سران کشورهای آسه‌آن در جاکارتا با رهبران قدرت‌های بزرگ دیدار می‌کنند

رهبران ۱۰ کشور عضو و یک کشور ناظر اتحادیه جنوب شرق آسیا، آسه‌آن در نشست اندونزی
رهبران ۱۰ کشور عضو و یک کشور ناظر اتحادیه جنوب شرق آسیا، آسه‌آن در نشست اندونزی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا روز چهارشنبه در جاکارتا گردهم می‌آیند تا در قالب نشست‌هایی در سطوح بالا با همتایان خود از ایالات متحده، چین و ژاپن دیدار کنند.

آگهی

به گزارش فرانس‌پرس، این نشست‌ها در پس‌زمینه بالاگرفتن رقابت میان قدرت‌های بزرگ همچنین تشدید تنش‌ها در دریای چین برگزار می‌شود.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آسه آن» در همین راستا چند نشست متوالی در جاکارتا با حضور رهبرانی از چین، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده برگزار می‌کند.

نویسنده گزارش فرانس‌پرس در مطلب خود این نشست‌ها را فرصتی مناسب برای قدرت‌های بزرگ اقتصادی به منظور تحت فشار قرار دادن بیشتر ۱۰ کشور عضو آسه‌آن دانسته است.

در این نشست‌ها قرار است کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا به جای جو بایدن و لی چیانگ، نخست وزیر چین به نمایندگی از رئیس جمهور شی جین پینگ حضور داشته باشند.

نخست‌وزیر چین در افتتاحیه این نشست با استقبال از تحکیم روابط اقتصادی گفت: «ما در حین تلاش به منظور کنار گذاشتن اختلافات، به دنبال یافتن زمینه‌های مشترک برای تفاهم هستیم. هدف مشترک همه ما تلاش بی‌امان برای صلح است.»

وی افزود: «همکاری چین و آسه‌آن تا زمانی که در مسیر درست باقی بمانیم، بدون توجه به طوفان‌ها، قوی‌تر از همیشه خواهد بود.»

دیدارهای روز چهارشنبه میان سران کشورهای جنوب شرق آسیا با همتایان آمریکایی، چینی و ژاپنی پیش از نشست سران آسه‌آن در روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

در این نشست که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به نمایندگی از کشورش حضور خواهد داشت، قرار است موضوعات مهم ژئوپلیتیکی با حضور ۱۸ کشور که رهبران یا مسئولان ارشد آنها به جاکارتا سفر کرده‌اند، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز از جمله شرکت کنندگان در این نشست خواهند بود.

رهبران ژاپن و کره جنوبی در جریان نشست سران «آسه‌آن به اضافه ۳» قرار است با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین دیدار و گفتگو کنند.

موضوع اختلاف برانگیز تخلیه فاضلاب تصفیه‌شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما از جمله محورهای احتمالی گفتگو میان رهبران چین و ژاپن در این نشست خواهد بود.

اندونزی میزبان این نشست‌ها، روز سه‌شنبه در مراسم گشایش اجلاس سران آسه‌آن تاکید کرد که کشورهای این گروه نباید به‌عنوان واسط یا میانجی برای حل اختلافات قدرت‌های بزرگ عمل کنند.

این در حالیست که ایالات متحده و چین همچنان به تقابل با یکدیگر ادامه می‌دهند و بر سر مسائل مختلف از جمله تایوان، دریای جنوبی چین و تهاجم روسیه به اوکراین به شدت با یکدیگر اختلاف دارند.

انتظار می‌رود این گردهم‌آیی دیپلماتیک که سرگئی لاوروف و کامالا هریس نیز در آن حضور دارند، پس از نشست ماه ژوئیه وزرای خارجه آسه‌آن در جاکارتا که طی آن مقامات آمریکایی و اروپایی بار دیگر تهاجم نظامی به اوکراین را محکوم کردند، نخستین نشست در سطح بالا با مشارکت مقام‌های ارشد ایالات متحده و روسیه باشد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

یک دیپلمات حاضر در جاکارتا به خبرگزاری فرانسه گفت که نشست‌های روز چهارشنبه قرار است با انتشار بیانیه‌های مشترک در خصوص همکاری نزدیکتر در زمینه‌های دیپلماتیک، اقتصادی و غذایی میان قدرت‌های بزرگ و آسه‌آن پایان یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین رزمایش نظامی در اطراف تایوان را به نشانه «اخطار شدید» آغاز کرد

تصاویر ماهواره‌ای از دریای جنوبی چین؛ پکن در یک جزیره مورد مناقشه باند پرواز می‌سازد

میانمار؛ «دولت سایه» از فراخوان آ.سه.آن برای پایان خشونت‌ها استقبال کرد