کمیسیون اتحادیه اروپا مجوز استفاده از واکسن فایزر-بیون‌تک را صادر کرد

خبر فوری-واکسن شرکت‌های «فایزر» و «بیون‌تک»
خبر فوری-واکسن شرکت‌های «فایزر» و «بیون‌تک» Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استفاده از واکسن شرکت‌های داروسازی «فایزر» و «بیون‌تک» پیش از این در برخی از کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا تائید شده بود.

آگهی

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دنبال موافقت اداره دارویی اروپا با استفاده از واکسن شرکت های «فایزر» و «بیون تک» برای پیشگیری از ابتلا به بیماری «کووید ۱۹»، مجوز استفاده از این واکسن را صادر کرده است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که براساس «ارزیابی علمی» اداره دارویی اروپا مجوز استفاده از واکسن شرکت های «فایزر» و «بیون تک» صادر شده است.

وی افزود که کارزار واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین روز های ۲۷ تا ۲۹ دسامبر (هفتم تا نهم دی) آغاز خواهد شد.

برخی از کشورها از جمله بریتانیا و ایالات متحده آمریکا پیش از این با تائید استفاده از واکسن شرکت های داروسازی «فایزر» و «بیون تک» روند واکسیناسیون را آغاز کرده بودند.

امر کوک، مدیر اجرایی اداره دارویی اروپا پیش از این گفته بود که نظر مساعد این نهاد نسبت به استفاده از واکسن شرکت های «فایزر» و «بیون تک» مسیر را برای صدور مجوز فروش آن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراه با «موازین ایمنی»، «کنترل ها» و «وظایف» مرتبط هموار می کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی تصمیم روز دوشنبه اداره دارویی اروپا را نتیجه بسیج دانشمندان، شرکت های داروسازی، نهادهای نظارت کننده، کارکنان بخش بهداشت و درمان و بیماران در سراسر جهان دانست.

مدیر اجرایی اداره دارویی اروپا افزود که ارزیابی علمی این نهاد برای تائید استفاده از واکسن شرکت های «فایزر» و «بیون تک» براساس «استحکام شواهد علمی از میزان ایمنی، کیفیت و کارایی» این واکسن انجام شده و عامل دیگری در این روند نقش نداشته است. او افزود که شواهد به دست آمده نشان می دهد که فواید استفاده از واکسن «فایزر» و «بیون تک» به مراتب از خطرات احتمالی آن بیشتر است.

AP Photo
مقر آژانس دارویی اروپا در آمستردامAP Photo

«شواهدی از عدم کارایی واکسن در برابر نوع جهش‌یافته ویروس در دست نیست»

آژانس دارویی اروپا همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که هیچگونه «مدرکی» مبنی بر عدم کارایی واکسن شرکت های «فایزر» و «بیون تک» در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا در دست نیست.

شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در بریتانیا طی روزهای گذشته نگرانی هایی را بابت کارایی واکسن های تولید شده پدید آورده است.

مقر آژانس دارویی اروپا در شهر آمستردام در هلند قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکسن کرونای فایزر به‌علت مشکل حمل‌ونقل با تأخیر به ۸ کشور اروپایی می‌رسد

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