گزارش عفو بین الملل از روند جداسازی خانواده های اویغور در چین

تظاهرات اویغورها
تظاهرات اویغورها Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان عفو بین الملل در تازه ترین گزارش خود، داستان دردناک سیاست های جداسازی چین علیه اقلیت مسلمان اویغور در غرب کشور را روایت می کند. این سازمان بار دیگر رفتار دولت چین را غیرانسانی و محکوم می کند.

آگهی

سازمان عفو بین الملل در گزارشی مفصل سیاست های جداسازی خانواده های مسلمان توسط پکن را محکوم کرد و آنرا غیرانسانی دانست.

به گفته این سازمان تازه ترین شهادت افراد نجات یافته و فراری اویغور نشان می دهد دولت چین فرزندان این اقلیت مسلمان را پس از بازداشت والدین، به پرورشگاه های دولتی و یا نزد خانواده های چینی حامی حکومت می فرستد.

این سازمان از دولت چین خواست اجازه دهد والدین تبعیدی بدون هراس از بازداشت و انتقال به اردوگاه های کار اجباری و تفتیش عقاید، به استان سین کیانگ برگردند تا فرزندانشان را در آغوش بگیرند.

عفو بین الملل در گزارش اخیر خود داستان دردناک شش خانواده اویغور را به تصویر کشیده است.

تمامی اعضای این خانواده ها بدلیل فشار و سرکوب های دولت مرکزی از یکدیگر دور شده و جدا مانده اند.

بزرگسالان به اردوگاه ها فرستاده می شوند و فرزندان هم برای تربیت شدن به سبک چینی به پرورشگاه های دولتی و یا خانواده های غیراویغور چینی و همکار با دولت مرکزی واگذار می شوند.

برای پاک کردن تمام اثرات خانواده، پکن حتی خواهران و برادران در یک خانواده را جداسازی می کند و آنها را به مراکز مختلف انتقال می دهد.

همزمان سازمان عفو بین الملل، در این گزارش با توجه به شهادت برخی از کسانی که موفق به فرار از کمپ اویغورها شده اند، شرایط سخت و بد زندان در اردوگاه های کار اجباری را شرح داده است.

گزارش های متعدد سازمان های حقوق بشری نشان می دهند که بیش از یک میلیون زن و مرد اویغور در اردوگاه های کار اجباری و تفتیش عقاید دولت چین حبس شده اند. تاکنون هلند، کانادا و ایالات متحده رسما و با تصویب نمایندگان منتخب مردم، چین را عامل نسل کشی و قتل عام اویغورها خوانده اند.

اتحادیه اروپا هم، دو روز پیش،  چهارشنبه ۱۷ مارس تصمیم گرفت چندین مقام چینی را به دلیل نقض حقوق بشر در لیست سیاه خود قرار دهد.  این در حالیست که چین مهم ترین متحد اقتصادی اتحادیه است. در صورت وضع تحریم ها، شاهد اولین مقابله رسمی حقوق بشری بین اتحادیه اروپا و چین در سه دهه اخیر خواهیم بود. آخرین بار اتحادیه اروپا پس از کشتار و سرکوب مخالفان در میدان تیان آن من در سال ۱۹۸۹،  چین را تحریم کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل از ایران خواست اجرای هشت حکم قطع دست را متوقف کند

عفو بین‌الملل ایران را به محرومیت «عمدی» زندانیان از مراقبت‌های پزشکی متهم کرد

واکنش چین به طرح منع فعالیت تیک‌تاک در آمریکا: منطق واشنگتن منطق راهزنان است