نظرسنجی یورونیوز در چهار کشور اروپایی؛ آیا حاضر به دریافت واکسن مجانی کرونا هستید؟

یک مرکز واکسیناسیون کرونا در شهر لیون، فرانسه
یک مرکز واکسیناسیون کرونا در شهر لیون، فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مطابق نتایج نظرسنجی یورونیوز در چهار کشور اروپایی، در حالی که مردم ایتالیا کمترین مخالفت را با دریافت واکسن مجانی کرونا ابراز می‌کنند، مردم بریتانیا بیشترین تمایل را به واکسینه شدن دارند؛ آلمانی‌ها نیز پس از فرانسوی‌ها بیشترین مخالفت را در برابر تزریق واکسن کووید-۱۹ از خود نشان می‌دهند.

آگهی

مطابق نتایج نظرسنجی یورونیوز در چهار کشور اروپایی، در حالی که مردم ایتالیا کمترین مخالفت را با دریافت واکسن مجانی کرونا ابراز می‌کنند، مردم بریتانیا بیشترین تمایل را به واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا دارند؛ آلمانی‌ها نیز پس از فرانسوی‌ها بیشترین مخالفت را در برابر تزریق واکسن کووید-۱۹ از خود نشان می‌دهند.

یورونیوز با همکاری موسسه بریتانیاییِ رِدفیلد اَند ویلتون(Redfield&Wilton) چهار نمونه هزار و پانصد نفری را در چهار کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا برای ارزیابی دیدگاه‌های عمومی نسبت به سیاست واکسیناسیون عمومی مورد پرسش قرار داده است. بر پایه نتایج این نظرسنجی که روز نخست ماه مارس جاری انجام شده، تنها ۳۷ درصد فرانسوی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، حاضر به دریافت واکسن کرونا هستند. در مقابل ۷۶ درصد از بریتانیایی‌ها گفته‌اند که حتما خود را در برابر ویروس کرونا واکسینه می‌کنند. این نرخ در دو کشور آلمان و ایتالیا نیز به ترتیب ۶۳ و ۷۱ درصد است.

اما در میان مردم این چهار کشور، ایتالیایی‌ها کمترین مخالفت را با دریافت واکسن کرونا دارند و تنها ۱۳ درصد آنها اعلام کرده‌اند که حاضر به واکسینه شدن در برابر بیماری کووید-۱۹ نیستند. ولی این نرخ در فرانسه ۴۲ درصد، در آلمان ۲۲ درصد و در بریتانیا ۱۵ درصد است. البته فرانسه همچنین بالاترین نرخ جمعیت بلاتکلیف را نیز به خود اختصاص داده است؛ به طوری که ۲۱ درصد آنها هنوز تصمیم مشخصی در قبال واکسینه شدن یا نشدن اتخاذ نکرده‌اند. پایین‌ترین نرخ افراد بلاتکلیف با ۹ درصد در بریتانیا ثبت شده و درصد آلمانی‌ها و ایتالیایی‌هایی هم که هنوز موضع مشخصی در قبال واکسن کرونا ندارند به طور یکسان ۱۵ درصد است.  

در مورد طول دوره مورد انتظار برای واکسینه شدن در برابر بیماری کووید-۱۹ نیز ۵۲ درصد ایتالیایی که معتقدند که بیش از ۶ ماه باید برای دریافت واکسن کرونا صبر کنند ولی در مقابل، تنها ۱۴ درصد بریتانیایی‌ها انتظار دارند که موعد واکسینه شدن آنها فراتر از ۶ ماه آینده باشد؛ چرا که ۸۶ درصد آنها بر این باورند که پیش از این موعد حتما واکسینه می‌شوند. درصد فرانسوی‌ها و آلمانی‌هایی نیز که تصور می‌کنند که حضورشان در صف دریافت واکسن بیش از ۶ ماه به طول خواهد انجامید، به ترتیب ۴۷ و ۳۸ درصد است. 

در چنین شرایطی تنها ۲۱ درصد آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها و ۲۴ درصد ایتالیایی‌ها و بریتانیایی‌ها حاضرند برای دریافت سریع‌تر واکسن کرونا پول پرداخت کنند. از میان این افراد، ۶۷ درصد ایتالیایی‌ها حاضر تا ۱۰۰ یورو پرداخت کنند. در مقابل ۵۴ درصد آلمانی‌هایی که حاضرند برای دریافت نوبت زودتر واکسیناسیون پول پرداخت کنند، تمایل دارند که تا ۱۰۰ یورو بپردازند. این نرخ در میان فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها به ترتیب ۶۲ و ۶۶ درصد است. 

