روایت خبرنگار نفوذی از نژادپرستی و خودکشی ماموران پلیس فرانسه

ماموران پلیس فرانسه
ماموران پلیس فرانسه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک خبرنگار جوان فرانسوی که به مدت دو سال موفق به رخنه در یکی از مراکز پلیس پاریس شده بود با انتشار کتابی مشاهداتش از فعالیت نیروهای پلیس فرانسه را روایت کرد. در این کتاب وی از خشونت پلیس فرانسه و رفتارهای نژادپرستانه آنان می‌گوید. در این باره بیشتر بخوانید.

آگهی

یک خبرنگار جوان فرانسوی که به مدت دو سال موفق به رخنه در یکی از مراکز پلیس پاریس شده بود با انتشار کتابی مشاهداتش از فعالیت نیروهای پلیس فرانسه را روایت کرد.

ولانتن ژاندرو، خبرنگار ۳۲ ساله در کتابش از خشونت، ناسزاهای نژادپرستانه و همجنسگراستیزانه، کمبود امکانات و خودکشی ماموران پلیس پرده برداشته است. او در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ تلاش برای نفوذ در پلیس فرانسه را آغاز کرد و سپس به مدت دو سال به عنوان یکی از کارکنان پلیس پاریس مشغول به کار شد. ولانتن ژاندرو همزمان با تظاهرات «جلیقه زردها» در سال ۲۰۱۹ در یکی از مراکز پلیس در پاریس فعالیت می کرد.

او در کتابش نوشته که در دوران حضورش در پلیس فرانسه شاهد کمبود امکانات پلیس از جمله استفاده از ساختمان ها و خودروهای قدیمی بوده است. وی همچنین خودکشی یکی از همکارانش را در پلیس روایت کرده است. ولانتن ژاندرو تاکید کرده است که شواهد و مدارک لازم برای اثبات ادعاهایش را در اختیار دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه در واکنش به انتشار کتاب این خبرنگار از اداره بازرسی کل پلیس فرانسه خواسته است تا ادعاهای مطرح شده علیه پلیس را بررسی کند. پلیس فرانسه هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مامورانی که به بدرفتاری متهم شده اند شناسایی نشده اند و وقایع گزارش شده هم اثبات نشده است.

ولانتن ژاندرو متخصص استفاده از روش نفوذ یا رخنه در سازمان ها و شرکت ها برای تهیه گزارش و افشاگری است. استفاده از این روش و حد و مرز آن در بین خبرنگاران در فرانسه موافقان و مخالفان خود را دارد.

AP Photo
ماموران پلیس فرانسهAP Photo

در جریان اعتراض «جلیقه زردها» به سیاست های دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پلیس این کشور بارها به برخورد خشونت آمیز با معترضان متهم شد. شماری از منتقدان پلیس فرانسه چند ماه پیش به دنبال کشته شدن جورج فلوید در آمریکا با الهام گیری از اعتراض ها به نژادپرستی در ایالات متحده علیه پلیس فرانسه تظاهرات کردند.

موج اعتراض ها علیه پلیس فرانسه و موضع گیری کریستوف کستنر، وزیر کشور سابق فرانسه در مورد ادعای برخورد نژادپرستانه پلیس اعتراض بسیاری از ماموران این نیرو را برانگیخت. کارکنان پلیس بر این باور بودند که کریستوف کستنر در برابر معترضان از خود «نرمش» نشان داده و از آنها «دفاع» نکرده است. امری که در نهایت امانوئل ماکرون را مجبور به تغییر وزیر کشور در جریان ترمیم کابینه کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یوفا داور متهم به استفاده از الفاظ نژادپرستانه را تا پایان فصل محروم کرد

کارکنان پلیس فرانسه در واکنش به موج انتقادهای اخیر تظاهرات کردند

افزایش ۲۳ درصدی شکایت از نیروی پلیس فرانسه عمدتا به دلیل رفتارهای خشونت‌آمیز