میانمار؛ «دولت سایه» از فراخوان آ.سه.آن برای پایان خشونت‌ها استقبال کرد

نشست سران کشورهای جنوب شرق آسیا در جاکارتا
نشست سران کشورهای جنوب شرق آسیا در جاکارتا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا در حالی خواستار توقف خشونت‌ها در میانمار شده‌‌اند که از زمان کودتای ارتش در ابتدای ماه فوریه تاکنون بیش از ۷۴۰ نفر از شهروندان این کشور بر اثر سرکوب و خشونت نیروهای نظامی و امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

آگهی

دولت سایه میانمار که نمایندگان خلع شده پارلمان این کشور آنرا تشکیل داده‌اند از دعوت اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برای پایان یافتن خشونت‌ها در این کشور استقبال کردند.

این فراخوان روز شنبه در پایان جلسه رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا با فرمانده ارتش میانمار که به نمایندگی از کشورش برای شرکت در نشست آ.سه.آن به جاکارتا سفر کرده بود، مطرح شد.

رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا در حالی خواستار توقف خشونت‌ها در میانمار شده‌‌اند که از زمان کودتای ارتش در ابتدای ماه فوریه تاکنون بیش از ۷۴۰ نفر از شهروندان این کشور بر اثر سرکوب و خشونت نیروهای نظامی و امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

یک گزارشگر سازمان ملل متحد نیز به تازگی اعلام کرده که بیش از ۲۵۰ هزار نفر از شهروندان میانمار در پی تشدید سرکوب و خشونت‌ها آواره شده‌اند؛ مسئله‌ای که با تهدید به ثباتی برای کشورهای منطقه همراه بوده است.

ژنرال مین آنگ هلینگ، فرمانده ارتش میانمار که ریاست شورای نظامی حاکم بر این کشور را نیز بر عهده دارد روز شنبه با حضور در جاکارتا در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) شرکت کرد.

در بیانیه‌ای که روز شنبه در پایان نشست ۱۰ کشور عضو این اتحادیه منتشر شده آمده است که اعضا به اتفاق در خصوص یک طرح پنج ماده‌ای برای پایان فوری خشونت‌ها در میانمار به توافق رسیدند.

آسه آن همچنین اعلام کرد که در نظر دارد نماینده ویژه ای را برای «تسهیل میانجی گری» میان همه طرفها انتخاب و عازم میانمار کند؛ اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا تاکید کرده که این نماینده از میان شخصیت‌هایی برگزیده می‌شود که امکان سفر به میانمار را داشته باشند.

سخنگوی «دولت وحدت ملی» میانمار که از آن به عنوان دولت سایه این کشور نام می‌برند شامگاه شنبه ضمن استقبال از فراخوان مطرح شده در پایان نشست آ.سه.آن برای توقف خشونت‌ها از آن به عنوان «خبری دلگرم‌کننده» یاد کرد.

دولت سایه را نمایندگان خلع شده پارلمان میانمار تشکیل می‌دهند که عمدتا عضو حزب تحت رهبری آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده این کشور موسوم به «اتحادیه ملی برای دموکراسی» هستند.

دکتر ساسا که از وی به عنوان وزیر همکاری بین المللی دولت سایه میانمار نام برده می‌شود به فرانس‌پرس گفت فراخوان مطرح شده دقیقا همان چیزی است که دولت وحدت ملی می‌خواهد.

وی در ادامه یادآور شد که دولت وحدت ملی بی صبرانه منتظر اقدام قاطع آ.سه.آن برای پیگیری تصمیم‌های اتخاذ‌ شده و باز گرداندن دموکراسی و آزادی به میانمار و منطقه است.

این عضو دولت وحدت ملی به صورت مخفیانه در گفتگو با خبرگزاری فرانسه شرکت کرده بود زیرا کلیه اعضای دولت سایه از سوی شورای نظامیان حاکم بر میانمار به جرم «خیانت» تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

نظامیان حاکم بر میانمار علاوه بر خشونت و سرکوب معترضان، با قطع شبانه اینترنت از دو ماه پیش تاکنون و نیز کاهش پوشش شبکه تلفن همراه، ارتباطات در سراسر کشور را بسیار محدود کرده و زمینه دسترسی به خبر و اطلاعات را از بین برده‌اند.

ارتش میانمار حتی روز شنبه نیز همزمان با سفر فرمانده ارشد خود به جاکارتا برای برای شرکت در نشست آ.سه.آن دست از خشونت‌ نکشیدند و همچون قبل تظاهرات هفتگی در سراسر این کشور را با شدت تمام سرکوب کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سران کشورهای آسه‌آن در جاکارتا با رهبران قدرت‌های بزرگ دیدار می‌کنند

کودتای میانمار؛ نخستین جلسه دادگاه آنگ سان سوچی ۲۴ مه برگزار می‌شود

وابسته نظامی سفارت میانمار در لندن اجازه ورود سفیر به محل کارش را نداد