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که مردم آلمان بیشترین نارضایتی را از برنامه واکسیناسیون اجرا شده توسط دولت این کشور دارند. در شرایطی که ۷۷ درصد آلمانی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی در عملکرد دولت ابراز نارضایتی کرده‌اند، ۸۵ درصد بریتانیایی‌ها از نحوه واکسیناسیون عمومی در این کشور رضایت دارند. 

سطح نارضایتی از برنامه واکسیناسیون کرونا در میان مردم ایتالیا و فرانسه نیز ۷۵ و ۶۸ درصد است. همزمان ۶۶ درصد فرانسوی‌ها معتقدند که دولت کشورشان به هدف واکسینه کردن ۷۰ درصد جمعیت این کشور برای ایجاد ایمنی عمومی در برابر ویروس کرونا نخواهد رسید. این در حالی است که اکثریت جمعیت سه کشور دیگر تحقق این هدف را از سوی دولت کشورشان عملی می‌دانند. 

اما در میان مردم سه کشور عضو اتحادیه اروپا، مردم فرانسه بیشترین رضایت را عملکرد اتحادیه اروپا در تهیه واکسن کرونا دارند و در مقابل آلمانی‌ها کمتر از ایتالیایی‌ها از این عملکرد ابراز رضایت کرده‌اند.  

برپایه نتایج این نظرسنجی برای ۹۰ درصد فرانسوی‌هایی که تمایل به دریافت واکسن کرونا دارند، مهم است که کدامیک از واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا را دریافت می‌کنند. با این حال بالاترین سطح اعتماد فرانسوی‌ها به واکسن فایزر-بیون‌تک با ۳۷ درصد است و اکثریت آنها هیچ‌کدام از واکسن‌های موجود را به حد کافی قابل اطمینان نمی‌دانند. 

اما ۷۲ درصد بریتانیایی‌هایی مشتاق به واکسینه شدن همین که واکسن مورد تایید باشد، کفایت می‌کند. در این کشور بیشترین اعتماد عمومی با ۷۶ درصد به واکسن آسترازنکا-آکسفورد جلب شده است. برای ۵۵ درصد از مردم آلمان نیز که قصد دریافت واکسن کرونا را دارند، نوع واکسن تایید شده توسط اتحادیه اروپا مهم نیست ولی در میان مردم این کشور واکسن فایزر-بیون‌تک با ۶۴ درصد بیشترین اعتماد را به خود جلب کرده است. اما برای اکثریتی ۵۳ درصدی از ایتالیایی‌هایِ حاضر در صف دریافت واکسن کرونا نوع واکسن دریافتی اهمیت دارد. در این کشور نیز واکسن فایزر-بیون‌تک ۶۵ درصد اطمینان عمومی را کسب کرده است.

نتایج این نظرسنجی همچنین حاکیست که کمتر از ۵۰ درصد مردم چهار کشور فرانسه، ایتالیا، آلمان و بریتانیا با اعمال محدودیت سفر برای افرادی که واکسینه نشده‌اند، مخالفند ولی در این میان تنها فرانسوی‌ها با صدور گذرنامه واکسن مخالف حداکثری دارند. 

همچنین ۴۰ درصد بریتانیایی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند بر این باورند که خروج این کشور از اتحادیه اروپا به تهیه راحت‌تر واکسن کمک کرده است. اما ۳۵ درصد آلمانی‌ها و ۳۴ درصد فرانسوی‌ها معتقدند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیری خاصی در موفقیت این کشور در دستیابی بیشتر به واکسن کرونا نداشته است. البته ۳۳ درصد ایتالیایی‌ها نیز معتقدند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در زمینه تهیه واکسن کرونا به آنها کمک کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تزریق به دستان کوچک؛ تزریق آزمایشی واکسن کرونا به کودکان آغاز شد

شمار جانباختگان کرونا در اروپا به ۹۰۰ هزار نفر رسید؛ سهم هر کشور چقدر است؟

اتحادیه اروپا واکسن تک دُزی «جانسون‌اندجانسون» را تایید کرد