علی خامنه‌ای «واکسن کوو ایران برکت» را دریافت کرد

سایت رهبری جمهوری اسلامی اعلام کرد که به علی خامنه‌ای واکسن ایرانی برکت تزریق شده است
سایت رهبری جمهوری اسلامی اعلام کرد که به علی خامنه‌ای واکسن ایرانی برکت تزریق شده است Copyright Office of the Iranian Supreme Leader
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واکسن‌های «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه، «سینوفارم» ساخت چین، «آسترازنکا» ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا در ایران برای واکسیناسیون استفاده می‌شوند.

آگهی

وبسایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که وی «نوبت اول واکسن‌ ایرانی کرونا» با نام «کوو ایران برکت» را دریافت کرد.

مجوز مصرف اضطراری واکسن «کوو ایران برکت» در تاریخ ۲۵ خرداد صادر شده است با این حال پیش از صدور این مجوز فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نامه‌ای به تاریخ ۱۸ خرداد خطاب به سعید نمکی از صدور «عجولانه» مجوز مصرف برای این واکسن ابراز نگرانی کرده بود. این نامه اخیرا در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

رهبر جمهوری اسلامی پس از «تزریق واکسن» گفت که از چند ماه پیش «اصرارهایی برای تزریق واکسن» به وی وجود داشت: «من اولاً مایل نبودم از واکسن غیر ایرانی استفاده کنم بنابراین گفتم منتظر واکسن ایرانی می‌مانم چرا که باید این افتخار ملی را پاس بداریم و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد، چرا از آن استفاده نکنیم؟»

وی در عین حال افزود: «البته وقتی نیاز باشد، استفاده از واکسن خارجی در کنار واکسن ایرانی نیز ایرادی ندارد اما باید به واکسن ایرانی احترام بگذاریم.»

علی خامنه‌ای پیش از این در تاریخ ۱۹ دی ماه سال گذشته گفته بود که ورود واکسن‌های تولیدی آمریکا و بریتانیا به ایران ممنوع است.

در حال حاضر واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ در ایران با تامین واکسن از منابع خارجی انجام می‌شود اما این واکسیناسیون اغلب با بی‌نظمی پیش رفته است. واکسن‌های «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه، «سینوفارم» ساخت چین، «آسترازنکا» ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی آسترازنکا در ایران برای واکسیناسیون استفاده می‌شوند. پیش از این نیز ۱۲۵ هزار دُز واکسن شرکت بهارات بیوتک هند وارد ایران شده بود.

غیر از واکسن کووبرکت که تولیدی شرکت شفا فارمند زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، چندین واکسن دیگر نیز در حال طی کردن آزمایش‌های بالینی است به طوریکه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در حال طی فاز دوم آزمایش‌های بالینی واکسن تولیدی خود به اسم «کووپارس» هستند.

وزارت دفاع ایران نیز در حال آزمایش واکسن کرونا با نام «فخراواک» است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز چند روز پیش اعلام کرد به زودی از واکسن کرونای این نهاد با نام «نوراوکس» رونمایی می‌کند.

اما همزمان چند واکسن مشترک با کشورهای دیگر در حال طی کردن آزمایش‌های بالینی هستند. به طوریکه شرکت خصوصی سیناژن واکسن «اسپایکوژن» را با همکاری یک شرکت استرالیایی تولید کرده و فاز دو بالینی آن تمام شده است.

کوبا نیز فاز سوم آزمایش‌های بالینی واکسن «سوبرانا ۰۲» را که در ایران «پاستوکووک» نامیده شده است با همکاری انستیتو پاستور ایران پیش برده است.

از سوی دیگر سعید نمکی نیز اعلام کرده است که واکسن اسپوتنیک ایرانی نیز روز شنبه در مسکو رونمایی می‌شود.

آخرین آمار کرونا در ایران

همزمان وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که در ۲۴ ساعته گذشته ۱۱۵ نفر در اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند و ۱۰ هزار و ۸۲۰ مورد ابتلای جدید نیز ثبت شده است. طبق آمار رسمی تاکنون ۸۳ هزار و ۵۸۸ نفر در ایران بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در ایران به این ویروس مرگبار مبتلا شده اند.

رسانه‌های ایران با استناد به آمارهای تعداد ابتلای جدید بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در سراسر ایران اعلام کرده‌اند که چرخه انتقال دوباره سرعت گرفته است به طوریکه در مدت یک هفته شهرستان‌های قرمز از نظر شیوع کرونا رشد ۴۵ درصدی داشته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوبا: اثربخشی واکسن «آبدالا» علیه کرونا ۹۲.۲۸ درصد است

نتیجه یک پژوهش علمی: واکسن کووید تأثیری کوتاه مدت بر عادت ماهیانه زنان دارد

انسان‌ها چگونه بدون واکسن زنده‌ ماندند؟