حمله به کنگره آمریکا؛ «دو گروه راست افراطی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده بودند»

 Photo
Photo Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تحقیقات انجام شده توسط وزارت دادگستری ایالات متحده دربارۀ حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا موسوم به «کاپیتول» حاکی از آن است که اعضای دو گروه راست افراطی یعنی «پسران مفتخر» و «حافظان سوگند» از مدت‌ها پیش نقشۀ حمله به کنگره را کشیده بودند.

آگهی

گزارش تحقیقات انجام شده توسط وزارت دادگستری ایالات متحده دربارۀ حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا موسوم به «کاپیتول» حاکی از آن است که اعضای دو گروه راست افراطی یعنی «پسران مفتخر» و «حافظان سوگند» که به همراه هزاران نفر از طرفداران دونالد ترامپ به واشنگتن آمده بودند، از مدت‌ها پیش نقشۀ حمله به کنگره را کشیده بودند.

بر اساس این تحقیق، در روز حمله به ساختمان کنگره آمریکا، اعضای گروه «حافظان سوگند» در حالی راهشان را از میان جمعیت باز می‌کردند و به سرعت پله‌های کاپیتول را برای ورود به سالن‌های آن بالا می‌رفتند که برنامۀ روشنی برای این روز داشتند.

در آن روز، از مسیر پیام‌های رمزگذاری شدۀ یکی از اپلیکیشن‌هایی که بسیاری از افراط گرایان در هنگام حمله به کاپیتول از آن استفاده می‌کردند، کسی دستوری برای اعضای این گروه با این مضمون فرستاده بود: «این مجلس را دستگیر کنید، ما دلایلی درباره اقدام به خیانت و تقلب در انتخابات داریم.»

دادستان‌ها همچنین اعلام کردند که کمی پیش از وقوع این حمله، اعضای دیگر گروه راست افراطی یعنی «پسران مفتخر» در حالی که دستگاههای بی‌سیم به همراه و هدفونهایی در گوش داشتند، سعی کردند همزمان با هجوم جمعیت به سمت کاپیتول، وارد ساختمان شوند. در آن روز فردی نیز در رأس این گروه برای نظارت و رهبری برنامۀ حمله به کاپیتول تعیین شده بود.

آیا سخنرانی دونالد ترامپ جرقۀ حمله به کنگره بود؟

مقامات تاکید دارند که اعضای این دو گروه که به همراه هزاران نفر از طرافداران دونالد ترامپ به پایتخت ایالات متحده آمده بودند، در روز حمله صرفا به دلیل سخنرانی هیجان انگیز دونالد ترامپ اقدام به این حمله نکردند، بلکه از پیش برنامه داشتند.

آنها از قبل نقشه‌ای را برای حمله طراحی کرده بودند و اسناد مبتنی بر ارتباطات داخلی آنها همچنین دیگر شواهد به دست آمده که در جلسات دادگاه ارائه شده، نشان می‌دهد که آنها در تلاش بودند با استفاده از فرصت هجوم طرفداران ترامپ به کاپیتول، حمله‌ای سازمان یافته آنهم به سبکی نظامی را در قلب دموکراسی آمریکا به اجرا بگذارند.

اگرچه شماری از اعضای گروههای «پسران مفتخر» و «حافظان سوگند» نیز در میان بیش از ۳۰۰ متهمی هستند که تا این لحظه مقامات قضایی ایالات متحده اتهاماتی را علیه آنها مطرح کرده‌اند، اما وزارت دادگستری آمریکا روی برخی از رهبران و اعضای این گروه به دلیل نقش برجسته‌تری که در حمله داشته‌اند، بطور ویژه متمرکز شده و احتمالا برای آنها اتهامات کیفری جدی‌تری مطرح خواهد کرد.

به نظر می‌رسد نتایج این گزارش و شواهد مربوط به حملۀ «از پیش برنامه‌ریزی شده» بتواند به تایید ادعای ترامپ و هوادارانش مبنی بر اینکه سخنان او علت وقوع این شورش نبوده نیز کمک کند.

البته وکلای مدافع متهمان ساکت ننشسته و دادستان‌ها را به تحریف سخنان موکلان خود متهم کرده‌اند. آنها می‌گویند که دادستان‌ها سعی دارند با این کار، موضوع حمله را به جای «فوران ناخودآگاه عصبانیت‌ها به دلیل نتایج انتخابات» در چهارچوب «یک طغیان آگاهانه و از پیش برنامه‌ریزی شده» مطرح کنند.

وکلا همچنین به نتیجۀ دادگاهی در هفتۀ گذشته اشاره دارند که در جریان آن، قاضی سرانجام مردی را که دادستان‌ها او را یکی از رهبران عضو گروه «پسران مفتخر» در حمله به کاپیتول معرفی کرده بودند، آزاد کرد؛ قاضی معتقد بود برخی از شواهدی که علیه او جمع آوری شده، بسیار ضعیف هستند.

نتایج تحقیقات دربارۀ گروه «حافظان سوگند»

مقامات می‌گویند اعضای گروه «حافظان سوگند» از اواخر ماه نوامبر خود را برای انجام اقدامی خشونت آمیز آماده می‌کردند. بررسی ارتباطات گروهی آنها نیز نشان داده که اعضای گروه بحث‌های زیادی با موضوع لجستیک، اسلحه و آموزش و حتی «۲ روز بازی جنگ» داشته‌اند.

مطابق اسناد دادگاه، جسیکا واتکینز که یکی از اعضای این گروه در اوهایو است، در پیامی گفته بود که تا قبل از برگزاری مراسم سوگند باید نبردی به راه بیفتد؛ زیرا «اگر بایدن رئیس جمهور شود، سبک زندگی ما تمام شده است. جمهوری ما تمام شده است. پس وظیفه ما آمریکایی‌ها است که برای حقوق خود بجنگیم، بکشیم و بمیریم.»

بنا بر اسناد دادگاه، با نزدیک شدن به تاریخ ۶ ژانویه، اعضای گروه در ارتباطاتشان دربارۀ استقرار «یک نیروی واکنش سریع» در خارج از واشنگتن بحث کرده‌اند تا اگر لازم شد، برای اعضا اسلحه بفرستد. چند روز قبل از حمله نیز یکی از اعضا پیشنهاد می‌دهد که قایقی را روی رودخانه پوتوماک که از واشنگتن می‌گذرد، مجهز به «سلاح‌های سنگین» کنند.

این مرد که توماس کالدول نام دارد و اهل ویرجینیا است در پیامی به واتکینز می‌نویسد: «من معتقدم که برای جلوگیری از این کار، باید دست به خشونت بزنیم». او همچنین در اول ژانویه در فیسبوک با تکرار دوباره ادعای تقلب در انتخابات می‌نویسد: «باید آنها را اکنون شکست دهیم و به قهقرا بفرستیم.»

همچنین بر اساس برنامه گروه «حافظان سوگند» قرار بود برخی از اعضای این گروه بدون آنکه جلب توجه کنند و بدون آنکه تجهیزات نظامی آنها قابل تشخیص باشد، به میان انبوه معترضان مقابل کنگره بروند و داخل جمعیت پنهان شوند. بر این اساس در ۴ ژانویه ایمیلی با این محتوا برای اعضا فرستاده شده بود: «به ازای هر یک عضو گروه حافظان سوگند که شما در آنجا می‌بینید، دست‌کم دو نفر دیگر هستند که شما نمی‌بینید.»

یافته‌های تحقیقات دربارۀ گروه «پسران مفتخر»

انریکه تاریو، رهبر گروه «پسران مفتخر» دو روز قبل از حمله، اندک زمانی پس از ورود به واشنگتن دستگیر شده بود؛ علت دستگیری او تخریب یک بنر مربوط به جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» در جریان یکی از اعتراضات ماه دسامبر بود.

بنا بر اعلام دادستان‌ها، از آنجا که پیش از آن نیز به انریکه تاریو دستور داده شده بود که از پایتخت دور بماند، برای روز حمله «اختیارات جنگی» به فرد دیگری به نام اتان نوردن واگذار شده بود تا مسئولیت فعالیتهای گروه را در ۶ ژانویه برعهده بگیرد.

دادستان‌ها می‌گویند که اتان نوردن در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جمع آوری کمکهای مالی و تجهیزات تاکتیکی برای تجمع این روز بوده است و در روز دستگیری تاریو، اتان نوردن پادکستی را منتشر کرده که در آن ضمن تکرار دوبارۀ ادعاهای تقلب در انتخابات گفته است: «آیا دموکراسی مرده است؟ خوب، پس دیگر آرامشی نخواهید دید. نه دموکراسی، نه صلح و آرامش.»

آگهی

او همچنین بطور علنی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که «پسران مفتخر» در ۶ ژانویه پیراهن‌های مخصوص خود را نخواهند پوشید تا «ناشناس» بمانند.

به گفته دادستان‌ها، اعضای این گروه با استفاده از فرکانس‌های خاصی در Baofeng radios که دستگاهی ساخت چین است و شنود را برای افراد خارج از گروه دشوار می‌کند، بطور خصوصی با یکدیگر در ارتباط بودند.

اعضای این گروه در حالی به تدریج از شهرهای مختلف آمریکا وارد واشنگتن شده بودند که برخی از آنها وسایلی همچون کلاه ایمنی، ماسک ضدگاز و حتی تبر به همراه داشتند. دادستان‌ها می‌گویند آنها برای دعوا و خشونت آماده بودند.

عملیات «حافظان سوگند» در روز حمله

حافظان سوگند، یک گروه راست افراطی است که عمدتا اعضایش را از میان نظامیان کنونی یا پیشین آمریکا از جمله از میان نیروهای ارتش و پلیس همچنین افرادی انتخاب می‌کند که خود را متعهد به عمل به سوگندشان می‌دانند؛ سوگند به دفاع از قانون اساسی در مقابل همۀ دشمنان داخلی و خارجی.

در حدود ساعت ۱:۴۰ بعد از ظهر روز حمله به کنگره، استوارت رودز، رهبر گروه «حافظان سوگند» برای آن دسته از اعضای این گروه که ساعاتی بعد به کاپیتون حمله می‌کنند، از طریق یک ایستگاه رادیویی به نام WNYC این پیام را فرستاده بود: «ترامپ فقط شکایت می‌کند. من هیچ قصدی از جانب او برای انجام کار دیگری نمی‌بینم. بنابراین میهن پرستان باید اوضاع را در دست بگیرند. دیگر کافیست.»

آگهی

او کمی بعد به اعضا دستور می‌دهد که به سمت پله‌های بخش جنوبی کاپیتول بیایند. پس از آن در حدود ساعت ۲:۴۰ بعد از ظهر، این افراد آرایشی نظامی به خود گرفته و به سمت پله‌های کنگره یورش می‌برند و وارد ساختمان می‌شوند.

قانونگذاران کنگره و مایک پنس، معاون وقت رئیس جمهور آمریکا تنها ۲۰ دقیقه زودتر توانسته بودند اتاق‌ها و سالن‌های کنگره را ترک کنند. در تمام این مدت دستورات استوارت رودز به مهاجمان برای پیشروی در کاپیتول ادامه داشته است.

بر اساس اسناد دادگاه، حدود ۱۰ دقیقه پس از ورود افراد این گروه به داخل کاپیتول، او در پیامی در فیسبوک می‌نویسد: «ما به پیشروی‌مان ادامه می‌دهیم. درها شکسته شده‌اند.»

مقامات می‌گویند توماس کادول، یکی دیگر از اعضای این گروه و مهاجمان کاپیتول هم در فیسبوک پیامی دریافت کرده بود با این مضمون که «همه اعضا در داخل تونل‌ها در زیر ساختمان هستند. آنها را همانجا نگه دارید... گاز را روشن کنید.»

ساعتها پس از وقوع این حمله، توماس کادول درباره حمله دیگری صحبت می‌کند و در پیامی به یکی از دوستانش می‌نویسد: «تضمین می‌کنم که اگر اسلحه داشتیم ۱۰۰ سیاستمدار را می‌کشتیم. آنها فرار کردند و مثل موش‌هایی بودند که از تونل‌های زیرزمین خارج می‌شدند.»

آگهی

عملیات «پسران مفتخر» در روز حمله

تحقیقات همچنین نشان داده است که اعضای گروه «پسران مفتخر» در زمان سخنرانی دونالد ترامپ برای هوادارانش در نزدیکی کاخ سفید، با یکدیگر در مقابل بنای یادبود واشنگتن وعدۀ دیدار داشتند و پیش از آنکه ترامپ سخنرانی‌اش را به پایان برساند، آنها در محوطۀ کاپیتول بودند. به این ترتیب به گفتۀ دادستان‌ها، گوش دادن به سخنان رئیس جمهور جزو برنامۀ آنها نبوده است.

حوالی ساعت ۱۲:۵۰ بعد از ظهر، درست قبل از شروع جلسه مشترک کنگره، جمعیتی شامل اعضای گروه «پسران مفتخر» خط مقدم افسران پلیس کاپیتول را می‌شکنند و از موانع فلزی عبور می‌کنند. بر اساس گزارش دادستان‌ها، اتان نوردن در جلوی جمعیت در حرکت بوده و سعی داشته با ترساندن نیروهای پلیس، راهی را برای جمعیت باز کند.

دادستان‌ها می‌گویند که اعضای گروه «پسران مفتخر» در میان اولین مهاجمانی بودند که از مسیر پنجره‌ها وارد عمارت کنگره شدند و سپس به سمت تالار سنا رفتند. آنها همچنین در داخل ساختمان سیگاری روشن کرده و در حال کشیدن سیگار فیلم گرفتند و اعلام کردند که این «سیگار پیروزی در کاپیتول» است.

تا کنون علیه ۹ نفر از افراد مرتبط با گروه «حافظان سوگند» کیفرخواستی با اتهام برنامه‌ریزی و مشارکت در انجام حمله صادر شده است. دست‌کم ۱۱ رهبر این حمله که عضو یا وابسته به گروه «پسران مفتخر» بودند نیز از سوی وزارت دادگستری به شورش و شرکت در یک حملۀ برنامه‌ریزی شده متهم هستند.

چندین نفر از هر دو گروه نیز در بازداشت فدرال باقی مانده‌اند و منتظر برگزاری جلسه محاکمه هستند.

آگهی

وکلای مدافع اعضای این دو گروه می‌گویند که دادستان‌ها بر اساس شواهدی متزلزل، گزارش‌هایی گمراه کننده از حوادث روز حمله تهیه کرده‌اند.

وکلای دیگر شرکت کنندگان در این شورش نیز سعی دارند دونالد ترامپ را مسئول تحریک آشوبگران و مقصر وقوع این حادثه معرفی کنند.

برخی از متهمان حتی در جریان جلسه رسیدگی به اتهاماتشان شروع به داد و فریاد کرده‌اند و قاضی جلسه به آنها هشدار داده که مراقب باشند زیرا هرچه می‌گویند می‌تواند توسط دادستان‌ها علیه آنها استفاده شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنتاگون فرایند پاسخ نظامی به ناآرامی‌های داخلی در واشنگتن را تسهیل می‌کند

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