دستگاه قضایی فرانسه تحقیق درباره نقش ولیعهد ابوظبی در جنگ یمن را آغاز کرد

ولیعهد ابوظبی
ولیعهد ابوظبی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وکیل مدافع شش تبعه یمن که از ولیعهد ابوظبی شکایت کرده‌اند گفت: «موکلان من از تصمیم به آغاز تحقیقات خرسند هستند و امید زیادی به دستگاه قضایی فرانسه بسته‌اند.»

آگهی

دستگاه قضایی فرانسه در حال تحقیق درباره «همدستی» احتمالی محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در «شکنجه‌هایی» است که در چهارچوب جنگ یمن در بازداشتگاه های امارات عربی متحده صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تحقیقات قضایی در این مورد ماه اکتبر (مهر/آبان) سال ۲۰۱۹ میلادی به دنبال ارائه دو شکایت از ولیعهد ابوظبی هنگام دیدار رسمی او از فرانسه در ماه نوامبر (آبان/آذر) سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

بنا به قوانین فرانسه دستگاه قضایی این کشور امکان رسیدگی به جرائم آن دسته از عاملان جنایات سنگین یا همدستان آنها را که در خاک فرانسه به سر می‌برند، دارد. با این حال «مصونیت دیپلماتیک» ولیعهد ابوظبی موضوعی است که در نهایت ممکن است مانع از صدور کیفرخواست علیه او شود.

محمد بن زاید آل نهیان در جریان سفر دو سال پیش خود به فرانسه با امانوئل ماکرون، رئيس جمهوری این کشور درباره شرایط خاورمیانه و جنگ در یمن گفتگو کرده بود. امارات عربی متحده یکی از اعضای ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در جنگ یمن است. این ائتلاف نظامی علیه شورشیان حوثی که از سال ۲۰۱۴ کنترل صنعا، پایتخت یمن را به دست گرفته اند شکل گرفت.

موکلان من از تصمیم به آغاز تحقیقات خرسند هستند و امید زیادی به دستگاه قضایی فرانسه بسته‌اند.
ژوزف برهم
وکیل مدافع شاکیان یمنی ولیعهد ابوظبی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

AP Photo
ولیعهد ابوظبی در کنار ادوار فیلیپ، نخست‌وزیر پیشین فرانسهAP Photo

ژوزف برهم، وکیل مدافع شش تبعه یمن که از ولیعهد ابوظبی شکایت کرده‌اند در واکنش به گزارش روز جمعه خبرگزاری فرانسه گفت: «موکلان من از تصمیم به آغاز تحقیقات خرسند بوده و امید زیادی به دستگاه قضایی فرانسه بسته‌اند.»

این اتباع یمنی شکایت خود را تسلیم دایره جنایت علیه بشریت در دادگستری پاریس کرده بودند.

شکایت دوم علیه ولیعهد ابوظبی از سوی سه تبعه قطر تسلیم دادگستری شده بود. این اتباع قطری مدعی شده‌اند که بین ماه فوریه (بهمن/اسفند) سال ۲۰۱۳ تا ماه مه (اردیبهشت/خرداد) سال ۲۰۱۵ تحت بازداشت ماموران امارات عربی متحده قرار داشتند و در آن مدت شکنجه شده‌اند.

امارات عربی متحده که متحد اصلی عربستان سعودی محسوب می‌شود در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت تا مشارکت نظامی خود در جنگ یمن را کاهش دهد. تاکنون ده‌ها هزار نفر در جریان درگیری‌ها در یمن کشته شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان: مخزن آرامکو در جده بر اثر حمله حوثی‌ها سوراخ شد

ویرانی خانه‌های تاریخی صنعا زیر باران‌های سیل آسا و بمباران‌های هوایی

اعزام نیروهای ائتلاف تحت رهبری ریاض به جنوب یمن برای نظارت بر آتش‌بس