دادستان کل کشور: چرا فیفا ما را ملزم به حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌کند

دادستان کل کشور: چرا فیفا ما را ملزم به حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌کند
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور طرح بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «از دیگر حرکات حساب شده دشمنان» ذکر کرده است.

آگهی

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه در مراسم معارفۀ دادستان جدید قم طرح بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «از دیگر حرکات حساب شدۀ دشمنان» ذکر کرد و گفت: «فیفا به استناد چه قانونی یک کشور را ملزم می‌کند که برنامۀ ورزشگاه خود را چگونه تنظیم کند.»

بنا بر گزارش تسنیم، آقای منتظری با انتقاد از پوشش زنان در ایران نیز گفت: «چگونگی لباس پوشیدن خانم‌ها، کشف حجاب و عشوه‌گری حرکات حساب‌شده‌ای است که دشمنان از طریق فضای مجازی آن را دنبال می‌کنند، البته نمی‌گوییم که هر خانم بدحجاب یا بی‌حجابی مستقیماً مامور دشمن است اما این راهبرد دشمن برای مقابله با نظام است.»

او همچنین اعلام کرد: «حضور خانم‌های بی‌حجاب در خیابان و فیلم گرفتن و ارسال آن به فضای مجازی از دیگر تحرکات حساب‌شده دشمن است» و «جلوه گری آن‌ها به‌ویژه در قم پسندیده نیست.»

سخنان دادستان کل کشور در حالی مطرح می‌شود که فیفا اعلام کرده است برای حصول اطمینان از حضور زنان در بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی در ۱۸ مهرماه، هیاتی را به تهران می‌فرستد.

پیش از این هیات اعزامی فیفا به ایران خواستار آن شده بود که زنان «بدون محدودیت» به استادیوم‌های فوتبال بروند.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال با خودسوزی سحر خدایاری که در رسانه‌های اجتماعی به «دختر آبی» معروف شد، ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد. سحر خدایاری از هواداران تیم استقلال بود که در جریان تلاش برای ورود به ورزشگاه با لباس و آرایش مردانه دستگیر و دادگاهی شده بود.

این زن جوان حامی تیم استقلال روز دوشنبه ۱۰ شهریور پس از آگاهی از احتمال محکومیت به ۶ ماه حبس، خود را در برابر دادگاه انقلاب تهران به آتش کشید. سحر خدایاری چند روز بعد در اثر سوختگی شدید در بیمارستان درگذشت.

خبر خودسوزی «دختر آبی» در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان و غیر فارسی زبان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و واکنش فیفا را نیز در پی داشت.

فیفا در پاسخ به پرسش یورونیوز گفته بود: «ضمن اعلام مراتب تسلیت خود به خانواده و دوستان سحر، بار دیگر مقام‌های ایران را به تأمین آزادی و امنیت زنانی که در کارزار مشروع پایان دادن به ممنوعیت ورود به ورزشگاه‌ها شرکت دارند، فرامی‌خوانیم.»

انتقاد دادستان کل کشور درباره الزام ایران از سوی فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد ایران چاره‌ای جز پذیرش خواسته فیفا ندارد و بازی تیم‌های ایران و کامبوج در ۱۸ مهرماه نشان خواهد داد که مقامات ایران چه روشی برای اجرای این خواسته فیفا در پی خواهند گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرزانه فصیحی با شکست رکورد دوی ۶۰ متر، سهمیه جهانی گرفت

درگذشت زن جوان طرفدار تیم استقلال پس از خودسوزی

در پی «سهل‌انگاری» در اعزام فرزانه فصیحی به اسکاتلند مسئول بین‌الملل فدراسیون دو و میدانی برکنار شد