ورود زنان به ورزشگاه‌ها؛ وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال می‌گویند دولت موافق است

حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه ایران و روسیه
حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه ایران و روسیه Copyright خبرگزاری ایسنا
Copyright خبرگزاری ایسنا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمید سجادی و مهدی تاج می‌گویند با موافقت ابراهیم رئيسی زمینه حضور زنان در بازی‌های مختلف فوتبال در کشور فراهم می‌شود.

آگهی

وزیر ورزش دولت ابراهیم رئيسی می‌گوید، جمهوری اسلامی ورود زنان به ورزشگاه را پذیرفته است. حمید سجادی، در نشستی که روز پنجشنبه در خصوص هماهنگی برای حضور زنان در ورزشگاه‌های ورزشی برگزار شده بود به نقل از ابراهیم رئيسی تاکید کرد که او موافق حضور زنان در استادیوم‌ها است و تاکید کرده با «حفظ کرامت آنها در حین برگزاری رویدادهای ورزشی» زمینه‌های لازم برای حضور آنها فراهم شود. 

اظهارات سجادی در حالی مطرح می‌شود که مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها در سالهای اخیر به یکی از چالش‌های جدی میان حکومت و جامعه مدنی در ایران بدل شده است. مخالفت و مقاومت جمهوری اسلامی برای صدور اجازه ورود زنان به استادیوم‌ها و تماشای مسابقات فوتبال حتی در مواردی به تنش‌هایی در سطح جامعه نیز کشیده و چندین بار گزارش‌هایی در خصوص درگیری‌ها میان زنانی که قصد ورود به استادیوم را داشتند با ماموران در مقابل اماکن ورزشی منتشر شد. 

این مقاومت حتی به جایی رسید که کار به فیفا هم کشید و مسئولان فدراسیون بین‌المللی فوتبال، جمهوری اسلامی را تهدید کرد در صورت عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها، محرومیت‌ها و جرایمی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود. در سالهای گذشته مسئولان ورزشی در ایران تلاش کرده بودند با صدور مجوزهایی برای حضور گزینشی زنان در ورزشگاه‌ها پاسخی به انتقادات و فشارهای بین‌المللی بدهند و در برخی از مسابقات تیم ملی فوتبال ایران و همچنین باشگاه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، تعداد محدودی از زنان اجازه یافتند که در استادیوم آزادی حاضر شوند. 

شکل‌گیری روند اعتراضات سراسری در ایران در پاییز و زمستان سال گذشته موجب شد تا مسئولان فدراسیون فوتبال بازی‌های فوتبال را بدون حضور تماشاگر برگزار کنند و تا مدتی این موضوع از کانون توجهات فاصله گیرد. با ورود دوباره تماشاگران به ورزشگاران، مجددا روند صدور اجازه محدود برای برخی از زنان به استادیوم‌های ورزشی صادر و در چندین دیدار از تیم‌های پرسپولیس و استقلال در چارچوب لیگ برتر ایران، گروهی از طرفداران خانم موفق شدند از نزدیک تماشاگر بازی تیم محبوب خود باشند. هرچند به نظر می‌رسد همچنان راه طولانی برای عادی‌سازی این روند وجود دارد و مخالفت‌ها در سطوح مختلف بر سر این مسئله در مدیریت ورزش و دیگر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی مشاهده می‌شود. 

در تازه‌ترین نمونه باشگاه ملوان بندرانزلی که در لیگ برتر حضور دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود موافقت شورای تامین استان گیلان، فدرسیون فوتبال با حضور زنان طرفدار ملوان در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی مخالفت کرده است. 

در همین حال، مهدی تاج، رئيس فدراسیون فوتبال با اشاره به جلسه‌ای که با حضور سجادی برگزار شده در خصوص آخرین وضعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: «دیروز جلسه مفصلی با وزیر ورزش و ارکان مرتبط داشتیم. برای لیگ باید کار برنامه‌ریزی شده‌ای انجام بدهیم و با حفظ شئونات اسلامی و حفظ الزاماتی که در کشور داریم. رعایت قوانین و حفظ حجاب و شئونات اسلامی برای ما مهم است.»

او همچنین با اشاره به اینکه در این جلسه به الزامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص ورود زنان به استادیوم‌ها اشاره شده به مسئله حضور خانم‌ها در دو بازی دوستانه تیم ملی در مقابل کنیا و روسیه اشاره کرد و افزود: «همین دو بازی اخیر تیم ملی با حضور قلعه نویی زنان را به ورزشگاه راه دادیم. ما مطمئن هستیم که در صورتی که زنان را به ورزشگاه‌ها راه بدهیم هیچ اتفاق بدی در ورزشگاه ها رخ نخواهد داد.»

در همین حال حمید سجادی به نقل از ابراهیم رئيسی گفته با توجه به تاکید او برای فراهم‌سازی ورود زنان به ورزشگاه‌ها قرار است اقداماتی در خصوص زمان بلیت فروشی، فراهم‌سازی وسایل نقلیه مخصوص زنان، اقداماتی برای هدایت آنها به محل استقرار مخصوص و همچنین حضور نیروی انتظامی ویژه زنان در دستور کار قرار گیرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در سالهای اخیر همواره مقام‌های جمهوری اسلامی «آماده نبودن زیرساخت‌ها» را دلیل مخالفت خود برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها عنوان کرده‌اند و حالا مشخص نیست با توجه توضیحات جدید وزیر ورزش و نقل قول او از ابراهیم رئيسی قرار است بالاخره آنچه «آماده نبودن زیرساخت‌ها» عنوان می‌شد به عنوان مانع ورود زنان به استادیوم‌ها نام برده می‌شد برداشته شود یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجوز حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقۀ فوتبال ایران-کره جنوبی صادر شد

وزیر ورزش: همه زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه فراهم است

نماینده مجلس ایران: هیچ منع قانونی برای حضور زنان در ورزشگاه وجود ندارد