ایست و بازرسی پلیس در کشورهای اروپایی؛ اقلیت‌های نژادی بیشتر از سایر شهروندان متوقف می‌شوند

ایست و بازرسی پلیس
ایست و بازرسی پلیس Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در گزارش آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا آمده است که غیراروپایی‌ها عمدتا بیش از سایرین در معرض ایست و بازرسی پلیس هستند و این بازرسی‌ها معمولا با بی احترامی و سرکشی به گذشته و زندگی خصوصی افراد همراه می‌شود.

آگهی

یافته‌های یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که افراد آسیایی‌تبار، کولی‌ها و سیاه‌پوستان بیش از سایر شهروندان اروپایی در معرض ایست و بازرسی ماموران پلیس قرار می‌گیرند.

آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا یک‌سال پس از مرگ جورج فلوید، جوان سیاه‌پوستی که در ایالات متحده آمریکا بر اثر خشونت ماموران پلیس جان باخت اقدام به انتشار گزارشی در خصوص نحوه برخورد تبعیض آمیز پلیس با اقلیت‌های نژادی در اروپا کرده است.

مرگ جورج فلوید اعتراض‌هایی گسترده نسبت به لزوم توقف برخوردهای نژادی و خشونت‌آمیز در سراسر جهان از جمله در اروپا به راه انداخت و سبب بالا گرفتن حساسیت‌ها نسبت به رفتار پلیس و نیز بازنگری در میراث استعماری بسیاری از کشورها شد.

در این گزارش آمده است که غیراروپایی‌ها عمدتا بیش از سایرین در معرض ایست و بازرسی پلیس هستند و این بازرسی‌ها معمولا با بی احترامی و سرکشی به گذشته و زندگی خصوصی افراد همراه می‌شود.

اطلاعات و داده‌های مرتبط با این گزارش از طریق نظرسنجی‌های انجام گرفته در کشورهای عضو اتحادیه اروپا جمع‌آوری شده است.

در این نظرسنجی‌ها از سوال‌شوندگان پرسیده شده بود که چند بار و در چه شرایطی توسط پلیس متوقف شده‌اند؟ پلیس هنگام ایست وبازرسی دست به چه اقداماتی زده؟ و اینکه نحوه برخورد پلیس احترام آمیز بوده است یا خیر؟

سامی نوالا،‌ یکی از اعضای آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا در این خصوص به یورونیوز گفت: «ما در این گزارش کوتاه، برای نخستین بار موفق شدیم که تجربیات عموم شهروندان و نیز تجارب مهاجران و اقلیت‌های نژادی را در خصوص نحوه کنترل و ایست و بازرسی پلیس در کشورهای اروپایی با یکدیگر مقایسه کنیم.»

وی سپس تصریح کرد: «آنچه ما یافتیم حکایت از تفاوت‌های چشمگیری دارد که در این تجارب رقم خورده است؛ چه از لحاظ تعداد افراد متوقف شده و چه نسبت به شرایطی که افراد هر یک از گروه‌ها هنگام متوقف شدن توسط پلیس با آن مواجه شده‌اند. ما معتقدیم که این تجربیات می‌تواند در چگونگی و میزان اعتماد مردم به پلیس نقش داشته باشد.»

در این گزارش آمده است که متوقف کردن افراد در جریان تحقیقات مرتبط با یک جرم یا کنترل تردد در معابر و جاده‌ها در بسیاری از شرایط امری قانونی و عادی است.

این در حالیست که پروفایل سازی و جستجو در گذشته و زندگی خصوصی افراد به شکلی تبعیض‌آمیز که طی آن نژاد یا قومیت تنها مبنای پلیس برای متوقف کردن یک فرد قرار گیرد،‌ غیرقانونی عنوان شده است.

آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا امیدوار است که انتشار این گزارش سبب جلب توجه بیشتر سیاستمداران و دولتمردان اروپایی به این گونه مسائل و نیز تقویت ابتکاراتی شود که زمینه آموزش بیشتر پلیس در خصوص نحوه برخورد مناسب هنگام بازرسی و توقف افراد را فراهم می‌کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در وین است در گزارش خود یادآور شده که توجه به این مسائل نیازمند حمایت‌های مالی و نیز عزم جدی سیاستمداران است.

یوسف کوبو، یک کنشگر بلژیکی در گفتگو با یورونیوز ضمن در میان گذاشتن تجربیات خود می‌گوید که این مسائل در کشورش از سوی سیاستمداران به کلی نادیده گرفته می‌شود.

به گفته این فعال حقوق بشر بلژیکی، برغم خدمات ارزشمند و قابل تقدیری که ماموران پلیس به جوامع ارائه می‌دهند اما دهه‌ها است که در کشورهای اروپایی نگاه‌ها و برخوردهای تبعیض‌آمیزی هنگام بازرسی و توقف‌ افراد وجود دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اقلیت‌های روما و سینتی در آلمان تحت تبعیض نهادینه قرار دارند

معترضان به تبعیض‌نژادی بر پایه مجسمه چرچیل نوشتند: او یک نژادپرست است

اقلیت‌های فرانسه برای استخدام در شرکت‌های بزرگ با تبعیض مواجه‌اند