اقلیت‌های فرانسه برای استخدام در شرکت‌های بزرگ با تبعیض مواجه‌اند

 اقلیت‌های فرانسه برای استخدام در شرکت‌های بزرگ با تبعیض مواجه‌اند
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج این مطالعه دولتی در فرانسه نشان می دهد کاندیداهایی که نامشان پژواکی مغربی (کشورهای شمال آفریقا) دارد ۲۵ درصد کمتر از کاندیداهای اروپایی، پاسخ مثبت برای استخدام می گیرند.

آگهی

نتایج یک مطالعه دولتی در فرانسه که روز پنجشنبه منتشر شده است نشان می دهد افرادی که نامشان پژواکی از فرهنگ کشورهای حوزه مغرب (شمال آفریقا) دارد برای استخدام در شرکت‌های بزرگ مورد تبعیض قرار می گیرند.

دولت فرانسه در این مطالعه از شرکت‌های بزرگی چون «ایرفرانس، آکور، آلتران، آرکما، رنو، رکسل و سوپرا استیریا» بعنوان شرکت‌های یاد کرده است که مطالعه صورت گرفته در آنها نشان از تبعیض علیه اقلیت‌ها دارد.

شش شرکت از هفت شرکتی که نامشان در این گزارش دولتی ذکر شده است، این نتایج را رد کرده‌اند و گفته‌اند که روش شناسی این مطالعه درست نبوده است.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که در تمامی شرکت‌های مطالعه شده، میزان موفقیت یک کاندیدا که اسمش پژواکی از فرهنگ کشورهای حوزه مغرب در خود دارد، ۹.۳ درصد است. این در حالی است که این نرخ برای کاندیداهایی که نامشان پژواکی اروپایی دارد ۱۲.۵ درصد ارزیابی می شود.

این مطالعه می گوید کاندیداهایی که نامشان پژواکی مغربی دارد ۲۵ درصد کمتر از کاندیداهای اروپایی، پاسخ مثبت برای استخدام می گیرند.

دولت فرانسه این مطالعه را در ۴۰ شرکت بزرگ انجام داده است. در جریان این مطالعه ۱۰۳۴۹ کاندید واقعی یا ساختگی رزومه خود را با نام‌های متفاوتی ( با نام‌های عربی یا اروپایی) به این شرکت‌ها فرستادند.

شرکت‌هایی که به روش شناسی این مطالعه اعتراض کرده‌اند می گویند که برخی از این رزومه ها به کارکنان معمولی شرکت فرستاده شده‌اند در حالی که آنها هیچ مسئولیتی برای بررسی رزومه‌ها یا استخدام کاندیداها نداشته‌اند. آنها می گویند برخی روزمه‌ها نیز برای شغل‌هایی فرستاده شده‌اند که قبل پرشده‌اند و بنابراین قابل بررسی نبوده‌اند.

دولت در پاسخ به انتقادات گفته است: «متاسفیم که روش مطالعه ممکن است نتیجه‌گیری نهایی را تحت الشعاع قرار داده باشد. تبعیض، خواه عمدی یا غیرعمدی، ممکن است در کشور ما وجود داشته باشد.» مقامات دولتی گفته اند که فاز دوم این مطالعه با اصلاح مشکلات مطالعه اول، به اجرا گذاشته خواهد شد.

ژان فرانسوا امدیو، جامعه شناس و رئیس مرکز دیده بان تبعیض در فرانسه می گوید که شرکت‌های بزرگ می توانند به سادگی از روش دریافت رزومه‌های بدون مشخصات استفاده کنند تا مشکل تبعیض قائل شدن بر پایه نام یا دیگر مشخصات کاندیداها از میان برداشته شود.

این جامعه شناس می گوید که نتایج این مطالعه دولتی او را شگفت زده نکرده است. او می گوید که کاندیداهایی با ریشه خارجی ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از کاندیداهای اروپایی شانس استخدام در شرکت‌های بزرگ را دارند. او می گوید که متاسفانه آمار و مطالعاتی درباره شرکت‌های متوسط و کوچک نداریم و اگر این مطالعه درباره شرکت‌های کوچک صورت گیرد احتمالا تبعیض در این شرکت‌های شکلی بسیار جدی‌تر دارد.

رئیس مرکز دیده‌بان تبعیض در فرانسه می گوید که بهترین راه مقابله با تبعیض در شرکت‌های بزرگ این است که دولت قانونی تصویب کند که رزومه‌ها بدون مشخصات کاندیداها در شرکت‌ها مورد بررسی قرار گیرند تا پیش‌داوری مرتبط با اسم، سن، جنسیت و آدرس کاندیداها باعث تبعیض علیه آنها نشود.

لایحه قانونی که دولت فرانسه برای رزومه‌های بدون مشخصات ارائه کرده بود در سال ۲۰۱۵ بوسیله قانونگذاران فرانسوی رد شد.

این جامعه شناس می افزاید کشورهایی مانند آلمان، سوئد و هلند روش رزومه بدون مشخصات را به کار گرفته اند و در بریتانیا نیز مثلا برای استخدام در شبکه بی‌بی‌سی این تمهید بکار گرفته می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایست و بازرسی پلیس در کشورهای اروپایی؛ اقلیت‌های نژادی بیشتر از سایر شهروندان متوقف می‌شوند

منتشرکننده ویدئوی سکس سیاستمدار فرانسوی: افشاگری‌های بیشتر در راه است

عفو بین الملل: تا زمانی که جنگ، فقر و تبعیض هست پناهجویان راه خود را پیدا می کنند