توافق ایران و آژانس؛ ایران اجازه دسترسی به دو مکان هسته‌ای درخواست شده را به آژانس داد

رافائل گروسی،‌ مدیر کل سازمان انرژی اتمی هنگام دیدار با علی اکبر صالحی،‌ معاون رئیس جمهوری ایران
رافائل گروسی،‌ مدیر کل سازمان انرژی اتمی هنگام دیدار با علی اکبر صالحی،‌ معاون رئیس جمهوری ایران Copyright AP
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مطابق این بیانیه ایران به طور داوطلبانه اجازه دسترسی به دو مکان هسته‌ای درخواست شده را به آژانس می‌دهد.

آگهی

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجازه بازرسی از دو مکان مشخص که آژانس پیش‌تر خواستار دسترسی به آنها شده بود، به توافق دست یافتند.

در بیانیه مشترکی که در پایان سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران منتشر شده و در رسانه‌های ایران نیز بازتاب داشت، ضمن اشاره به مجوز دسترسی به دو مکان مشخص از سوی بازرسان آژانس بر تقویت همکاری دو طرف تاکید شده است.

در بخشی از این بیانیه در خصوص موافقت با دسترسی به دو مکان درخواست شده از سوی آژانس آماده است: «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.»

این بیانیه همچنین با تاکید بر توافق بر سر همکاری و تقویت اعتماد متقابل،‌ به «مشورت‌های فشرده در خصوص حل و فصل توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان» اشاره و تصریح شده است که دو طرف در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند.

ایران در حالی به درخواست آژانس برای بازدید از دو سایت «مشکوک» به فعالیت هسته‌‌ای تن داده که ایالات متحده با دستاویز قرار دادن عقب‌نشینی‌های مرحله‌ای ایران از برجام و نیز استناد به قطعنامه پیشین آژانس و گزارش‌‌های افشا شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل مبنی بر فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای در دو سایت مشکوک، در صدد فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل ماه ژوئن در گزارشی اعلام کرد که دخیره اورانیوم غنی شده ایران تقریبا به هشت برابر حد مجاز تعیین شده در برجام رسیده است.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس ده روز پس از انتشار این گزارش تاکید کرد که ایران بیش از چهار ماه است که از دسترسی این نهاد به دو مکان «مشکوک» به فعالیت هسته‌ای خودداری کرده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس سی‌ام خردادماه نخستین قطعنامه انتقادی خود را بر ضد ایران پس از یک دوره هشت ساله صادر کرد. در این قطعنامه انتقادی که از سوی تروئیکای اروپایی پیشنهاد شده بود از ایران خواسته شد تا به همکاری با آژانس ادامه دهد و اجازه دسترسی بازرسان این سازمان را به مکان‌های درخواست شده، فراهم کند.

رافائل گروسی پیش از سفر به ایران گفته بود که قرار است برای طرح مسائل مهمی راهی تهران شود.

در بیانیه مشترکی که آژانس نیز در وب‌سایت خود آنرا منعکس کرد ضمن اشاره به این که دو طرف بر سر زمان بازرسی از سایت‌های درخواست شده توافق کرده‌اند،‌ تاکید شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بواسطه اطلاعاتی که اکنون در دست دارد به جز این دو سایت درخواست برای بازرسی از مکان‌های دیگری ندارد.

در این بیانیه همچنین ضمن اشاره به حصول توافق بر سر اجرای پادمان تاکید شده است: «آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، و محرمانگی رژیم، استانداردها و رویه های تثبیت شده‌ی آژانس، نگرانی های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد.»

پادمان یک نظام نظارت و بازرسی تدوین شده در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است که با هدف تضمین استفاده صلح‌ آمیز از مواد هسته‌ای در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای،‌ موسوم به ان‌پی‌تی گنجانده شده است.

موضع تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال همکاری‌ با ایران پس از فشارهای ایالات متحده به اعضای شورای امنیت برای بازگردان کلیه تحریم‌ها بر ضد ایران توجه بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است.

کمیسیون مشترک برجام قرار است روز سه شنبه آینده با موضوع بررسی آخرین تحولات مرتبط با توافقنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی با شرکت نمایندگانی از ایران، کشورهای اروپایی،‌ چین و روسیه تشکیل جلسه دهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس بین المللی انرژی اتمی از دومین مکان توافق شده با ایران بازرسی کرد

آیا آمریکا می‌تواند با «وتوی مضاعف» ماشه بازگشت تحریم‌های ایران را بچکاند؟

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود