پلیس فرانسه از سوی مقام «مدافع حقوق شهروندی» به تبعیض ساختاری متهم شد

معترضان به خشونت های پلیس علیه سیاهان و اعراب در پاریس
معترضان به خشونت های پلیس علیه سیاهان و اعراب در پاریس Copyright AP Photo
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژاک توبون، وزیر پیشین دادگستری فرانسه که در حال حاضر در موقعیت مهم «مدافع حقوق شهروندی» قراردارد، پلیس فرانسه را به «تبعیض ساختاری علیه شهروندان سیاه پوست و عرب» محکوم کرد.

آگهی

ژاک توبون، وزیر پیشین دادگستری فرانسه که در حال حاضر در موقعیت مهم و رسمی «مدافع حقوق شهروندی» قراردارد، «تبعیض ساختاری» پلیس فرانسه «علیه شهروندان سیاه پوست و عرب» را محکوم کرد. 

مدافع حقوق شهروندی، یک مقام مستقل اداری است که از سوی رئیس جمهوری فرانسه برای یک دوره شش ساله منصوب می‌شود. وظیفه این مقام علاوه بر حمایت از حقوق شهروندان در مقابل نهادهای دولتی، موارد دیگری همچون ارتقاء حقوق کودکان، مقابله با تبعیض‌ها و نظارت بر فعالیت نهادهای امنیتی در این موضوع نیز هست. 

ژاک توبون حقوقدان که نماینده پیشین پارلمان اروپا هم بوده، در پی شکایت برخی از شهرندان محله دوازدهم پاریس نسبت به رفتار پلیس، تحقیقاتش را آغازکرد. شهروندان منطقه دوازدهم پاریس، ماموران پلیس را بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی متهم به رفتارهای نژاپرستانه و تبعیض آمیز کرده بودند و ژاک توبون پس از سال‌ها تحقیق با کمک همکاران خود گزارشی منتشرکرده است که در آن پلیس فرانسه به «آزار تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه علیه شهروندان غیرسفیدپوست» محکوم شده است.

این اولین بار است که یک مقام رسمی در فرانسه پلیس این کشور را باقاطعیت و صراحت محکوم می‌کند. دولت امانوئل ماکرون و وزیر کشور وی بارها در سه سال اخیر به رفتارهای نژادپرستانه علیه سیاهان و اعراب فرانسوی متهم شده‌اند.

انتشار گزارش ژاک توبون همزمان شده است با تظاهرات روز سه‌شنبه مخالفان نژادپرستی در مقابل دادگاه آداما ترائوره، جوان سیاه پوستی که همچون جورج فلوید در بازداشت پلیس فرانسه جان سپرد.

مرگ آداما ترائوره نشانه‌ای از تبعیض ساختاری

با وجود آنکه پلیس فرانسه برگزاری هر نوع تجمع برای روز سه‌شنبه در پایتخت این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، هزاران تظاهرکننده در حمایت از خانواده آداما ترائوره در مقابل دادگاه تشخیص علت مرگ وی در شمال پاریس گردهم آمدند. پلیس پاریس شمار تظاهرات کنندگان را ۲۰ هزار نفر عنوان کرده بود. مشابه این تظاهرات در شهرهای لیون،‌ لیل و مارسی هم برگزار شد.

آداما ترائوره، جوان سیاهپوست ۲۴ ساله در ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامیکه در بازداشت نیروهای ژاندارمری فرانسه به سر می‌برد، جان باخت. طبق آخرین گزارش پزشکی قانونی، او همچون جورج فلوید بدلیل خفگی جان سپرده است. این در حالی است که مقامات پلیس فرانسه ادعامی کنند این جوان سیاه پوست در حالی که در بازداشت پلیس بود سکته قلبی کرده است.

تظاهرات روز سه‌شنبه در محکومیت خشونت پلیس علیه شهروندان سیاه و عرب فرانسوی کاملا تاریخی بود. همزمانی آن با ناآرامی‌ها در آمریکا هم بازتاب فوق العاده‌ای داشت. بسیاری در روز سه‌شنبه پلیس فرانسه را به رفتارهای نژادپرستانه محکوم کردند.

نماینده پلیس فرانسه: اتهام نژادپرستی به نیروهای پلیس بی پایه است

در واکنش به این محکومیت‌ها لیلا کباب، مسئول سندیکای پلیس فرانسه تاکیدکرد که مقایسه نژادپرستی نیروهای پلیس آمریکا و شباهت آن به نیروهای پلیس فرانسه بسیار مضحک است چرا که در فرانسه تبعیض و نژادپرستی سیستماتیک نیست و در میان نیروهای پلیس فرد نژادپرستی وجودندارد. وی سخنان برخی از کارشناسان مبنی برمقایسه رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا و فرانسه را بی پایه و اساس خواند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکایت ۶ سازمان مردم نهاد از دولت فرانسه به اتهام کنترل هویت تبعیض آمیز شهروندان

طرح «منع پخش تصویر ماموران پلیس فرانسه» اعتراض مدافعان حقوق بشر را برانگیخت

عفو بین‌الملل: در فرانسه با اعمال «قوانین دراکونیا» حق اعتراض در حال محدود شدن است