خشم بغداد از حملات پهپادی آنکارا در خاک این کشور؛ سفیر ترکیه احضار شد

Turkish troops in action against Kurdish militants in northern Iraq
Turkish troops in action against Kurdish militants in northern Iraq Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه عراق اعلام کرده است که سفیر ترکیه در بغداد را برای سومین بار از آغاز حملات احضار کرده‌ است و نامه‌ای با عبارات قاطع خطاب به دولت ترکیه نوشته است. بیانیه وزارت خارجه همچنین می‌افزاید که دولت عراق سفر وزیر دفاع ترکیه به عراق را لغو کرده است.

آگهی

دولت عراق در اعتراض به کشته شدن دو تن از افسران بلندپایه‌اش در حملات پهپادی ترکیه، سفیر این کشور را احضار و برنامه سفر وزیر دفاع ترکیه به عراق را لغو کرد.

مقامات عراقی این حمله را به شدت محکوم کرده‌اند. ترکیه هفته‌هاست که در منطقه اقلیم کردستان، در شمال عراق حملات پی در پی نظامی انجام می‌دهد.

بیانیه‌ای که ارتش عراق صادر کرده است از کشته شدن دو افسر هنگ مرزی عراق و راننده آنها خبر می دهد. این برای نخستین بار از آغاز حملات نظامی ترکیه در کردستان عراق است که نظامیان عراقی نیز کشته می‌شوند.

وزارت خارجه عراق اعلام کرده است که سفیر ترکیه در بغداد را برای سومین بار از آغاز حملات احضار کرده‌ است و نامه‌ای با عبارات قاطع خطاب به دولت ترکیه نوشته است. بیانیه وزارت خارجه همچنین می‌افزاید که دولت عراق سفر وزیر دفاع ترکیه به عراق را لغو کرده است.

ترکیه عملیات نظامی خود را برای سرکوب نیروهای شبه نظامی پ کا کا که در کوهستان‌های شمال عراق پناه گرفته‌اند عنوان می کند.

احسان چلبی، شهردار سیدکان در شمال استان اربیل، به خبرگزاری فرانسه گفت که حمله هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه جلسه «فرماندهان مرزبانی عراق با جنگجویان پ کا کا» را هدف قرار دادند.

طی روزهای گذشته شاهدان از درگیری‌هایی میان پ کا کا و نیروهای عراقی خبر داده بودند، منابع محلی گفتند که هواپیمای بدون سرنشین ترکیه یک جلسه اضطراری را مورد هدف گرفت که به منظور تلاش برای آرام کردن تنش انجام شده بود.

ریاست جمهوری عراق پیش از این «نقض خطرناک حاکمیت عراق» را محکوم کرد و از آنکارا خواسته بود که «تمامی عملیات نظامی» خود را در منطقه متوقف کند.

از زمان آغاز عملیات ترکیه حداقل پنج غیرنظامی نیز کشته شده‌اند.

آنکارا از کشته شدن دو سرباز خود در این جریان خبر داده است و پ کا کا و متحدانش از کشته شدن ۱۰ تن از مبارزان خود.

 پ کا کا  از سوی آنکارا و متحدان غربی آن به عنوان یک گروه تروریستی و در فهرست سیاه قرار گرفته است. این گروه از سال ۱۹۸۴ اقدام به شورش مسلحانه علیه کشور ترکیه کرد.

اعضای پ کا کا مدت‌هاست که در بخش‌های ناهموار نوار مرزی شمال عراق پایگاه‌هایی برای خود فراهم کرده‌اند و از آنجا ضرباتی به ارتش ترکیه می‌زنند. ارتش ترکیه نیز به نوبه خود حملاتی به این منطق انجام می‌دهد.

آنکارا اواسط ماه ژوئن موجی تازه از حملات هوایی و هلی‌برد به مواضع حزب کارگران کردستان ترکیه را تحت عملیاتی موسوم به «پنجه ببر» و «پنجه عقاب» به انجام رساند.

مقامات اقلیم کردستان عراق که از حزب دمکرات کردستان هستند، اعضای پ کا کا را همچون رقیب خود می‌بینند اما قادر به بیرون کردن آنها از کردستان عراق نیستند.

دولت عراق حملات نظامی ترکیه را نقض حاکمیت خود می‌داند اما همچنین تمایلی ندارد تا روابط خود را با همسایه بزرگ و شریک مهم تجاری‌اش را بحرانی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر کاظمی به ایران؛ شطرنج سخت عراق برای بازی مقابل تهران، ریاض و واشنگتن

ترکیه مواضع نیروهای پ.ک.ک در خاک عراق را بمباران کرد

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود