درگذشت زن جوان طرفدار تیم استقلال پس از خودسوزی

ایرنا/عبدالله جعفری
ایرنا/عبدالله جعفری
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سحر خدایاری در پی مراجعه به دادسرا و آگاهی از احتمال رفتن به زندان برای تحمل «حبس شش ماهه»، روز دوشنبه ۱۰ شهریور خود را به آتش می‌کشد و با ۹۰ درصد سوختگی روانه بیمارستان می‌شود. حال با گذشت چند روز از بستری شدن، منابع خبری از درگذشت این زن جوان عاشق فوتبال خبر می‌دهند.

آگهی

زن جوان طرفدار فوتبال که چند روز پیش در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب اقدام به خودسوزی کرده بود، درگذشت.

طبق گزارش منابع خبری ایران، سحر خدایاری در پی مراجعه به دادسرا و آگاهی از احتمال رفتن به زندان برای تحمل «حبس شش ماهه»، روز دوشنبه ۱۰ شهریور خود را به آتش می‌کشد و با ۹۰ درصد سوختگی روانه بیمارستان می‌شود. حال با گذشت چند روز از بستری شدن، منابع خبری از درگذشت این زن جوان عاشق فوتبال خبر می‌دهند.

خواهر سحر خدایاری -که در مصاحبه‌ای با روزنامه شهروند از او با نام مستعار سارا یاد می‌کند- گفته بود خواهرش اسفند ماه سال ۹۷ در پی تلاش برای ورود به ورزشگاه آزادی با لباس مبدل مردانه برای تماشای بازی استقلال و العین توسط نیروی انتظامی بازداشت می‌شود. در دادسرای ارشاد برای آزادی او، وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین می‌شود اما با توجه به اینکه چهارشنبه بعد از ظهر این اتفاق می‌افتد و واریز وثیقه روز پنجشنبه و در طول تعطیلی اداری انجام می‌شود، سحر مجبور شده تا روز شنبه را در زندان به سر ببرد.

خواهر خانم خدایاری گفته بود که خواهرش از بیماری روانی دوقطبی رنج می‌برده است. وی که برای پس گرفتن گوشی موبایلش به دادسرا مراجعه می‌کند، قاضی غایب بوده اما او از کسی می‌شنود که باید شش ماه روانه زندان شود. این خبر سحر خدایاری را متاثر می‌کند و او پس از خروج از دادسرا در خیابان شریعتی ابتدای خیابان معلم، اقدام به خودسوزی می‌کند.

خبرگزاری میزان در روز ۱۱ شهریور در پی رسانه‌ای شدن خبر خودسوزی سحر خدایاری به نقل از یک مقام آگاه در دادگستری تهران نوشته بود: «این فرد در اسفندماه سال ۹۷ و در حالیکه پوشش نامناسب داشته است، با مامورین نیروی انتظامی درگیر می‌شود و به آن‌ها توهین می‌کند که مستندات لازم در همین رابطه از ناحیه مامورین تهیه و به دادسرای تهران تحویل می‌شود. بر همین اساس برای متهم مورد اشاره با عنوان جریحه دار کردن عفت عمومی و توهین به مامورین پرونده قضائی تشکیل شده است که نامبرده از همان زمان تاکنون با صدور قرار تامین آزاد بوده و امروز به دادگاه مراجعه می‌نماید.»

به گفته این مقام دادگستری هنوز «برای فرد مورد اشاره دادگاهی برگزار نشده و حکم محکومیت ندارد.»

داریوش مصطفوی، رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران به دنبال رسانه‌ای شدن خبر خودسوزی سحر خدایاری به روزنامه ایران گفته بود که حاضر است: «به جای این دختر به زندان بروم تا او و امثال او چنین شرایطی را تجربه نکنند و وجهه کشورمان در انظار عمومی دنیا آسیب نبیند.»

