ادامه تنش دیپلماتیک میان پاریس و الجزیره؛ حریم هوایی الجزایر به روی پروازهای ارتش فرانسه بسته شد

سفارت الجزایر در پاریس
سفارت الجزایر در پاریس Copyright JOEL SAGET/AFP or licensors
نگارش از Amirbehnam MASOUMI
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور از زمان کاهش صدور ویزا برای شهروندان الجزایری از سوی فرانسه بالا گرفته بود. یک هفته پیش از آن هم امانوئل ماکرون از لژیونرهای الجزایری ارتش فرانسه در دوره اشغال و استعمار تقدیر کرده بود.

آگهی

تنش دیپلماتیک میان الجزیره و پاریس که با فراخوانی سفیر الجزایر در فرانسه آغاز شد منجر به بسته شدن حریم هوایی الجزایر به روی پروازهای ارتش فرانسه شد که از آن برای مشارکت در جنگ علیه نیروهای جهادی و شبه‌نظامیان اسلامگرای افراطی در منطقه ساحل واقع در صحرای آفریقا بهره می‌برد.

پیشتر، وزارت امور خارجه الجزایر اعلام کرد سفیر این کشور در فرانسه را برای رایزنی فوری به الجزیره، پایتخت فراخوانده است.

به گفته دولت الجزایر این تصمیم نشان‌دهنده ناخرسندی شدید این کشور از سخنان منسوب به امانوئل ماکرون و به‌ویژه توصیف نظام حاکم بر الجزایر به‌عنوان یک «سیستم نظامی-سیاسی» است.

در همین حال، پاسکال ایانی، از فرماندهان نظامی فرانسه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه خبر داد که در جریان پرواز صبح روز یکشنبه دو فروند هواپیمای فرانسوی به مقصد شمال آفریقا مشخص شد که الجزایر حریم هوایی خود را بدون اعلام رسمی به روی پروازهای فرانسه بسته است. آقای ایانی تصریح کرده که این اقدام بر جریان پشتیبانی از نیروهای فرانسوی بی‌تاثیر نخواهد بود.

روزنامه لوموند هفته گذشته گزارش کرد ماکرون در دیدار با جوانان خانواده‌های کهنه‌سربازان جنگ الجزایر (۱۹۶۲-۱۹۵۴) گفته است که این کشور پس از استقلال براساس یک «وابستگی ذهنی تاریخی» شکل گرفته و یک نظام سیاسی-نظامی آن را اداره می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری الجزایر بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای «تاسف شدید» خود از «هرگونه مداخله در امور داخلی کشور» را ابراز و اعلام کرد گفته‌های منتسب به امانوئل ماکرون در بسیاری از رسانه‌های فرانسه منتشر شده و تاکنون تکذیب نشده است.

لوموند در گزارش خود از دیدار رئیس جمهوری فرانسه با جوانان کهنه‌سربازان همچنین نوشته که آقای ماکرون گفته است الجزایری‌ها «یک تاریخ رسمی دارند که کاملا از نو نوشته شده و به جای اتکا بر واقعیت، براساس یک گفتمان مبتنی بر نفرت از فرانسه بنا شده است.»

تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور از زمان کاهش صدور ویزا برای شهروندان الجزایری از سوی فرانسه بالا گرفته بود. یک هفته پیش از آن هم امانوئل ماکرون از لژیونرهای الجزایری ارتش فرانسه در دوره اشغال و استعمار تقدیر کرده بود. این گروه از نظامیان که با نام «حرکی» شناخته می‌شوند، در الجزایر و همچنین در میان الجزایری‌های مهاجر در فرانسه، خائن به میهن و همدست جنایات اشغالگران به شمار می‌روند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون در الجزایر: بریتانیایی‌ها، فارغ از رهبرانشان دوستان ما هستند

فرانسه بخشی از آرشیو محرمانه جنگ الجزایر را ۱۵ سال پیش از موعد در اختیار عموم قرار می‌دهد

جنجال در فرانسه در پی اتهام پاکسازی نژادی از سوی رئیس جمهوری الجزایر