NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمایت فرانسه از طرح مراکش برای خودمختاری صحرای غربی؛ الجزایر سفیر خود را از پاریس فراخواند

عکس محمد ششم، پادشاه مراکش بر دروازه شهر داخله در نزدیکی مرز موریتانی
عکس محمد ششم، پادشاه مراکش بر دروازه شهر داخله در نزدیکی مرز موریتانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الجزایر روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی اعلام حمایت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از طرح خودمختاری صحرای غربی تحت حاکمیت مراکش، الجزیره سفیر خود را از پاریس فرا می‌خواند.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه این طرح را «تنها راه» حل اختلافات طولانی‌مدت این سرزمین مورد مناقشه میان مراکش و الجزایر می‌داند.

فرانسه بدین ترتیب حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخته است؛ موضوعی که حکایت از تغییری قابل توجه در موضع دیرینه این کشور دارد.

در همین حال، روند صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد که از پیش در این منطقه مورد مناقشه آغاز شده بود، همچنان در بن‌بست قرار دارد.

امانوئل ماکرون در نامه‌ای به محمد ششم، پادشاه مراکش که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد حکمرانی وی بر کشورش منتشر شده، ضمن حمایت از طرح خودمختاری صحرای غربی تصریح کرد: «از نظر فرانسه، خودمختاری تحت حاکمیت مراکش چارچوبی است که این مسئله باید در درون آن حل شود.»

وی در این نامه افزود: «حمایت ما از طرح خودمختاری پیشنهادی مراکش در سال ۲۰۰۷ واضح و تزلزل ناپذیر است. از دید فرانسه، این طرح اکنون تنها مبنای دستیابی به یک راه حل سیاسی عادلانه، پایدار و مذاکره محور در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

کاخ سلطنتی مراکش در بیانیه‌‌ای از این موضع فرانسه استقبال کرده و آنرا «تحولی قابل توجه» در حمایت از حاکمیت این کشور بر صحرا توصیف کرده است.

الجزایر ساعاتی پس از انتشار خبر اعلام حمایت پاریس از طرح خودمختاری صحرای غربی،‌ اعلام کرد که به دلیل اختلاف بر سر این موضوع، سفیر خود را از فرانسه فرا می‌خواند.

خبرگزاری رسمی الجزایر در همین ارتباط به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: «نمایندگی دیپلماتیک الجزایر در فرانسه اکنون تحت مسئولیت کاردار قرار گرفته است.»

این وزارتخانه با محکوم کردن موضع امانوئل ماکرون، وی را به دلیل «گامی که هیچ دولت فرانسوی پیش از این برنداشته بود» مورد سرزنش قرار داده است.

قلمرو مورد مناقشه

اختلاف بر سر صحرای غربی میان مراکش که این منطقه را بخشی از قلمرو خود می‌داند و جبهه پولیساریو که با حمایت الجزایر خواهان استقلال این منطقه است، از سال ۱۹۷۵ آغاز شد.

فرانسه به عنوان آخرین قدرت استعماری سابق در این منطقه، پیش‌تر همواره تلاش داشت تا در خصوص این موضوع مناقشه‌آمیز، مشی دیپلماتیک و دیدگاهی متعادل نزدیک به مواضع دو طرف مناقشه اتخاذ کند اما به تازگی با تغییر رویکرد خود، شروع به ارسال سیگنال‌های به سود مراکش کرده است.

به گزارش فرانس‌پرس، اکثر متحدان غربی فرانسه نیز اکنون همانند پاریس از طرح ارائه شده توسط مراکش حمایت می‌کنند.

اسپانیا که برای دهه‌ها صحرای غربی را مستعمره خود کرده بود، مارس ۲۰۲۲ به طور صریح و آشکار طرح پیشنهادی مراکش برای صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

الجزایر پنجم ژوئیه شصتمین سال استقلال از فرانسه را جشن می گیرد

ادامه تنش دیپلماتیک میان پاریس و الجزیره؛ حریم هوایی الجزایر به روی پروازهای ارتش فرانسه بسته شد

ایران اتهام کمک تسلیحاتی به جدایی‌طلبان صحرای غربی را رد کرد