پارلمان اروپا نام آنگ سان سو چی را از گروه برندگان جایزه ساخاروف حذف کرد

آنگ سان سو چی در سال ۲۰۱۳ جایزه ساخاروف سال ۱۹۹۰ را در پارلمان اروپا دریافت کرد
آنگ سان سو چی در سال ۲۰۱۳ جایزه ساخاروف سال ۱۹۹۰ را در پارلمان اروپا دریافت کرد Copyright Christian Lutz/AP
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تصمیم پارلمان اروپا برای اخراج رسمی آنگ سان سو چی از تمام فعالیت‌های «گروه برندگان جایزه ساخاروف» مجازاتی است در قبال انفعال و پذیرش جنایات علیه اقلیت روهینگیا.»

آگهی

پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۱۰ سپتامبر نام آنگ سان سو چی را از فهرست «گروه» برندگان جایزه حقوق بشر ساخاروف حذف کرد. «بانوی دموکراسی میانمار» در سال ۱۹۹۰ برنده این جایزه معتبر اروپایی شده بود اما به دلیل حضور در حصر خانگی، این جایزه را در سال ۲۰۱۳ از مارتین شولتز، رئیس وقت پارلمان اروپا دریافت کرد.

پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر نوشت: «تصمیم کنفرانس روسا (نهادی که رئیس پارلمان اروپا و رهبران گروه‌های سیاسی حاضر در پارلمان را در خود دارد) برای اخراج رسمی آنگ سان سو چی از تمام فعالیت‌های «گروه» برندگان جایزه ساخاروف، مجازاتی است در قبال انفعال و پذیرش جنایات علیه جامعه اقلیت روهینگیا.»

از سال ۲۰۱۷ و همزمان با بالا گرفتن حملات نظامیان و شبه‌نظامیان بودایی علیه مسلمانان روهینگیا، نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از اعضای این اقلیت از خانه و کاشانه خود گریخته اند. بسیاری از این آوارگان در کمپ‌های مرزی در کشور بنگلادش زندگی اسفباری را می‌گذرانند. سازمان ملل متحد سرکوب مسلمانان روهینگیا را مصداق «پاک‌سازی نژادی» دانسته است.

جامعه جهانی سکوت آنگ سان سو چی که عملا ریاست دولت میانمار را بر عهده دارد، به شدت محکوم کرده است. خانم سو چی به‌ویژه در سال‌هایی که در حصر خانگی به سر می‌برد، نماد دموکراسی‌خواهی و مبارزه با حکومت نظامیان در میانمار به شمار می‌رفت.

هیدی هوتالا، معاون پارلمان اروپا درباره این تصمیم گفت: « ما با نگرانی دریافتیم که وی در حالی که برای سال‌ها نماد آزادی و دموکراسی بود، هم‌اکنون و در مقام مشاور حکومت و وزیر امور خارجه میانمار، هیچ استفاده ای از پست‌های خود برای دفاع از حقوق مردم روهینگیا نکرده است. برعکس خانم سو چی، آشکارا از ارتش، عامل این وحشیگری‌ها حمایت کرده است. او درخواست پارلمان اروپا را ندیده گرفته و به ارزش‌های جایزه ساخاروف بی‌اعتنایی کرده است.»

گروه (اجتماع) برندگان جایزه ساخاروف، با هدف بر ملا کردن و پیگرد موارد نقض حقوق بشر میان نمایندگان پارلمان اروپا، برندگان این جایزه و جامعه مدنی ارتباط برقرار می‌کند.

با وجود اخراج آنگ سان سو چی از گروه برندگان جایزه ساخاروف، یک منبع آگاه در پارلمان اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت که امکان پس گرفتن خود جایزه از هیچ کسی وجود ندارد.

موسسه نوبل هم سال گذشته اعلام کرده بود که براساس مقررات این نهاد، امکان پس گرفتن جایزه نوبل صلح که در سال ۱۹۹۱ به خانم سو چی اهدا شد، وجود ندارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتهام نسل‌کشی علیه میانمار؛ آنگ‌سان‌سوچی در دیوان بین‌المللی دادگستری حاضر شد

عفو بین‌الملل جایزه «سفیر وجدان» را از آنگ سان سوچی پس گرفت

پارلمان کانادا شهروندی افتخاری آنگ سان سوچی را پس گرفت