همه‌گیری کرونا بر مقابله با «اچ آی وی»، سل و مالاریا تاثیری «ویرانگر» گذاشت

تست ابتلا به «اچ آی وی»
تست ابتلا به «اچ آی وی» Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بررسی‌های صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا نشان می‌دهد که ارائه خدمات انجام آزمایش و پیشگیری از ابتلا به «اچ آی وی» به گروه‌های کلیدی و آسیب‌پذیر در دوران همه‌گیری کرونا به شکل «چشم‌گیری» کاهش یافته است.

آگهی

صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا «تاثیری ویرانگر» بر مبارزه با این بیماری‌ها گذاشته است. 

بنا به اعلام این سازمان نتیجه بررسی‌ها برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ (زمان پایه‌گذاری صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا) نشان می‌دهد که بشر در عرصه مقابله با این بیماری‌ها به عقب رفته است.

پیتر سندز، مدیر اجرایی این سازمان گفت: «تاثیر [همه‌گیری] "کووید ۱۹" بر مقابله با "اچ آی وی"، سل و مالاریا و گروه‌هایی که ما از آنها حمایت می‌کنیم ویرانگر بود. برای اولین بار در تاریخ صندوق جهانی نتایج برنامه‌های کلیدی از عقبگرد حکایت دارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کاهش «چشمگیر» دسترسی افراد آسیب‌پذیر به خدمات مقابله با «اچ آی وی»

بررسی‌های صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا نشان می‌دهد که ارائه خدمات انجام آزمایش و پیشگیری از ابتلا به «اچ آی وی» به گروه‌های کلیدی و آسیب‌پذیر به شکل «چشم‌گیری» کاهش یافته است. این در حالی است که این گروه‌ها پیش از این هم در مقایسه با کل جمعیت به شکلی نامتناسب در زمینه دسترسی به این خدمات با مشکل روبرو بودند. 

بنا به آمار این صندوق شمار افرادی که در سال ۲۰۲۰ تحت پوشش خدمات و برنامه‌های پیشگیری از ابتلا به «اچ ای وی» قرار گرفتند در مقایسه با سال قبل از آن ۱۱ درصد کاهش یافت. طبق بررسی‌های این سازمان میزان دسترسی جوانان به این خدمات و برنامه‌ها در سال ۲۰۲۰ نیز با کاهش ۱۲ درصدی روبرو بود. 

از سوی دیگر شمار مادرانی که برای جلوگیری از انتقال «اچ آی وی» به نوزادانشان دارو دریافت می‌کنند ۴.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. 

در گزارش صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا آمده است که شمار آزمایش‌های «اچ آی وی» در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۲ درصد کاهش یافت. این امر به این معنا است که شماری از مبتلایان به این ویروس در بسیاری از کشورها نتوانستند درمان خود را به موقع آغاز کنند. 

با این حال شمار افرادی که داروهای ضدویروسی علیه «اچ آی وی» را دریافت می‌کنند در سال ۲۰۲۰ به ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسید. به این ترتیب با وجود همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» آمار افراد تحت درمان‌های ضدویروسی نسبت به سال ۲۰۱۹، ۸.۸ درصد افزایش یافته است. 

تاثیر «فاجعه‌بار» بر مبارزه با سل

تحقیقات صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا همچنین نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا در زمینه مقابله با بیماری سل نیز تاثیری «فاجعه‌بار» داشته است. بنا به اعلام این سازمان شمار افرادی که در کشورهای تحت نظر صندوق جهانی به دلیل ابتلا به نوع مقاوم سل در برابر داروها تحت درمان هستند ۱۹ درصد کاهش یافته است.

تعداد بیمارانی که به دلیل ابتلا به نوع بسیار مقاوم سل در برابر داروها تحت درمان هستند هم با افت ۳۷ درصدی روبرو بود.

صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا تخمین می‌زند که حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به دلیل ابتلا به سل تحت درمان قرار گرفتند. این رقم یک میلیون نفر کمتر از آمار سال ۲۰۱۹ است. 

در گزارش صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا آمده است که مقابله با مالاریا کمتر از دو بیماری دیگر تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفت. 

بنا به اعلام این سازمان فعالیت‌های پیشگیرانه در عرصه مقابله با مالاریا در سال ۲۰۲۰ یا مشابه سال ۲۰۱۹ بود و یا افزایش یافت. صندوق جهانی در ادامه گزارش خود نتیجه گرفته است که «واکنش سریع و مصمم» این سازمان در برابر بیماری «کووید ۱۹» از «نتیجه‌ای بدتر» از آنچه در سال ۲۰۲۰ روی داد جلوگیری کرد. 

صندوق جهانی مقابله با بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا یک سازمان بین‌المللی برای تامین مالی و مشارکت در عرصه مبارزه با این بیماری‌ها است. این سازمان برای همسویی فعالیت دولت‌ها، گروه‌های جامعه مدنی، شرکای دوجانبه، بخش خصوصی و افرادی که زندگی‌شان تحت تاثیر بیماری‌های ایدز، سل و مالاریا قرار گرفته است تلاش می‌کند. 

این صندوق سال گذشته چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را به مقابله با «اچ آی وی»، سل و مالاریا اختصاص داد. این سازمان همچنین بودجه‌ای ۹۸۰ میلیون دلاری را خرج مقابله همه‌گیری کرونا کرد. 

پیتر سندز بر این باور است که همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» با وجود آمار «وحشتناک» قربانیان آن فرصتی برای ساخت «جهانی بهتر، متوازن‌تر و سالم‌تر» محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک پژوهش: یک داروی ضد روماتیسم می‌تواند در کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا مفید باشد

کاهش ایمنی بدن چند ماه پس از زدن واکسن کامل کرونا؛ تزریق دُز سوم در آمریکا آغاز می‌شود

اعضای سازمان جهانی بهداشت بر سر مقابله با همه‌گیری‌های آینده به توافق نرسیدند