رزمایش نظامی روسیه در قطب شمال با تصاویر ماهواره‌ای آمریکا رصد شد

تصویر ماهواره‌ای شرکت ماکسار از تمرین های نظامی روسیه در قطب شمال
تصویر ماهواره‌ای شرکت ماکسار از تمرین های نظامی روسیه در قطب شمال Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری روسیه بر لزوم توسعه حضور نظامی در قطب شمال تاکید و این اقدام را در راستای تامین امنیت نظامی کشورش توصیف کرده است.

آگهی

تصاویر ماهواره‌ای یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه فناوری فضایی رزمایش نظامی روسیه در قطب شمال را مورد تایید قرار داد.

عکس‌‌های ماهواره‌ای گرفته شده توسط شرکت ماکسار تکنولوژی Maxar Technologies که مقر آن در کلرادو است نشان می‌دهد روسیه در قطب شمال و در نزدیکی جزیره الکساندرا لند اقدام به برپایی تمرین‌های نظامی کرده است.

جزیره الکساندرا لند غربی‌ترین و چهارمین جزیره بزرگ مجمع الجزایر «سرزمین فرانتس یوزف» است که در شمالی‌ترین بخش استان آرخانگلسک روسیه واقع شده است؛ ارتش روسیه به تازگی پایگاهی در این مجمع‌الجزایر ایجاد کرده است.

سه زیردریایی هسته‌ای روسیه نیز هفته گذشته همزمان با عبور از یخ‌های قطبی در این منطقه تردد کرده بودند.

روسیه تقویت حضور نظامی در منطقه قطب شمال را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. این مسئله جدا از تحت کنترل درآوردن آسمان و زمین در مسافت‌های طولانی از پایگاه نظامی روسیه در قطب شمال، بهره برداری از ذخایر زیرزمینی غنی این منطقه را نصیب این کشور خواهد کرد.

بر اساس تخمین‌های انجام شده توسط کارشناسان روسی، گمان می‌رود که قطب شمال یک چهارم نفت و گاز کشف نشده کره زمین را در خود جای داده باشد.

روسیه ارزش منابع ارزشمند معدنی و ذخایر زیرزمینی در قطب شمال را ۳۰ تریلیون دلار تخمین زده است.

ولادیمیر پوتین جمعه گذشته آنچه وی تمرین‌های نظامی و بی سابقه نیروی دریایی روسیه در قطب شمال خواند را ستود و تصریح کرد که همزمان با پرواز جنگنده‌های روسیه بر فراز آسمان قطب شمال، زیردریایی‌های هسته‌ای این کشور در این منطقه اقدام به شلیک اژدر کردند.

 رئیس جمهوری روسیه بر لزوم توسعه حضور نظامی در قطب شمال تاکید و این اقدام را در راستای تامین امنیت نظامی کشورش توصیف کرده است.

حادثه زمین‌گیر شدن یک کشتی کانتینربر در کانال سوئز که به مدت یک هفته این آب‌راه استراتژیک را مسدود کرد به نوعی می‌تواند برای توجیه ایده توسعه دیگر راه‌های تجاری که می‌توانند به دلیل گرم شدن کره زمین از شمالی‌ترین نقطه کره زمین بگذرند، به رئیس جمهوری روسیه کمک کند.

روسیه، ایالات متحده، کانادا، دانمارک و نروژ از جمله کشورهایی هستند که در تلاشند تا صلاحیت حقوقی و قانونی خود را برای مالکیت و کنترل بخشهایی از قطب شمال به اثبات برسانند.

این کشورها به قطب شمال به عنوان منطقه‌ای نگاه می‌کنند که می‌تواند با ذوب و کوچک شدن یخ‌ها فرصت های جدیدی را برای بهره برداری از منابع معدنی و گشودن مسیرهای جدید حمل و نقل فراهم کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه و نروژ اختلافات در «کرانه سرما» را کنار گذاشتند

حضور ناوهای ایرانی سهند و مکران در خلیج فنلاند؛ پوتین آمریکا را به تحریک بریتانیا متهم کرد

قطب شمال به سرعت به طرف روسیه در حرکت است