انتقاد از سکوت آنگ‌سان‌سوچی درباره خشونت جنسی علیه مسلمانان روهینگیا

انتقاد از سکوت آنگ‌سان‌سوچی درباره خشونت جنسی علیه مسلمانان روهینگیا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنگ‌سان‌سوچی، رهبر میانمار از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده است که پرونده نسل‌کشی اقلیت روهینگینا را از دستور کارش خارج کند.

آگهی

آنگ‌سان‌سوچی، رهبر میانمار در دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل سکوت در برابر خشونت‌های جنسی‌ اعمال شده علیه مسلمانان روهینگیا در جریان خشونت‌هایی که سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شد، مورد انتقاد قرار گرفت.

وکلایی که از طرف گامبیا و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از میانمار برای نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت برده‌اند می گویند که آنگ‌سان‌سوچی جنایات «توصیف‌ناپذیر» و خشونت جنسی علیه اقلیت مسلمان میانمار را نادیده گرفته است.

پل ریچر یکی از وکلای حاضر در دیوان گفت: «ما دیروز از میانمار هیچ کلمه‌ای درباره خشونت جنسی نشنیدیم، حتی یک کلمه.»

وی همچنین افزود: «به دلیل که این جرایم غیرقابل انکار و توصیف ناپذیر است، بنابراین آنها تصمیم گرفته‌اند که این جنایات را بکلی انکار کنند. نفرت انگیز است که کسی بتواند از آنها دفاع کند.»

آنگ‌سان‌سوچی که در سال ۱۹۹۱ برنده نوبل صلح برای مبارزه برای دموکراسی در میانمار شد در دیوان بین‌المللی دادگستری ادعاهای مبتنی بر نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا را نادرست و گمراه کننده توصیف کرد. او در دادگاه گفت: «متاسفانه گامبیا تصویری گمراه کننده و ناقص از اوضاع در ایالت راخین به دادگاه ارائه کرده است.»

آنگ‌سان‌سوچی همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده است که پرونده نسل‌کشی اقلیت روهینگیا را از دستور کارش خارج کند. با این حال دیوان اعلام کرده است که حکمش را برای ادامه یا عدم ادامه بررسی این پرونده در اسرع وقت اعلام خواهد کرد اما تاریخ مشخصی برای آن اعلام نکرد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای درباره اظهارات آنگ‌سان‌سوچی، انکار نسل کشی اقلیت رهینگیا از سوی رهبر میانمار را «عمدی، مکارانه و خطرناک» توصیف کرده است.

نیکلاس بکلین مدیری یک سازمان غیر دولتی منطقه‌ای نیز گفته است: «فرار دسته جمعی سه چهارم از جمعیت یک میلیونی روهینگیا از خانه و از کشورشان پدیده‌ای نیست جز نتیجه کارزار سازماندهی شده قتل و تجاوز و ترور».

گزارشگران سازمان ملل متحد گفته‌اند که حدود ۱۰ هزار نفر از جمله زنان و کودکان در جریان حمله نظامی ارتش میانمار به ایالت راخین کشته‌ شده‌اند و بیش از ۷۳۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به سبب خشونت‌های دولتی به بنگلادش گریخته‌اند و اکنون در بزرگترین اردوگاه آوارگان جهان زندگی دشواری را می گذرانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گارد ساحلی بنگلادش صدها پناهجوی روهینگیایی را نجات داد

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

جولان «موکا» در بنگلادش و میانمار؛ طوفان در بزرگترین کمپ مسلمانان روهینگیا قربانی نگرفت