یونان: خواستار نشست اضطراری اتحادیهٔ اروپا دربارهٔ رفتار ترکیه می‌شویم

کشتی اکتشافی عروج رئیس ترکیه در آبهای مدیترانه
کشتی اکتشافی عروج رئیس ترکیه در آبهای مدیترانه Copyright آسیوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«این وضعیت باید با روحیهٔ همبستگی میان هم‌پیمانان و در تطابق با قوانین بین‌المللی حلّ‌وفصل شود.»

آگهی

یونان روز سه‌شنبه اعلام کرد از اتحادیهٔ اروپا خواهد خواست تا برای رسیدگی به تحرکات ترکیه در آب‌های مرزی این کشور نشست اضطراری تشکیل دهد.

دفتر نخست‌وزیری یونان اعلام کرد: «وزارت خارجهٔ ما درخواستی را برای برگزاری نشست اضطراریِ شورای امور خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا ارسال خواهد کرد.»

دولت یونان روز گذشته نیز در واکنش به اقدام تازهٔ آنکارا برای یافتن منابع هیدروکربن در نزدیکی جزایر این کشور جلسهٔ فوق‌العاده تشکیل داد و اعلام کرد که به «باج‌خواهی» ترکیه تن نخواهد داد و از «حق حاکمیّت» خود دفاع خواهد کرد.

ترکیه روز گذشته ورود کشتی اکتشافی خود به آب‌های مورد مناقشهٔ میان دو کشور را تأیید کرد. ترکیه اعلام کرد کشتی «عروج رئیس» مأموریت دارد از ۱۰ تا ۲۳ اوت در جنوب شرقی جزیرهٔ کِرِت، در جنوب یونان و در آبهای مشرف به شهر ساحلی آنتالیا، تحقیقات اکتشاف منابع انجام دهد.

این وضعیت باید با روحیهٔ همبستگی میان هم‌پیمانان و در تطابق با قوانین بین‌المللی حلّ‌وفصل شود.
ینس اشتولتنبرگ
دبیر کلّ ناتو

روز گذشته همچنین کیراکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان دربارهٔ تنش به‌وجود آمده میان ترکیه و کشورش با شارل میشل، رئیس کمیسیون اروپا و همچنین ینس اشتولتنبرگ، دبیر کلّ ناتو گفتگو کرده بود.

آقای اشتولتنبرگ پس از این گفتگو در توییتر خود نوشت: «این وضعیت باید با روحیهٔ همبستگی میان هم‌پیمانان و در تطابق با قوانین بین‌المللی حلّ‌وفصل شود.» ترکیه و یونان هر دو عضو پیمان آتلانتیک شمالی،‌ ناتو هستند.

جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز گذشته، تحرکات دریایی ترکیه در دریای مدیترانه را، با توجه به توافق اخیر مصر و یونان،‌ «بسیاری نگران‌کننده» خواند.

توافق مصر و یونان، برای تعیین حدود دریایی میان دو کشور، که پس از توافق همکاری ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی به امضا رسید، خشم ترکیه را برانگیخت تا جایی‌که آنکارا توافق مصر و یونان را بی‌اعتبار خواند و هدفش را حذف ترکیه از شرق مدیترانه برشمرد.

کشف منابع گستردهٔ گاز در شرق مدیترانه، کشورهای پیرامون این آبها از جمله یونان، ترکیه، قبرس و اسرائیل را برای سهم‌گیری بیشتر از این منابع به تکاپو واداشته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش شدید ارزش لیر ترکیه مقابل دلار آمریکا؛ رکورد تازه‌ای ثبت شد

واژگونی مرگبار قایق مهاجران؛ فرانتکس می‌گوید یونان پیشنهادهای کمک را نادیده گرفته است

غرق شدن قایق مهاجران در دریای مدیترانه؛ دوازده نفر از بازماندگان پاکستانی‌اند