رفع محدودیت‌های کرونایی؛ اتحادیه اروپا دروازه‌های شنگن را به روی مسافران خارجی می‌گشاید

فردوگاه های اروپایی
فردوگاه های اروپایی Copyright Francisco Seco/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای عضو اتجادیه اروپا چهارشنبه توافق کردند تا محدودیتهای مسافرتی ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹را برای برخی از شهروندان کشورهای غیراروپایی کاهش دهند و دروازه‌‌های حوزه شنگن را به روی مسافران خارجی بگشایند.

آگهی

کشورهای عضو اتجادیه اروپا چهارشنبه توافق کردند تا محدودیتهای مسافرتی ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹را برای برخی از شهروندان کشورهای غیراروپایی کاهش دهند و دروازه‌‌های حوزه شنگن را به روی مسافران خارجی بگشایند.

با اجرایی شدن این توافق، آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌هایی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند نیز احتمالا خواهند توانست به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن مسافرت کنند. 

بدین ترتیب از این پس شهروندانی که دو دُز واکسن را دریافت کرده اند و از کشورهای ایمن از کووید جهان هستند، می توانند به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.

طبق این توافق قرار شد تا کمیسیون اروپا هفته آینده فهرستی از کشورهای «امن جهان» را تهیه و به دولتها ارائه دهد. بر اساس داده های مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بریتانیا و چندین کشور دیگر در این لیست قرار می گیرند.

البته تمام کشورهای عضو می توانند قواعد و مقررات جداگانه ای را برای پذیرش از گردشگران وضع کنند. به عنوان مثال پرتغال ممنوعیت ورود شهروندان بریتانیایی به این کشور را لغو کرده است.

در حال حاضر بزرگترین نگرانی در اتحادیه اروپا شیوع «ویروس جهش یافته هندی» در قاره است.

تحت محدودیت های موجود، شهروندان فقط از هشت کشور جهان؛ استرالیا، اسرائیل، سنگاپور، نیوزیلند، رواندا، کره جنوبی، تایلند و چین می توانند حتی بدون توجه به اینکه واکسینه شده اند و البته با تست های کوویدی پیش و پس از ورود و طی کردن روند قرنطینه برای مسافرت‌های «غیرضروری» وارد اتحادیه اروپا شوند.

معیار فعلی اتحادیه اروپا برای اندازه گیری میزان «ایمنی کشورها نسبت به شیوع ویروس کرونا» بدین گونه است که نباید در ۱۴ روز گذشته، بیشتر از ۲۵ مورد ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد. همچنین روند ابتلا باید پایدار یا رو به کاهش باشد.

قوانین جدید شامل کشورهای عضو پیمان شنگن که در اتحادیه اروپا نیستند هم می شود؛ یعنی ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سوئیس هم روند کاهش محدودیت های اتحادیه اروپا را پی می گیرند. تنها جمهوری ایرلند، عضو اتحادیه اروپا، بدلیل موقعیت پیچیده جغرافیایی است که در این فهرست نمی گنجد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سایه کرونا بر آزادی‌های فردی در اروپا؛ قرنطینه سال ۲۰۲۰ در اسپانیا «غیرقانونی» بود

کدام کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین آمار ازدواج و طلاق را ثبت کردند؟

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد