آغاز محاکمه ۱۰۸ نفر در ترکیه به اتهام حضور در اعتراضات حمایت از کوبانی

kobani demonstrations
kobani demonstrations Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محاکمه ۱۰۸ نفر از افراد در ارتباط با حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) به اتهام سازماندهی و حضور در اعتراضات هفت سال پیش حمایت از شهر کوبانی، روز دوشنبه در آنکارا آغاز شد.

آگهی

محاکمه ۱۰۸ نفر از افراد در ارتباط با حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) به اتهام سازماندهی و حضور در اعتراضات هفت سال پیش حمایت از شهر کوبانی، روز دوشنبه در آنکارا آغاز شد.

دادستان این افراد را به ۲۹ مورد جنایت از جمله ۳۷ مورد قتل متهم کرده است.

به گفته دادستان ترکیه این افراد خواهان «برهم زدن اتحاد و یکپارچگی دولت» بوده‌اند. وکلای حزب دموکراتیک خلق‌ها فلسفه وجودی تشکیل چنین دادگاهی را سیاسی خوانده و می‌گویند تنها جرم موکلانشان «مخالفت با سیاست‌های رجب طیب اردوغان» است که در چند سال گذشته مرتبا آنها را سرکوب کرده است.

در میان متهمان نام رهبران سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز دیده می شود.

اگرچه به گفته دادستان این رهبران مستقیما در اقدامات خشونت آمیز دست نداشتند اما اتهامشان «سازماندهی و تحریک خشونت» است.

دادگاه در یک فضای متشنج در پایتخت ترکیه آغاز شد. تمامی اتهامات به اعتراضاتی که بین ۶ تا ۸ اکتبر سال ۲۰۱۴ با عنوان «حمایت از کوبانی» برگزار شد، مربوط می شود. زمانی که شهر کوبانی سوریه در محاصره داعش قرار گرفت و همزمان دولت ترکیه اجازه حمایت از شبه نظامیان کرد را به کردهای ترکیه نداد.

در همان سال و در واکنش به «بی عملی دولت ترکیه دربرابر این محاصره» حامیان کردها و اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها دست به اعتراضات گسترده در برخی از شهرهای ترکیه زدند.

مهم ترین مانع پیروزی کامل داعش در کوبانی کردهای «یگان مدافع خلق سوریه»، بودند. ترکیه از آن زمان تا امروز،‌ ی پ گ را یک تهدید مرتبط با حزب کارگران کردستان ترکیه، می داند و هر حمایتی از این گروه را «جرم حمایت از گروههای تروریستی» می خواند.

کیفرخواست دادستان این پرونده بیش از ۳۳۰۰ صفحه است که در آن به جز قتل ۳۷ نفر، زخمی شدن ۷۶۱ مامور امنیتی ترکیه، آتش زدن ۱۹۷ مدرسه، تخریب ۲۶۹ ساختمان دولتی و غیرقابل استفاده شدن ۱۲۳۰ خودرو درج شده است.

در میان نام کسانی که قرار است از دوشنبه دادگاهی شوند نام صلاح الدین دمیرتاش، رهبر پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز دیده می شود. هر چند که نامزد پیشین ریاست جمهوری ترکیه از نوامبر سال ۲۰۱۶ در زندان است. اتحادیه اروپا و سازمان های حقوق بشری بارها خواستار آزادی این سیاستمدار ترکیه شده اند. آقای دمیرتاش یکی از مهم ترین چهره های است که بصورت مجازی از سلول زندان خود بار دیگر در این دادگاه محاکمه خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بعد از دادگاه حقوق بشر، شورای اروپا هم خواستار آزادی فوری دمیرتاش در ترکیه شد

اردوغان رای دیوان حقوق بشر اروپا به نفع دمیرتاش را کاملا سیاسی خواند؛ سایت دیوان از دسترس خارج شد

نیروهای گشتی ترکیه در کوبانی به سوی معترضان کُرد آتش گشودند