اما پس از این مصاحبه به نقل از خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان آقای مصطفوی گفت: «من در حالی این مصاحبه را انجام دادم که جزئیات پرونده را نمی‎دانستم و تنها در پاسخ به سوالاتی که مطرح شده بود، نظرم را گفتم، اما متوجه شدم این موضوع، بخش دیگری هم داشت که از آن بی‎اطلاع بودم.»

آقای مصطفوی تاکید کرد : «نظر همه ما در جامعه فوتبال تمکین به قانون است و هیچ کس نمی‎تواند خود را فراتر از قانون تلقی کند.»

خبر خودسوزی و درگذشت این زن جوان که به خاطر طرفداری از تیم استقلال به دختر آبی مشهور شده بود، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی به همراه داشت. برخی از کاربران از مردان تماشاگر خواستند تا در واکنش به مرگ سحر خدایاری و اعتراض به محدودیت ورود زنان به استادیوم فوتبال، رفتن به استادیوم را تحریم کنند.

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در امور زنان پس از انتشار خبر خودسوزی سحر خدایاری در حساب توییتر خود نوشته بود که پیگیر وضعیت او هست و با ریاست قوه قضائیه در این‌بار مکاتبه کرده است.

بسیاری از کاربران نیز از عدم بازتاب خبر خودسوزی این زن جوان در روزنامه‌های ورزشی ایران انتقاد کردند. ناهید مولوی روزنامه‌نگار در حساب اینستاگرامش نوشت که یادداشتی را با عنوان «فوتبال زندگی بخش یا مرگ‌آفرین؟» درباره این موضوع برای ایران ورزشی نوشته بود اما این روزنامه از انتشار آن سرباز می‌زند. یادداشت خانم مولوی با نقل ماجرای قتل یک زن اهل ترکیه به دست همسرش و واکنش هواداران فوتبال در آگاهی بخشی درباره خشونت علیه زنان آغاز می‌شود.

در یادداشت خانم مولوی آمده است: «روز دوم شهریور وقتی هواداران بشیکتاش وارد استادیوم می‌شدند تا تیم محبوب خود را برابر گُورتپه در سوپرلیگ ترکیه تشویق کنند، جز پرچم‌ها و شال‌های بشیکتاش چیزهای دیگری هم همراه خود داشتند. نوشته‌هایی بی‌ربط به فوتبال. آن‌ها می‌خواستند فوتبال با خاصیت را به نمایش بگذارند. هواداران بشیکتاش، آن دیوانگانی که حتی یک لحظه صدایشان در استادیوم پایین نمی‌آید و بعد هر بازی در خیابان‌های استانبول همچنان فریاد می‌کشند، برای یک دقیقه سکوت کردند و بعد از یک دقیقه سکوت مرگبار استادیوم با شعار «بشکند دستی که روی زن بلند شود» منفجر شد. همه اینها برای امینه بود، زنی که به دست همسرش کشته شده بود. هواداران بشیکتاش فدراسیون فوتبال ترکیه را مجبور کردند تمام بازی های آن هفته لیگ ترکیه با یک دقیقه سکوت آغاز شود تا توجه مردم و مسئولان را به خشونت علیه زنان جلب کنند.»

خانم مولوی در ادامه با نقل ماجرای دردناک سحر خدایار و پرسیدن این سوال که مسئولیت اجتماعی افراد به عنوان بازیکن یا تماشگر چیست، یادداشت خود را با این جمله به پایان می‌برد: «شاید وقت آن است که عطای این فوتبال را به لقایش ببخشیم، از تیم ملی تا لیگش و این بازی مرگ‌بار را به حال خودش رها کنیم. شاید فیفا باید دست به کار شود و این فوتبال بی خاصیت و فاسد را تعلیق کند. شاید باید همه ما هوادار بشیکتاش شویم و دوباره فوتبال را زندگی کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جواب رد موسسه همسریابی مرد ۶۴ ساله کره‌ای را به خودسوزی واداشت

دادستان کل کشور: چرا فیفا ما را ملزم به حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌کند

یوفا: تیم‌های اروپایی با کشورهایی که زنان را به استادیوم راه نمی‌دهند بازی نکنند