط تماشای یک مسابقه فوتبال را خریداری کنند.

مسابقه فوتبال بین تیم‌های ملی ایران و کامبوج که قرار است پنج‌شنبه ۱۸ مهر در استادیوم آزادی برگزار شود، یک تفاوت عمده با دیگر بازی‌هایی که در این استادیوم تاریخی فوتبال در تهران برگزار می‌شود دارد. زنان ایرانی بعد از مدت‌ها مبارزه مدنی و تلاش برای تغییر این محدودیت موفق شدند مقام‌های ایرانی را برای پذیرفتن این حق متقاعد کنند.

این تلاش‌های مدنی که با اعمال فشار فدراسیون بین‌المللی فوتبال «فیفا» نیز همراه شد بالاخره مجوز حضور زنان برای تماشای مسابقه فوتبال بدون گزینش را فراهم کرد.

با مراجعه به سایت خرید بلیط مسابقه ایران و کامبوج، ابتدا یک جایگاه در طبقه پایین ورزشگاه ویژه زنان تعیین شده بود.

بعضی از فعالان مدنی و اجتماعی نسبت به محدود شدن زنان تنها به یک جایگاه معترض بودند و آن‌را نشانه‌ای از استمرار تبعیض بین زنان و مردان ایرانی می‌دانستند.

با وجود اصرار به افزایش سهم زنان برای تماشای مستقیم این بازی، درنهایت با تکمیل سریع ظرفیت اولین جایگاه از سوی هواداران فوتبال، مسئولان فدراسیون فوتبال تنها سه جایگاه دیگر را برای حضور زنان اختصاص دادند.

بسیاری از کاربرانی که موفق به خرید بلیط مسابقه این دیدار شده بودند، از تحقق یک رویا و شادی خود بابت رسیدن به این حق بعد از مبارزات مدنی گفتند.

روایت دختران و زنانی که برای خرید به سایت مراجعه کرده بودند، نشان می‌دهد که برخلاف موارد قبلی، گزینش خاصی برای فرآیند خرید بلیط وجود نداشته و کسانی که سریع‌تر به سایت مراجعه کردند موفق شدند بلیط این مسابقه را تهیه کنند.

در همین زمینه معصومه ابتکار، معاون امور زنان ریاست جمهوری ایران هم در حساب توییتری خود نسبت به برآورده شدن یکی از مطالبات زنان ابراز خوشحالی کرد و نوشت: «زنان در جامعه ما مطالبات متعدد و متفاوتی دارند و حضور در ورزشگاهها هم یکی. در جامعه ای همدل، تلاش خودشان و مسئولین در کنار هم پاسخگوی مطالبات خواهد بود.»

بیشتر بخوانید: حضور زنان در استادیوم آزادی؛ آغاز یک مسیر یا ویترینی برای فیفا؟

هرچند این نخستین باری نیست که زنان ایرانی اخیرا وارد استادیوم آزادی می‌شوند اما تماشای مسابقات فوتبال برای آنها تنها به گروهی گزینشی در فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و کاشیما ژاپن همچنین دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل بولیوی محدود شده بود. 

اما بعد از شدت گرفت تلاش‌های فعالین اجتماعی و مدنی برای کسب این حق زنان، تشدید فشار فیفا بر ایران و البته ماجرای خودسوزی دردناک سحر خدایاری مشهور به «دختر آبی» باعث شد تا مسئولان ایرانی بالاخره دست از مقاومت در مقابل حضور زنان در ورزشگاه‌ها بردارند. هرچند هنوز مشخص نیست رفع این محدودیت تنها به بازی‌های ملی محدود خواهد ماند یا در آینده نزدیک زنان می‌توانند بازی‌های لیگ را هم از نزدیک تماشا کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت اردن: دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان ایران مرد است

در پی «سهل‌انگاری» در اعزام فرزانه فصیحی به اسکاتلند مسئول بین‌الملل فدراسیون دو و میدانی برکنار شد

نخستین تقابل کیروش با شاگردان سابق؛ جدال تیم ملی ایران با قطر برای کسب قهرمانی تورنمنت اردن