پنتاگون فرایند پاسخ نظامی به ناآرامی‌های داخلی در واشنگتن را تسهیل می‌کند

نیروهای گارد ملی مقابل ساختمان کنگره آمریکا
نیروهای گارد ملی مقابل ساختمان کنگره آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پنتاگون پیش‌تر به دلیل واکنش کند و دیرهنگام نیروهای گارد ملی در جریان حمله ششم ژانویه گذشته حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره مورد انتقاد قرار گرفته بود.

آگهی

مقامات پنتاگون با گذشت نزدیک به یک سال از حمله حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به ساختمان کنگره در واشنگتن در پی تسهیل و سرعت بخشیدن به روند اجراییِ واکنش نظامی به ناآرامی‌های داخلی در این کشور هستند.

به گزارش فرانس‌پرس، وزیر دفاع ایالات متحده تصمیم گرفته تا روند تایید واکنش نظامی احتمالی به ناآرامی‌های داخلی در پایتخت این کشور را تسهیل کند.

لوید آستین، روز پنجشنبه با انتشار یادداشتی اعلام کرد که به دستور او قرار شده هرگونه درخواست برای مداخله گارد ملی در واشنگتن مستقیما به دبیرخانه اجرایی وزارت دفاع ارائه شود تا بدین ترتیب از تاخیر در تصمیم‌گیری لازم در این خصوص جلوگیری به عمل آید.

گفتنی است که در صورت بروز ناآرامی‌های داخلی در آمریکا تنها وزیر اختیار تصمیم‌گیری برای دخالت دادن نیروهای گارد ملی را خواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز در خصوص این دستورالعمل گفت: «وزارت دفاع با شفاف‌سازی و تسهیل در روند ارائه درخواست جهت فرایند اقدام و مداخله، قادر خواهد بود به سرعت و به گونه‌ای موثر واکنش نشان دهد.»

پنتاگون پیش‌تر به دلیل واکنش کند و دیرهنگام نیروهای گارد ملی در جریان حمله ششم ژانویه گذشته به ساختمان کنگره مورد انتقاد قرار گرفته بود.

دلیل تاخیر سه ساعته در مداخله نیروهای گارد ملی در واقع انتظار برای چراغ سبز وزیر نیروی زمینی (یا به عبارتی دبیر ارتش ایالات متحده) بود که وی نیز برای تایید عملیات باید موافقت وزیر دفاع را دریافت می‌کرد.

پایتخت آمریکا که از حیث تقسیمات کشوری مجزا از ایالت‌های مشرف به آن یعنی مریلند و ویرجینیا است و در عین حال یک ایالت نیز محسوب نمی شود دارای ساختار ویژه اداری و اجرایی است.

به همین دلیل مقامات محلی در واشنگتن در صورت بروز هرگونه ناآرامی به تنهایی صلاحیت اعزام ارتش، پلیس یا نیروهای گارد ملی را به محوطه کنگره ندارند زیرا نهاد قانون‌گذاری ایالات متحده و ساختمان آن زیر مجموعه دولت فدرال است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا پس از مواجه شدن با انتقاد‌ها در خصوص تاخیر در مداخله نیروهای کمکی در پی ناتوانی پلیس و ماموران امنیتی کنگره در کنترل شورشیان اعلام کرده بودند که از ترس وخیم‌تر شدن اوضاع نسبت به اعزام نیروهای ذخیره یونیفورم‌پوش و مسلح به کنگره دچار تردید شده بودند.

این در حالیست که صدها تن از نیروهای ذخیره گارد ملی در جریان تظاهرات گسترده ضد نژادپرستی که تابستان گدشته در پی مرگ جرج فلوید در سراسر آمریکا برپا شد به واشنگتن اعزام شده و در خیابان‌های پایتخت مستقر شده بودند.

عملکرد این نیروها به ویژه به دلیل سرکوب‌های وحشیانه و نیز اقداماتی نظیر به پرواز درآوردن یک فروند هلی‌کوپتر بر فراز جمعیت معترض که با قطع شدن شاخه‌های درختان و ایجاد رعب و وحشت در میان تظاهرکنندگان همراه بود به شدت مورد انتفاد قرار گرفت.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله به ساختمان کنگره آمریکا؛ شهادت پلیس مقابل نمایندگان: جنگ قرون وسطایی بود

نخستین حکم حمله به ساختمان کنگره آمریکا صادر شد

حمله به کنگره آمریکا؛ «دو گروه راست افراطی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده بودند»