حضور ناوهای ایرانی سهند و مکران در خلیج فنلاند؛ پوتین آمریکا را به تحریک بریتانیا متهم کرد

حضور ولادیمیر پوتین در رژه نیروی دریایی روسیه
حضور ولادیمیر پوتین در رژه نیروی دریایی روسیه Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراسم رژه نیروی دریایی روسیه روز یکشنبه(۲۵ ژوئیه/سوم مرداد) با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در سن‌پترزبورگ آغاز شد.

آگهی

مراسم رژه نیروی دریایی روسیه روز یکشنبه(۲۵ ژوئیه/سوم مرداد) با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آغاز و با مشارکت دو ناو ایرانی در سن‌پترزبورگ برگزار شد. آقای پوتین در این سخنرانی گفت:«روسیه به تولید موفقیت آمیز سلاح‌های جدید ادامه می‌دهد و تا کنون نیز موفق شده سلاح‌های دقیق مافوق صوتی بسازد که هیچ مشابهی در جهان ندارند.»

رئیس جمهوری روسیه با اشاره به ساخت ناوهای اتمی و موشک‌های کروز زیر دریایی خاطرنشان کرد:«ما قادر به شناسایی هر هدف دشمن در زیر آب، سطح دریا یا هوا هستیم و در صورت لزوم ضربه‌ای برگشت‌ناپذیر وارد خواهیم کرد.»

آقای پوتین همچنین با اشاره به تنش مسکو و لندن بر سر عبور ناو بریتانیایی از آب‌های کریمه تصریح کرد که روسیه قادر بود ناو جنگی ارتش بریتانیا را بدون دامن زدن به جنگ جهانی سوم غرق کند. او همچنین واشنگتن را متهم کرد که در تردد «غیرقانونی» ناو بریتانیایی نقش «تحریک‌کننده‌» ارتش بریتانیا را ایفا کرده است.

به گفته سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه در این رژه ۵۴ کشتی جنگی از کشورهای مختلف جهان از جمله ایران، هند و پاکستان مشارکت داشتند. همچنین چهار هزار نیرو و ۴۰ هواپیما و بالگرد نظامی در این رژه حضور داشتند.

این رژه به مناسبت سیصدو بیست و پنجمین سالروز تاسیس ناوگان نیروی دریایی روسیه برگزار شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران که به دعوت سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه برای شرکت در مراسم رژه روز یکشنبه نیروی دریایی این کشور در سن‌پترزبورگ حضور داشت، ورود ناوهای سهند و مکران ایران به خلیج فنلاند را «اتفاقی تاریخی» توصیف کرد و آن را به معنای گشوده شدن دروازه‌های دریای شمال و فنلاند به روی ناوگان ایرانی دانست.

دریادار خانزادی همچنین طی مسیر طولانی توسط دو ناو ایرانی را که با هدف ورود به مناطق استراتژیک شمال اروپا انجام شده، «بی‌سابقه» خواند.

همکاری نیروهای دریایی ایران و روسیه طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و گذشته از سفرهای مقام‌های ایرانی برای بازدید از ناوگان روسیه، دو کشور فوریه گذشته نیز رزمایشی مشترک را در آب‌های شمال اقیانوس هند برگزار کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل؛ اولین رزمایش بین‌المللی اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین

سایه جنگ با روسیه؛ اوکراین از آغاز رزمایش مشترک با ناتو در ماه‌های آتی خبر داد

رزمایش نظامی روسیه در قطب شمال با تصاویر ماهواره‌ای آمریکا رصد شد