سایه کرونا بر آزادی‌های فردی در اروپا؛ قرنطینه سال ۲۰۲۰ در اسپانیا «غیرقانونی» بود

تظاهرات علیه محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع کرونا در اسپانیا
تظاهرات علیه محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع کرونا در اسپانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان قانون اساسی اسپانیا در حالی قرنطینه سختگیرانه سال گذشته در این کشور را «غیرقانونی» تشخیص داد که بحث درباره حدود آزادی‌های فردی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در دیگر کشورهای اروپایی نیز ادامه دارد.

آگهی

دیوان قانون اساسی اسپانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که قرنطینه سختگیرانه سال گذشته در این کشور که همزمان با موج اول شیوع ویروس کرونا به اجرا درآمد «بر خلاف قانون اساسی» بود.

شهروندان در دوره اجرای این قرنطینه سراسری جز برای انجام خریدهای کوتاه روزمره و یا مراجعه به محل کسب و کارهای ضروری و دیگر امور ضروری خود اجازه خروج از منازل خود را نداشتند. این مقررات در چهارچوب وضعیت اضطراری که از سوی دولت اسپانیا اعلام شد به اجرا درآمد.

اکثریت قضات دیوان قانون اساسی اسپانیا اعلام وضعیت اضطراری را برای وضع قرنطینه سختگیرانه ناکافی تشخیص دادند. به گفته آنها اعلام وضعیت اضطراری طبق قانون اساسی اسپانیا برای وضع قرنطینه سراسری ساز و کار مناسبی نبوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر دادگستری اسپانیا در واکنش به حکم دیوان قانون اساسی این کشور گفت که دولت با این تصمیم موافق نیست اما آن را می پذیرد. وی افزود که وضع قرنطینه جان «صدها هزار نفر» را در اسپانیا نجات داد.

تصمیم دیوان قانون اساسی اسپانیا به دنبال شکایت حزب راست افراطی وُکس اتخاذ شد.

تظاهرات در شهرهای مختلف فرانسه علیه گواهی بهداشتی

دیوان قانون اساسی اسپانیا در حالی قرنطینه سختگیرانه سال گذشته در این کشور را «غیرقانونی» تشخیص داد که بحث درباره حدود آزادی های فردی در دوران همه گیری ویروس کرونا در دیگر کشورهای اروپایی نیز ادامه دارد.

بنا به اعلام مقامات فرانسه روز چهارشنبه همزمان با روز ملی این کشور بیش از ۱۹ هزار نفر در اعتراض به تدابیر جدید دولت برای مقابله با شیوع بیماری «کووید ۱۹» تظاهرات کردند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که ارائه گواهی بهداشتی برای ورود به اماکن عمومی به زودی اجباری خواهد شد.

گواهی بهداشتی شهروندان فرانسه ۱۴ روز پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا و حداکثر تا ۴۸ یا ۷۲ ساعت پس از آزمایش منفی ابتلا به «کووید ۱۹» معتبر است.

شرکت کنندگان در تظاهرات روز چهارشنبه در فرانسه شعار «آزادی» سر دادند و سیاست دولت در زمینه کنترل گواهی بهداشتی در اماکن عمومی را «دیکتاتوری» خواندند. دولت فرانسه امیدوار است تا با اجرای سیاست اعلام شده در زمینه کنترل گواهی بهداشتی بتواند جمعیت بیشتری را به واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا تشویق کند.

نشانه های اولیه حاکی است که دولت فرانسه تا حدودی به این هدف خود دست یافته است زیرا بیش از دو میلیون نفر از شهروندان پس از سخنان امانوئل ماکرون برای تزریق واکسن ثبت نام کردند.

تظاهرات علیه واکسیناسیون نوجوانان در یونان

فرانسه تنها کشوری نیست که این روزها با اعتراض ها به واکسیناسیون در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹» روبرو است. هزاران نفر روز چهارشنبه در آتن، پایتخت یونان در اعتراض به تصمیم اخیر دولت این کشور در این زمینه به خیابان ها آمدند. دولت محافظه کار کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان اعلام کرده است که از این پس امکان تزریق واکسن کرونا به نوجوانان ۱۵ ساله یا بالاتر وجود دارد.

دولت یونان همچنین در نظر دارد واکسیناسیون برای کارکنان بخش بهداشت و درمان و خانه های سالمندان را اجباری کند. از سوی دیگر امکان دسترسی به مراکز تفریحی یونان قرار است تنها برای افراد واکسینه شده وجود داشته باشد.

شرکت کنندگان در تظاهرات آتن شعار «به بچه های ما کار نداشته باشید!» و «ما به واکسن سمی نه می گوییم» سر دادند.

تزریق واکسن کرونا به نوجوانان ۱۵ ساله یا بیشتر در یونان از روز پنجشنبه در صورت موافقت والدین آنها انجام خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پس از ۹ ماه برج ایفل بار دیگر درهای خود را به روی علاقه‌مندان باز کرد

رفع محدودیت‌های کرونایی؛ اتحادیه اروپا دروازه‌های شنگن را به روی مسافران خارجی می‌گشاید

درگیری‌های شدید در چند شهر اسپانیا؛ حامیان آزادی بیان به حبس خواننده رپ معترضند