سخنگوی وزارت خارجه: مهم نیست چه کسی در کاخ سفید حضور دارد، مهم امنیتمان است

خبرگزاری ایرنا
خبرگزاری ایرنا Copyright عکس
Copyright عکس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضوع سفر رئیس جمهور آذربایجان به مرز ایران و آذربایجان و انتشار تصاویری که نشان می‌داد او و همسرش در شعاع هدف‌گیری دوربین تک تیراندازان مرزی ایران بودند، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست آنلاین بود.

آگهی

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه در جریان نشست مطبوعاتی خود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی درباره مواضع ایران در قبال تحولات منطقه و جهان پاسخ داد. چکیدۀ موضوعات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

امکان گفتگو میان ایران و دولت جو بایدن

بنا بر گزارش ایسنا، آقای خطیب زاده درباره احتمال گفتگو میان ایران و دولت جو بایدن گفت: «ایالات متحده آمریکا اگر می‌خواهد مسیر غلط خود را اصلاح کند، چاره‌ای ندارد که به تعهدات خود به عنوان عضوی از جامعه بین‌الملل و به این روند بازگردد. البته ما لیست جنایت‌های آمریکا را فراموش نمی‌کنیم و مطالبات ما از آمریکا در این زمینه سر جای خودش است.»

بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بعد از ورود بایدن به کاخ سفید

او دربارۀ بازگشت احتمالی آمریکا به برجام بعد از ورود جو بایدن به کاخ سفید نیز گفت: «تا دولتی در آمریکا مستقر نشود، نمی‌توانیم در مورد آن اظهارنظر کنیم و آنچه که برای ما مهم است رفتار دولت آمریکاست نه گفتار و اظهارنظرها.»

تعاملات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با برجام

سعید خطیب زاده دربارۀ تعاملات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با برجام نیز گفت: «بیش از دو سال است که اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی عضو برجام در ابعاد مختلف این توافق بین‌المللی را نقض کرده‌اند. کشورهای اروپایی بهتر است ارادۀ خود را برای حفظ این توافق بین‌المللی ثابت کنند و در همین چارچوب به تعهدات برجامی خود عمل کنند.»

ترور نفر دوم القاعده در تهران

او در ادامه، گزارش برخی رسانه‌های آمریکایی دربارۀ ترور ابومحمد المصری، نفر دوم القاعده در تهران را رد کرد و گفت که این گزارش‌ها «ساختگی و برای فرار کردن از مسئولیتی است که متوجه کشورهایی است که القاعده را سازمان دادند و اکنون نیرو برای آنها استخدام می‌کنند و در راستای احیای آن تلاش می‌کنند....این جور وصله‌ها به آمریکا و کسانی که القاعده را ایجاد کردند می‌چسبد نه ایران.»

تلاش کانادا برای تصویب قطعنامه ضد حقوق بشری علیه ایران

خطیب زاده درباره اقدام کانادا برای تصویب قطعنامه ضد حقوق بشری علیه ایران که سه روز پیش از این با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع تصویب شد نیز گفت: «امیدواریم که دولت کانادا دست از استانداردهای دوگانه در رفتار و عمل خود بردارد... زمینه‌های مختلفی وجود دارد که دو کشور همکاری مناسبی داشته باشند؛ اما متاسفانه رویکرد دولت کانادا طی سال‌های اخیر رویکرد مخربی بوده است.»

انتخابات آمریکا و سفر اسماعیل قاآنی به برخی کشورهای منطقه

او در پاسخ به سوالی دربارۀ افشای خبر سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه به برخی از کشورهای منطقه از جمله سوریه، لبنان و عراق همزمان با تحولات انتخاباتی آمریکا نیز گفت: «گمانه ‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود نه تایید می‌شود و نه ارزشی دارد...ایران در مورد امنیت ملی خود هیچگاه و در هیچ برهه‌ای اهل مصالحه نبوده و نیست و برای ما مهم نیست که چه کسی امروز یا فردا در کاخ سفید حضور دارد. برای ما منافع ملی و امنیت‌مان مهم است و بر اساس آن عمل می‌کنیم. این منافع ملی و امنیت ملی در هر جایی و در هر نقطه ای مورد خدشه قرار بگیرد، با پاسخ کوبنده ایران روبرو خواهد شد.»

سرزنش آناتولی: دست از شایعه‌سازی بردارید

موضوع سفر رئیس جمهور آذربایجان به مرز ایران و آذربایجان و انتشار تصاویری که نشان می‌داد او و همسرش در شعاع هدف‌گیری دوربین تک تیراندازان مرزی ایران بودند، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست آنلاین بود.

خطیب زاده در پاسخ به خبرنگار آناتولی در این باره گفت: «من شایعاتی که در مورد این موضوع منتشر شده است را در آناتولی دیدیم و شما از آناتولی هستید و باید در این ارتباط جواب دهید که این شایعات از کجا آمده است؟... رئیس جمهور آذربایجان از دوستان نزدیک ماست و این سوالاتی که مطرح می‌شود جهت‌دار است و من متاسف هستم که این شایعات منتشر می‌شود. از شما می‌خواهم که دست از این روند بردارید. روابط ترکیه با ایران و آذربایجان بر اساس اصول احترام متقابل است و باید اجازه دهید که این روند ادامه پیدا کند.»

کشته شدن نیروهای ایرانی در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار خبر کشته شدن شماری از نظامیان ایران در سوریه در جریان حملات اسرائیل نیز گفت: «من شهادت سربازان و سپاهیان ایرانی در سوریه را نشنیده‌ام و چنین چیزی تایید نمی‌شود.»

