چراغ سبز فرانسه به واکسن فایزر-بیون‌تک؛ واکسیناسیون از یکشنبه آغاز می‌شود

واکسن  کرونای فایزر/بیون‌تک
واکسن کرونای فایزر/بیون‌تک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهروندان فرانسوی در حالی قرار است از سه روز آینده با محصول دارویی تولید شده توسط شرکت آمریکایی-آلمانی فایزر-بیون‌تک بر ضد بیماری کووید۱۹ واکسینه شوند که آژانس دارویی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا نیز پیش‌تر استفاده از این واکسن تایید کرده بود.

آگهی

واکسن کرونا تولید شده توسط شرکت آمریکایی-آلمانی فایزر و بیون‌تک روز پنجشنبه ۲۴ دسامبر به صورت رسمی مجوز توزیع و استفاده در فرانسه را نیز دریافت کرد.

نهاد عالی ناظر بر وضعیت بهداشت و سلامت در فرانسه موسوم به «اَش. اَ. اِس» HAS روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام نظر مساعد خود برای استفاده از واکسن فایزر-بیون‌تک تصریح کرد که این واکسن به دلیل اثر بخشی بالا و ویژگی‌های مثبت از حیث تحمل‌پذیری قابلیت استفاده نزد افراد شانزده سال به بالا را دارد.

در این بیانیه تاکید شده است که «استراتژی اولویت بندی» برای آغاز واکسیناسیون بر اساس برنامه‌ای که از قبل تعیین شده به دقت رعایت خواهد شد و جمعیت‌های در معرض خطرِ بیشتر و افرادی که بیشتر در معرض آلودگی به ویروس هستند زودتر از بقیه واکسینه خواهند شد.

دومینیک لو گولودک، رئیس نهاد عالی نظارت بر وضعیت بهداشت و سلامت در فرانسه روز پنجشنبه در جریان یک کنفرانس خبری آنلاین گفت: «ما تایید می‌کنیم که نخستین واکسن مورد استفاده در فرانسه از کارایی و مشخصات ایمنی قابل قبولی برخوردار است و در استراتژی ما برای واکسیناسیون همگانی جای دارد.»

وی تاکید کرد که به موجب مدل‌‌سازی‌های انجام شده بر مبنی محاسبات ریاضی، واکسیناسیون طبق «استراتژی اولویت بندی» پیش خواهد رفت؛ به نحوی که ساکنان مراکز نگهداری افراد سالخورده و کارکنان بخش‌های درمانی که بیش از سایرین در معرض خطر آلودگی هستند در اولویت قرار خواهند گرفت.

شهروندان فرانسوی در حالی قرار است از سه روز آینده با محصول دارویی تولید شده توسط دو شرکت آمریکایی و آلمانی فایزر و بیون‌تک بر ضد بیماری کووید۱۹ واکسینه شوند که آژانس دارویی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا نیز پیش‌تر استفاده از این واکسن در کشورهای عضو را مورد تایید قرار داده بود.

از سوی دیگر الیزابت بووه، رسیس کمیسیون تکنیک‌های واکسیناسیون در نهاد عالی نظارت بر وضعیت بهداشت و سلامت کشور فرانسه نیز در سخنانی تصریح کرد: «برغم آنکه واکسن فایزر-بیون‌تک از حیث جلوگیری از پیشرفت و توسعه بیماری کووید۱۹ اثربخشی قابل توجهی از خود نشان داده اما ما هنوز هیچ اطلاعاتی در باره نقش این واکسن در پیشگیری از انتقال ویروس در اختیار نداریم.»

وی در عین حال ضمن اشاره به قابلیت تحمل پذیری بالای واکسن فایزر-بیون‌تک و عوارض جانبی بسیار اندک این واکسن گفت که هدف اصلی از واکسیناسیون همگانی با این محصول دارویی در مرحله نخست کاهش میزان مرگ و میر و پیشگیری از بروز حالت‌های شدید‌تر بیماری است ضمن آنکه با این اقدام تلاشی جدی در جهت حفظ سیستم سلامت فرانسه صورت خواهد گرفت.

کمیسیون اروپا دوشنبه شب گذشته چند ساعت پس از تایید واکسن فایزر-بیون‌تک توسط آژانس دارویی اروپا برای استفاده از این واکسن در کشورهای عضو چراغ سبز نشان داده بود.

گفتنی است که واکسیناسیون همگانی در فرانسه پس از تایید نهاد عالی نظارت بر وضعیت بهداشت و سلامت که آخرین مرحله قانونی پیش از واکسیناسیون در این کشور است از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزمایش انسانی واکسن کرونا تولید ایران با تزریق به سه نفر آغاز شد

تزریق واکسن کرونا به ولیعهد عربستان در برابر دوربین

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان