وزیر خارجه جدید سوریه برای نخستین سفر خارجی وارد ایران شد

ظریف و مقداد، وزرای خارجه ایران و سوریه
ظریف و مقداد، وزرای خارجه ایران و سوریه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر فیصل مقداد دو روزه اعلام شده و وی قرار است علاوه بر محمد جواد ظریف با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مسئولان ارشد حکومت ایران ملاقات کند.

آگهی

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه جدید سوریه روز دوشنبه در نخستین سفر خارجی پس از عهده‌دار شدن این سمت وارد تهران شد و از سوی محمد جواد ظریف،‌ همتای ایرانی خود مورد استقبال قرار گرفت.

آقای مقداد که دولت متبوعش از سال ۲۰۱۱ به این سو، زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه همواره از حمایت ویژه تهران برخوردار بوده است روز ۲۲ نوامبر گذشته، چند روز پس از مرگ ولید معلم، وزیر امور خارجه سابق کشورش به این سمت منصوب شد.

ولید معلم به مدت ۱۴ سال عهده دار سمت وزیر امور خارجه سوریه بود و در سال‌های اخیر از مشکلات قلبی رنج می‌برد اما دلیل اصلی مرگ وی به طور مشخص اعلام نشد.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای که به مناسبت سفر فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه منتشر کرد یادآور شد که در جریان ملاقات روسای دیپلماسی دو کشور «مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مبارزه مشترک علیه تروریسم مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت.»

در این بیانیه همچنین آمده است که آقای ظریف در جریان دیدار با همتای سوری خود ضمن اشاره به شرایط و تحولات اخیر منطقه، «ضرورت هوشیاری و همفکری میان ایران، سوریه و سایر کشورها را بیش از پیش ضروری دانسته است.»

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از وزارت خارجه ایران اعلام کرده که سفر فیصل مقداد چند روزه است و وزیر خارجه سوریه در جریان اقامت خود در تهران با چند مقام بلند پایه دیگر ایرانی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا سفر فیصل مقداد را دو روزه اعلام کرده و یاد آور شده که وی علاوه بر محمد جواد ظریف با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مسئولان ارشد حکومت ملاقات خواهد کرد.

فیصل مقداد در دیدار با همتای ایرانی خود بر «عزم دولت سوریه برای ادامه مبارزه با تروریسم» تاکید کرده و همکاری‌های مشترک دو کشور در این خصوص را مهم و «گامی اساسی جهت بازگشت صلح و آرامش» به کشورش خوانده است.

ایران و روسیه از متحدان اصلی بشار اسد در بحران داخلی این کشور هستند که از سال ۲۰۱۱ با سرکوب اعتراض‌های مدنی آغاز شد و سپس با مداخله دیگر بازیگران و قدرت‌های خارجی به یک جنگ تمام عیار داخلی با گروه‌های افراط‌گرای اسلامی و معارضان سیاسی تبدیل شد.

این جنگ داخلی که هنوز در بخش‌‌هایی از خاک این کشور جریان دارد تا کنون دست کم ۳۸۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

طبق اعلام سازمان ملل متحد، نمایندگان دولت، اپوزیسیون و جامعه مدنی سوریه قرار است روز بیست و پنجم ژانویه آینده برای بحث و گفتگو در خصوص اصلاح و بازنگری قانون اساسی که گفته می‌شود ممکن است راه صلح و ثبات را در این کشور هموار کند، گردهم خواهند آمد.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا چند مسئول کلیدی دولت و ارتش سوریه را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

امیرعبداللهیان: فعالیت مستشاران نظامی ایران با قدرت ادامه می‌یابد