قدردارنی رئیس جمهور آذربایجان از ایران برای ممانعت از انتقال سلاح به ارمنستان

خطیب زاده دربارۀ صحبتهای رئیس جمهور آذربایجان مبنی بر اینکه ایران اجازه نداده که از طریق مرزش سلاح به ارمنستان ارسال شود نیز گفت: «سیاست ایران سیاست اصولی و تداوم‌دار است و چون بر اساس این موضوع حرکت می‌کند با صراحت می‌گوید که در این درگیری و هیچ درگیری دیگر در منطقه بی‌تفاوت نیستیم و سعی می‌کنیم که از روش‌های صلح آمیز و مناسب، بحران‌ها در منطقه حل و فصل شود... در همین چارچوب به هیچ طرفی نیز اجازه نمی‌دهیم که از طریق مرز ما انتقال سلاح انجام دهد؛ چراکه معتقدیم راه حل نظامی برای حل بحران‌ها آخرین راه حل است. منطقه ما بیش از این تحمل جنگ و درگیری را ندارد و ما مواضع خود را در ارتباط با این مسائل به همه کشورهای درگیر اعلام کردیم.»

وصول طلب ایران از کره جنوبی

او همچنین دربارۀ اقداماتی که برای پرداخت بدهی کرۀ جنوبی به ایران انجام شده، گفت: «مشکلات هنوز کاملا مرتفع نشده است. مذاکرات در جریان است و همانطور که پیش از این گفته بودم برخی پیشرفت‌ها حاصل شده است. ولی این مذاکرات باید به نقطه خود برسد و برخی از سنگ اندازی‌ها و عدم شناخت‌ها به تعهدات از سوی دولت کره مانع این موضوع شده است. بانک مرکزی و وزارت بهداشت و نهادهای مسئول با دقت روند کار را جلو می‌برند و در همین جا وزارت خارجه بار دیگر از دولت کره جنوبی می‌خواهد که به این فرآیند سرعت بیشتری بدهد. چراکه آنچه رخ داده به هیچ‌وجه رضایت بخش ایران نیست.»

فرستادن سلاح از ایران برای ونزوئلا

خطیب زاده دربارۀ ادعاهای مطرح شده مبنی بر همکاری نظامی بین ایران و ونزوئلا و ارسال سلاح برای این کشور نیز گفت: «سیاست ایران، سیاست صادرات سلاح نبوده و نیست... البته با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی طبیعی است ما از حقی که در این زمینه برخورداریم استفاده کنیم و از این حق مسئولانه استفاده خواهیم کرد... طبیعی است که تامین نیازهای دفاعی کشورها در چارچوب قوانین بین‌المللی و قواعد و رویه‌های داخلی ایران قابل انجام است و این امر تهدیدی برای کسی نخواهد بود.»

تلاش‌ها برای قراردادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی

او تلاش امارات و بحرین برای قراردادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی را نیز «بسیار حقیرانه» توصیف کرد و گفت: «آنها در حال تلاش هستند که دل صهیونیست‌ها را به دست آورند.... حزب‌الله بوده، هست و خواهد بود. چراکه حزب‌الله یک جریان بومی، واقعی و اصیل لبنانی است که در راستای عزت و اعتلای مردم لبنان حرکت می‌کند.»

واکنش به هشدار آلمان دربارۀ سفر به ایران

خطیب زاده همچنین با اشاره به هشدار اخیر وزارت خارجه آلمان به اتباع ایرانی مقیم این کشور دربارۀ سفر به ایران گفت: «ما موضوع دو تابعیتی را همانطور که قبلا گفته‌ایم به رسمیت نمی‌شناسیم...لازم نیست کشوری در اروپا نگران اتباع ما باشد آنها باید به مسئولیت‌های خود عمل کنند. بیش از چندین میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند و به ایران رفت و آمد دارند و هیچ مشکلی ندارند البته همانطور که گفتم همه ایرانی‌ها در برابر قانون مسئول هستند و اشک تمساح برخی کشورهای اروپایی که بارها مقررات بین‌المللی و حقوق بشر را نقض کرده‌اند برای ما قابل پذیرش نیست.»

خط آهن ایران، عراق و سوریه

او در ادامه به پرسشی دربارۀ پروژه خط آهن که قرار بود بین ایران، عراق و سوریه کشیده شود پاسخ داد و گفت: «همکاری‌های ایران با دو کشور عراق و سوریه در حوزه‌های مختلف با جدیت دنبال می‌شود که بخشی از آن مربوط به زیرساخت‌های اقتصادی و بخشی دیگر از آن مربوط به همکاری‌های امنیتی و سیاسی است.... کمیته‌های چند جانبه‌ای در این زمینه شکل گرفته‌اند و در حال پیگیری این موضوع هستند.»

همکاری کشورهای منطقه با دولت ترامپ

تعامل همسایگان جنوبی ایران با دولت کنونی آمریکا از جمله آخرین موضوعات مطرح شده در این نشست بود. خطیب زاده در پاسخ گفت: «این کشورها با نوع رفتارهای خود آبروی‌شان را در بین ملت‌های منطقه برده‌اند و این سه چهار کشور بدنام که در منطقه و در بین مردم‌شان منزوی هستند بعید است که توانسته باشند از این نمد کلاهی برای خودشان درست کنند... متاسفانه برخی از حکام کشورهای منطقه تمام حیثیت و آبروی خود را در سبد کسانی گذاشته‌اند که حتی مردم آمریکا نیز حکم به اخراج آنها داده‌اند. امیدواریم هرچه زودتر این کشورها به دامان همکاری‌های منطقه‌ای برگردند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ دست‌کم ۱۴ شبه‌نظامی طرفدار ایران در جریان حملات هوایی به دیرالزور

بیانیۀ مشترک وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره بازگشت تحریم‌های ایران

سفر وزیر خارجه فرانسه به بیروت در اوج بدترین بحران اقتصادی تاریخ لبنان